Homemade Flieger

Nou ja, “homemade” is een groot woord…maar wel in elkaar gebouwd aan de eettafel.

Na de clinic van Huib (@vinwat) waren er diverse mensen met een gede- en gemonteerd uurwerkje. Toen kwam het idee in mij op om het uurwerk te gebruiken voor een eigenbouw horloge.
Tja, wat ga je dan maken? Iets wat je nog niet hebt, was mijn idee. Eerst dat maar eens bedenken en opeens kwam het model Flieger in me op! Het uurwerk is redelijk groot, dus een lekker grote kast is wel nodig. Dat kan een Flieger wel hebben.
Aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets doe, wou ik het niet te extreem aanpakken. Dus spullen besteld bij onze Chinese vrienden van Alie. Niet de beste kwaliteit, maar niet duur. Mocht je alleen iets verknallen, dan is het enige nadeel dat je soms een maand op je spullen moet wachten als je net een beetje enthousiast bent begonnen.

Dus een Flieger met een zwarte kast “verzonnen”, samen met een lichtbruine band, met zwarte vlindersluiting. Daarop de bestelling “de deur uit gedaan”
(Ik kan waarschijnlijk een kant en klare Alie-flieger voor weinig kopen, maar dan heb ik niet de lol van het zelfbouwen!)

Yes, doosje piepschuim binnen! Gauw uitpakken!

Alles netjes verpakt en in doosjes beschermd. Hoe kunnen ze het doen voor die prijs, vraag je je af!

Dial and hands, met een blauwe lume! Echter valt die wat tegen…

De zwarte PVD kast met zichtbodem.

Bandje ook maar besteld, de combinatie bevalt me wel! Echter is de kwaliteit van het bandje om te huilen, maar wat verwacht je dan voor krap een tientje!

Uiteindelijk de wijzerplaat en wijzers gemonteerd. Nog eens opwinden, maar geen beweging… wijzers draaien meteen, zonder dat de opwindas uitgetrokken is. Shit.

Wijzers er maar weer af… :upside_down_face:

Achteraf bleek een palletje (geen idee hoe hij heet, maar bevind zich bij de tweede boobytrap, om met de woorden van Huib te spreken) niet helemaal lekker te zitten. Testen en draaien, alles lijkt te werken!

Wijzers er maar weer op!

Nu de kast in met dat uurwerk! De lengte van de opwindas was ff pielen en ik vind dat hij nog ietsje korter kan, maar ik wil mijn horloge in elkaar zetten!
Spacer om het uurwerk heen, opwindas erin en het deksel erop!

Vervolgens draai ik de kast om te kijken, voel ik dat het uurwerk nog los in de kast ligt… :angry: hoe kan dit nou weer??

Maar goed, dat komt de volgende keer wel. Het blijft een oefenobject en ik merk ook dat waarschijnlijk de secondewijzer te hard is aangedrukt (kan dit eigenlijk?)
Aangezien hij even loopt en dan stil valt. Jammer, maar ook dit is voor de volgende keer! Eerst maar eens een stukje schrijven…

Nog wat foto’s dan:

Binnenkort maar weer de boel open en dan weer verder rommelen.

Tips voor het vastzetten van het uurwerk hoor ik graag!

37 likes

Leuk om op deze goedkope manier aan de slag te gaan. Zo leer je jezelf een hoop vaardigheden aan en kun je als je het leuk vind altijd nog iets duurders in elkaar gaan schroeven. Alleen die levertijd is inderdaad wel om te janken. Je zou voor die prijzen wel een snellere service mogen verwachten toch?:hugs:

1 like

Gaaf knutsel project, ik mag wel uitkijken met dat soort leuke ideeën :stuck_out_tongue:

1 like

Hartstikke leuk! Wanneer is hedt project begonnen? (Als in ,hoe vaak heb je iets opnieuw besteld en moest je weer wachten tot spullen kwamen om weer verder te gaan?)
Op zicht best een leuke combi, dat lees met die donkere kast.

Weet je zeker dat er power reserve wordt opgebouwd, of dat de secondewijzer niet tegen de wijzerplaat aanloopt?

En ga je hierna nog eent horloge zelf bouwen, of is het wel goed zo?

1 like

Het project is net voor de zomervakantie begonnen. Maar goed, een vakantie ertussen en het feit dat ik aan de eettafel moet werken en s’avonds mijn zooi weer op moet ruimen, werkt niet mee om ff te gaan zitten. Vaak kan ik pas rond of na negen uur beginnen, dan wordt je tijd ook beperkt en de zin om het goed aan te pakken ook.

Ik heb een nieuwe wijzerplaat gekregen in de tussentijd, omdat ik de lume van de eerste nog slechter vond. Echter was daar de levertijd 6 dagen (het kan dus wel @GiveMeYourDough !)

Tijdens dat proces heb ik ook een nieuwe opwindas gevraagd, omdat ik de oude iets te kort had gemaakt. Ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen voor de wijzerplaat, maar er was iets misgegaan daarin en ik had de nieuwprijs overgemaakt. Om dat te compenseren heb ik een opwindas meegeleverd gekregen!

@JanDoedel ik denk dat hij vastloopt, het powerreserve verhaal heb ik nog te weinig kaas van gegeten, maar ik denk dat dat wel goed is :relaxed:

Ik heb hierna nog wel wat ideeën in mijn hoofd! Tijdens het doorstruinen van al die webshops kom je zo veel ideeën tegen! Enige nadeel is dat je wel heel vaak een replicakast hebt van de grote merken.

Wat ik nog wil maken is:

  • iets met een (donker)grijze plaat en mooie blauwe wijzers.
  • een foute (rosé)gouden met champagne achtige plaat

Dit alles al dan niet in automaat. Daar ben ik nog niet uit. Ik vind handwinders ook wel leuk, maar dan zit je weer aan een grotere kast vast.

2 likes

Dan hebben ze een bezorgchinees op een scootertje gestuurd denk ik. Als ik de Chinees hier op het dorp bel gaat het bezorgen doorgaans ook aardig snel.

1 like

Dus een tweede ketelaars in wording :grinning::grinning::grinning::grinning:

Het aanpakken van zaken in het uurwerk zit ook in de planning, maar eerst de techniek maar eens goed in de vingers krijgen! Het liefst ga ik bij een (hobby)uurwerkhersteller eens een paar keer zitten om mee te kijken en misschien zelf wat te doen.

Als je de secondewijzer er af haalt,blijft hij dan wel lopen (hoor je hem nog tikken?). Dan weet je dus zeker of het wel of niet aan de secondewijzer ligt.

Wijzerplaat is lastig inderdaad. Ben zelf momenteel bezig met een bij elkaar geraapt horloge, Mar aan het wachten op onderdelen. In de tussentijd al zoekende naar inspiratie voor een volgende, of evt een andere wijzerplaat in dezelfde kast.
Je zou eBay af kunnen struinen voor (gebruikte) wijzerplaten, want webshops verzanden vaak in dezelfde hommages, zoals je zelf ook al zei.
boeserhund03 heeft er heel veel, evenals speedtimerkollektion (uit Nederland,dus snelle verzending)
Wel opletten qua maten en positie van de voetjes, anders ga je nat.
Zelf heb ik nog meeste moeite om leuke kasten te vinden en echt mooie wijzerplaten.
Succes met je huidige en toekomstige projecten!

1 like

Daar ga ik naar kijken!

Idd, qua onderdelen is het moeilijk om originele dingen te gebruiken. Mij idee is om meerdere sets wijzers te bestellen en daar verschillende combinaties mee te maken. Zelf wijzers maken à la Stefan is door gebrek aan een goede werkplek en twee/ binnenkort drie kleine kinderen nog even niet aan de orde. Of er moet een huis met garage komen :sunglasses:

Bedankt voor je tips voor de onderdelen. Heb jij misschien nog een idee voor het vastzetten van het uurwerk in de kast? Wordt die normaal niet door de spacer op zijn plek gehouden? Want dan moet er een dikkere spacer in…

Tsja,bij mij kast kwam deze dikke metalen spacer mee.
s-l500
die ik met klemmetjes moet vastzetten aan de kast.

Dat miezerige plastic dingetje dat ik bij het uurwerk kreeg zou bij mij nooit passen.
Maar uitgaande van je foto’s heb je denk ik alleen die klemmetjes nodig, maar pin me er niet aan vast, ben verre van een expert. Deze kun je kopen op bv eBay of cousinsuk. Vergeet ook de schroefjes niet.

1 like

Ik heb er ook een “metalen” spacer inzitten. Alleen lijkt de achterklep hem niet aan te drukken.

De lipjes en schroefjes ga ik maar eens naar op zoek. Die zie ik nog weleens langskomen. En eens nameten hoeveel ruimte ertussen zit.

Hmm, zie geen gaatjes waar eventueel de schroefjes in moeten. Kwam de spacer met het uurwerk mee, of met de kast?
Check anders ook deze stappen. Lijkt op jouw horloge.

Lijkt er inderdaad op! Ik heb wel twee punten voor bevestiging:

Spacer zat bij de kast. In jouw link schroeven ze de spacer wel vast. Dan komt er wel een lipje op te liggen en misschien drukt de caseback hem dan wel aan. Maar dat is ff nameten.

Dat moet het haast wel zijn, kan bijna niet anders.
Volgens mij is het trouwens niet de caseback die je uurwerk vastzet, maar gewoon die twee klemmetjes!

Ik ga ermee aan de slag! Eerst maar eens schroefjes en lipjes regelen. Nog maar eens in de bak kijken. Ik hou je op de hoogte!

Wat een ontzettend leuke draad is dit! Dank je wel en we hopen nog veel meer van dit leuks mee te maken op HF!

1 like

Hallo Kay,
Leuk projectje.
Ik ga ervan uit dat de ring om het uurwerk goed vast in de kast zit.
Als het uurwerk dan nog los in de ring zit, dan moet het inderdaad worden vastgezet met twee plaatjes.
Je hebt de bevestiging plek al aangegeven dus zoek de juiste maat erbij.
Wel moet er dan aan de binnenkant van de ring een gleuf zijn gefreesd anders kan je die plaatjes niet bevestigen.
Op de rikketik zal je ook eens moeten kijken, daar kan je misschien ook wat onderdelen vinden die je kan gebruiken.
Succes ermee.

1 like

Mooi werk. Ziet er goed uit, respect.
Toch heerlijk hoe al die @Vinwat kennis overal zijn impact heeft.
Ik heb zin in de vervolg workshop.

1 like

Als het goed is, dan staat er wel iemand met kasten speciaal voor zakhorloge uurwerken op de rikketik beurs.
Achterin links in de zaal.
Zeker de moeite waard om daar eens te kijken.

1 like