Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Wij zijn met een aantal fabricerende partijen data modellen aan het opzetten die inzicht geven in de hele keten van materiaal, fabriek, proces, transport, naar de verkoop keten toe, in verband met de aanstaande digitale product paspoorten.

Die modellen zijn zo ingewikkeld dat je niet wilt weten hoeveel stakeholders en metadata attributen bij die oefening betrokken zijn. Nu zijn dat ietsje grotere fabrikanten dan een horlogeboertje, maar ook die hebben het zwaar.

En dan hebben we het puur over de sustainability claims (fairtrade Factory, etc) van materiaal, verpakking en product, of bijvoorbeeld de compliance aan bepaalde UN Development Goals.

Als je wilt gaan berekenen wat de carbon footprint van die keten is mag je eerst een batterij wiskundigen uit een universiteit zien te recruteren, want dat is bizar moeilijk.

De enige grote Horlogetoko die ik als klant heb is nog niet met dat soort stamdata bezig, die doen puur materiaal management.

We werken ook nog met een niet nader te noemen Franse lederwarenfabrikant die wel eens een horloge maakt, en wegens leer worden daar al vanaf het begin meer eisen aan gesteld.

Ik betwijfel of San Martin en Pagani Design al wel een programmatische aanpak hebben.

2 likes

En buite al het gezever is het ook gewoon een feit dat horloges altijd bizar veel op horloges lijken.
Deze 2 merken staan toch bepaald niet bekend als copycats als ik me niet vergis.

2 likes

:partying_face: :partying_face: :partying_face:

We worden wereldwijd voor de gek gehouden.

Voor mij valt dit topic onder de categorie “brood en spelen” en 1e wereld “problemen”

Maw… maak je niet druk, er zijn ergere dingen in het leven! :wink:

2 likes

:thinking: interessant, maar wie is wij?

1 like

Wij als in het bedrijf waar ik voor werk. :blush:

2 likes

Eigenlijk boeit het me allemaal de moeder wat hommages of borderline ripp-offs oproepen qua gevoel of wat we er van moeten vinden…

In vele hoekjes van de luxe goederen worden we gewoon genaaid.

Kunstmatige schaarste.
Je “mag” eerst zus of zo aanschaffen om goodwill te kweken en zodoende de kunstmatige schaarste omzeilen…
Luxe producten die een eurootje of 50 kosten om te produceren voor duizenden listprijs wegzetten. (Handtassen enz)
Misleidende ads en twijfelachtige claims wbt de geschiedenis en uitvindingen van een merk. (Zie het Perezcope topic)

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor mijn part wil je een door kinderhandjes gemaakte replica van pisbakkenstaal laten voorkomen als echt om op een verjaardag te gaan lopen stunten en de dikke pik uit te hangen.

Kanttekening: Gaarne niet als echt gaan doorverkopen. Er zijn grenzen. :joy:

Verder geloof ik het allemaal wel. :+1:

4 likes

Dichterbij huis wordt er ook flink gejat en gekopieerd.

Origineel, iets met Portugezen op een boot
List €7.700,-

Schaamteloze kopie, onder de noemer ‘Art Deco’
List €2.200,- ofzo
met de slogan ’Tourby proves once again that it is ahead of its time. :thinking:
Knap gedaan hoor.

Geen idee of er hier ergens in de keten sprake is van corruptie, kinderarbeid, slechte milieuomstandigheden, criminaliteit, uitbuiting en nog zo wat, maar de ethiek is ver te zoeken…

12 likes

Terwijl ze echt 2 minuten achterlopen op IWC…

14 likes

Dit is wel triest voor zoveel geld.

1 like

:rofl:

1 like

Prima keuze, Vostok horloges zijn robuust en zijn o.a. ook goede field watches, naast hun functie van duikershorloge. * niet zómaar heten ze Amfibia or Kommandirskie. :wink::sunglasses:

3 likes

Ja nee ho wacht, als ik het goed heb begrepen van de brand popes hier dan is dit zeg maar een soort horloge, een deck watch, en dan mag het weer wel, niks aan de hand. Bovendien komt Tourby niet uit China maar keurig uit de beschaving, dus dan is het sowieso al minder erg, of helemaal niet meer.

3 likes

:rofl::rofl::rofl::partying_face::partying_face::partying_face:

1 like

Zo wordt het gebracht, inderdaad … het is en blijft hetzelfde gekopiëer als dat van de goedkope(re) Aziatische horloge-merken.

Als de ‘originele’ rechthebbers en rechtsdragers er niets (meer) op tegen hebben, omdat hun eigen verkoop blijft draaien als een malle, dan hoeven consumenten geen snobistische houding er op na te houden. :sunglasses:

• Dat láátste trouwens sowieso niet. Nergens voor nodig. :smiley:
2 likes

:joy::star_struck:

1 like

Ik ben zo blij dat ik dit topic geplaatst heb, nu weet ik tenminste dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Hommages zijn allemaal gelijk of ze nu 50 euro of 2000 euro kosten. Ik heb veel plezier aan mijn hobby en mijn grens voor een horloge is 150 euro. Ik heb toch ern mooie collectie van 6 horloges kunnen opbouwen en geniet er enorm van, daar gaat het om.

12 likes

Dit is een ‘wunderschöne verzameling’ van horloges, Jelle. :hugs: :heart_eyes:

• Geniet met volle teugen van jouw collectie, die weloverwogen samengesteld is … naar duurzaamheid en een gezonde financiële ‘zonder schulden willen zijn’ denkwijze.

N.B. : als meer mensen zo zouden denken, zou de wereld een pak minder “schuldenproblematiek” kennen … :+1::smiley:

2 likes

Ja, wat is het nou?

Bij diezelfde fabrieken?

Anyway, I’m out. Ga weer mooie horloges kijken.

1 like

@junksculp, je weet wel, de posting hierboven … die is voor dié Jelle bedoeld. :+1: :smiley:

1 like