Homemade Flieger

Dit is een retecoole thread.

Ik krijg zin om een Seiko vijfje en een zwik gereedschap te kopen om ook te gaan rommelen. :slight_smile:

Ook de reacties en ontwikkeling van de thread zijn leuk. Leuk leuk leuk.

2 likes

Daar heb ik ook zin in inderdaad!

@JanDoedel
@vinwat
De ring ligt het mooiste op de achterkant van de wijzerplaat, met een uitsparing bij de opwindas. Draai ik de ring om, dan rust diezelfde uitsparing op die as, dat lijkt me niet goed.

Zojuist ontdekt dat hij wel doorloopt als ik hem op zijn buikje leg (op het glas, plastic zit er toch nog op!). Als ik hem kantel dan lijkt de balans “vast te lopen” . Dit zou dus door de ring kunnen komen, die scheef gaat liggen omdat hij los ligt . Ik laat hem nu ff liggen om te kijken of hij het hele rondje maakt.

@vinwat : een sleufje had ik niet ontdekt in de ring, maar daar zal ik nog eens naar kijken.

Ik ga kijken of rikketik haalbaar is die dag. Ik moet nog een assortibak (platbek) schroefjes en een assortibak van die plaatjes hebben! Het zal vast vaker voor gaan komen! :grinning:

Dat lijkt mij de juiste kant inderdaad.
Kijk dan wat voor ruimtes er zijn waar eventueel die case holder klemmetjes zouden passen. Is er misschien ook een sleuf in de kast (geen schroefdraad, dat is voor het kast deksel)?
Zo niet, welke hoogte zitten de schroefgaatjes bij je pijltjes tov de spacer?
Dan kan het zijn dat de case back er voor zorgt dat de spacer op z’n plaats blijft en dat de klemmetjes er voor zorgen dat de spacer het uurwerk “naar beneden” drukt.

1 like

Dat moet ik inderdaad gaan bekijken en opmeten. Ook de kast nog eens goed van binnen bekijken!

Zeker weten dat ie leuk is als het uiteindelijk helemaal gaat werken. Zelf heb ik na de clinic voor 3 tientjes onderstaande flieger op de kop getikt met eenzelfde uurwerk maar dan 21.600 bph ipv 18k. Maar die loopt zo mooi dat ik 'm (nog) niet uit elkaar wil halen. Het komt op de foto niet erg uit de verf maar hij is erg fraai afgewerkt met o.a. AR-coating op het gebolde glas. De kast is ook afwisselend erg mooi geborsteld en gepolijst. De lume is redelijk en houdt het wel een nachtje vol.

Met een beetje geluk komt die van jou er net zo uit te zien :+1::yum:

1 like

Dat zei ik, ik kan ook een kant en klare kopen, maar dan mis ik de lol van het zelf bouwen, ook al ben je dan waarschijnlijk duurder uit… Ik wou toch- zo ver het kon- mijn eigen ding ervan maken.

NB: ik wou de wijzerplaat nog veranderen, maar dat ga ik de volgende keer aanpakken. Ik heb nu een passende liggen!

NB2: afwerking van de spullen ben ik ook wel over te spreken. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de pvd coating eraf valt. Maar dan moet ik hem eerst af hebben en gaan dragen :sunglasses:

1 like

En, hoe is het afgelopen?

Ander vraagje, hoe is de pvd coating?

Ik ben aan het wachten op spullen. Zijn besteld. Als het binnen is en ik ben thuis (aangezien ik nog een week of 5 in Maastricht zit voor mijn werk) ga ik ermee door!

Ik ben zelf ook benieuwd naar de coating tijdens “gebruik”!

1 like

Hoi,Kay.
Aanstaande zondag 7 oktober is er weer een rikketik beurs.
Kom je nog langs? Ik ga ervan uit dat je weet waar ik sta.
En als je komt, dan zal ik 2 bevestigingsplaatjes en bijbehorende schroefjes voor je meenemen.

1 like

Na “lang” wachten is het zover! Mijn eerste bestelling is binnen! Die met de bevestigingsplaatjes wel te verstaan!

Shit dacht ik, nu is het wachten op het doosje met schroeven. Was ik toch maar ff langs Huib in Houten gereden.

Maar wat blijkt: mijn Chinese vrienden hebben er twee soorten schroefjes bij gedaan!

Al denk ik wel dat iedere postbode die dit pakketje zag hem extra geschud heeft :grimacing:

Uiteindelijk 2 dezelfde plaatjes en 2 mooie schroefjes gemonteerd, op de manier waarvan ik denk dat het heurt. (Mocht iemand mij ongelijk kunnen geven, dan hoor ik graag hoe het wel moet!)

Er zit een gleufje in de spacer, maar die komt op geenmanier overeen met het monteren in de kast.

