Mee eens.
Vergeet niet dat wij ( de horlogefanatici ) veel weten en zien.
Je zal als geĆÆnteresseerde leek zoān ding maar tegenkomen in winkel of internet. En die met plezier kopen.
Wat valt zo iemand te verwijten?
Helemaal niets , behalve misschien goede smaak.
Tot gisteren kende ik de copycats van Nomos en Junghans niet eens!!!
En ik had al heel wat uur doorgebracht op het net.
Ik heb zelf ook een homage. Het model is mooi en heb het geld niet voor de āechteā.
Ik denk dat imitaties het kopen van een echte Rolex of welk merk dan ook niet in de weg staat.
Mensen die liefhebber zijn kopen toch wel die āechteā die ze graag willen hebben.
Ik vind een homage vrijwel gelijk aan een replica. Ze komen er inderdaad mee weg omdat het merk anders is.
Persoonlijk zou ik dan ook niet zo snel een homega kopen. Ik wil de echte en als ik deze niet kan betalen koop ik wel een iets anders, wat er ook wezenlijk anders uit ziet. Probleem is wel dat veel horloges op elkaar lijken. Het is natuurlijk gruwelijk moeilijk om echt met een origineel design te komen omdat vrijwel alles wel eens is gemaakt.
Dat mensen wel homages kopen vind ik prima. Ik ga mensen geen beperkingen opleggen Dat is niet aan mij. Zelf als mensen een replica willen kopen vind ik dat prima. Heb ik geen last van,
Iemand opperde dat je jezelf geen horloge liefhebber mag noemen als je een homage hebt. Dat is natuurlijk onzin. iemand kan een horloge echt heel graag willen hebben maar gewoon domweg er het geld niet voor hebben. En om die reden een homage aan schaft. En als hij/zij daar nu blij mee is ben ik de laatste die diegene gaat afzeiken omdat hij/zij een homage heeft. Iedereen moet voor zichzelf namelijk bepalen wat hij iets waard vind. Ieder horloge boven de ca. 300 euro is namelijk onzin omdat een horloge de tijd moet aangeven en de goedkopere horloges doen dat net zo goed als de duurdere.
Maar persoonlijk, voor mij, geen homages en geen replica.
Klopt en in Duitsland werd Rolex in die jaren, door de toegevoegde kitscherigheid gewoon een āzuhƤlterā oftewel een pooierhorloge gevonden⦠sommigen vinden het dat nu nogā¦
Yoeri40, volledig met je eens.
Daarbij hebben een aantal merken de prijzen afgelopen jaren zo schandalig verhoogd, zonder die verhoging echt te kunnen rechtvaardigen, dat je zelfs een afkeer van het merk zou kunnen gaan krijgen.
Waarom (hooguit lichtelijk aangepaste) ETAās 7750 en 2824 in dure merkhorloges ok zijn, is mij ook een raadsel.
Denk dat er uiteindelijk weinig rationeels aan horlogeās is .
Eens!
Zegt niets over of je liefhebber bent.
Bij mij was het ook een kwestie van groeien in horloge kennis, smaak en wat er allemaal is, micro brands, enz,enz.
Ooit een Chopard repl gehad, zou ik nu nooit meer willen dragen! Voor dat geld liever een (gebruikte) Seiko skx.
Ik heb zelf ondermeer een Steinhart Nav B-Uhr. Ik wilde alleen een goed en mooi horloge, maar zal nooit het geld hebben voor een IWC big pilot. Sterker nog ik wist helemaal niet van het bestaan af van het merk IWC en het model Big pilot. Ik wil ook helemaal geen IWC big pilot. In dit geval wilde ik een Steinhart. Daarbij is het ontwerp origineel van IWC? Ik weet het niet en wil het in dit geval ook niet weten. Daarnaast om het te weten moet je al redelijk wat kennis van zaken hebben en dat heeft niet iedereen.
Ik ben nu op zoek naar een nieuw horloge en kijk ondermeer naar een Fortis maar zie veel vergelijk met een Sinn en Damasko.
Rolex heeft het gehele duikersprofiel van de Sub afgekeken (draaibare duikring, ronde indices zwarte wijzerplaat) van Blancpain .
Begin jaren 50 was er al een dispuut dat Rolex teveel naar het ontwerp van Blancpain had gekeken (1:1 overgenomen) om hun ''eigen'' Submariner te ontwerpen.
Dus wie is er nou nep?
En ik heb weleens gelezen dat Blancpain dit model via Squale geleverd kreegā¦
En nu even een Side-kick: zouden in copy-Nomos verhaal de 3 merken onderling ook weer liggen klieren met elkaar?
Rodina, Rider, en Tirell ?
Wie is de copycopycat, en wie de copycopycopycat. ?
Ik bedoel niet dit speciale model (dat ik overigens nog niet kende) maar ik bedoel dat elke Nomos Tangente of Tangomat als twee druppels water lijkt op die Lange uit 1924. En daar maken ze geen melding van.
Ik vind dat overigens geen probleem, maar je kunt in dit geval die Chinezen nauwelijks verwijten dat ze een ontwerp namaken omdat Nomos dat zelf ook gedaan heeft. (Al liften ze natuurlijk wel lekker mee op de populariteit van Nomos, anders waren die modellen er waarschijnlijk ook niet)