Uiteindelijk de spacer tegen de achterkant van het uurwerk aangelegd, met de uitsparing voor de opwindas op de goede plek. Vervolgens de plaatjes met schroefjes geplaatst. Dit ziet er nu zo :point_down: uit:

Vervolgens uurwerk in de kast gefrommelt. Opwindas erin, vastschroeven, achterklep dicht en opwinden, die as.

Shit! Wijzers draaien gelijk mee. Dit had ik eerder gehad. Balen. Achterklep er weer af, as eruit, uurwerk eruit, wijzers eraf, wijzerplaat eraf; ja hoor! Door het friemelen met de opwindas is daar het mechaniekje met de boobytrap een beetje ontregeld. Nadat uiteraard het veertje wegsprong en ik hem terugvond op mijn shirt, ik alles weer in elkaar had gezet, wond hij wel mooi op.

En dat was het. Hij wind mooi op en als ik even op het uurwerk druk begint hij ook te lopen! Tot ik loslaat… Dan valt hij vakkundig stil. :face_with_raised_eyebrow:

Iemand ideeën?

1 like

Weet je zeker dat je de stift (opwindas) goed in het uurwerk hebt gedrukt? Indien ja, dan heb ik geen flauw idee en laat ik het over aan mensen met verstand van zaken :slight_smile:

Die moet goed zitten, anders draaien de wijzers mee bij opwinden (toch?)

Ik had het idee als ik bij de pijl druk zette, hij weer begon te lopen.

Hmmm,heel bijzonder. Maar dan moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven. Dit gaat me boven de pet sorry.

Ik zit te denken: misschien druk de spacer nu de wijzerplaat naar beneden waardoor de secondewijzer vastloopt en dat hij daardoor stopt met lopen! @vinwat is dit mogelijk?

Hoi Kay,
Dat zou niet de reden kunnen zijn.
De secondewijzer zit op een verlengde tap die in een steenlager gelagerd zit op de platine.
de wijzerplaat heeft op die plaats een secondewijzer gat, ook al drukt de wijzerplaat op de platine, dan zal de secondewijzer altijd blijven rond gaan. De setting van de lagersteen zit verzonken in de platine.
Tenzij dat gat in de wijzerplaat scheef zit boven de steensetting waardoor de tap niet in het midden van de gat in de wijzerplaat zit.
Dan kan de secondewijzer vast komen te zitten tegen de wijzerplaat en dan zal het niet in beweging komen.
Kijk dan eerst of de tap exact in het midden zit en meet de buitendiameter van de secondewijzer schacht op en kijk of dat ook niet te groot is voor de passing.
Als dat allemaal in orde is, dan zal je moeten kijken of er ergens anders een oorzaak is van het vastlopen.
Je zou eerst eens kunnen kijken of er voldoende hoogtelucht is bij de tandwielen.
mogelijk is de lagersteen in de platine ontzet waardoor de as bij de tap in de steen drukt.
Je kan natuurlijk ook wachten zodat dat ik ernaar kan kijken.

1 like

Kay, als je bij de pijl drukt en de wijzers gaan draaien, dan is er iets met de hoogte lucht en zitten de tandwielen niet goed in de platine. Zo te lezen zit de sluitplaat dan scheef op de platine.
Of er zit vuil tussen de platine en de sluitplaat, misschien kan je de schroeven iets vaster draaien, wel eerst kijken of de tappen allemaal wel in de steengaten zitten. Anders breekt er een tap en ben je ineens heel ver van huis.
Altijd voordat je het anker plaatst kijken of alle raderen soepel lopen, dan pas het anker plaatsen.

1 like

Ga ik checken als ik weer thuis ben! Dank je wel voor de tips!

Ondertussen bij de clinic in Rotterdam bezig geweest met het stilvalprobleem (is dit één woord?)

Huib denkt dat de balans te diep in de kloof valt en dat daardoor de as aanloopt tegen het metaal.
Ik heb de balans nog uit elkaar gehaald om de boel te bekijken.

Uiteindelijk maar weer in elkaar gezet en aan Huib meegegeven, aangezien de tijd beperkt is op zo’n avondje. Hopen dat er volgende week meer duidelijkheid is! als deze klaar is begin ik pas aan een volgend project!

2 likes

Het probleem is gevonden! En achteraf blijkt het niet zo moeilijk.

De wijzerplaat zat niet goed waardoor de secondewijzer stil kwam te staan, als je het horloge in een bepaalde houding houdt.

Nou is de bevestiging nog steeds niet helemaal lekker en loopt de seconde- nu tegen de urenwijzer aan, dus vanavond nog een keer los en in orde maken en een vette vinger van de wijzerplaat halen.

Maar wel gewoon even om vandaag, gewoon omdat het kan! En een fotootje in de wat dragen we vandaag? :+1::+1: