Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb toch al heel wat Europese leveranciers gezien die produceren voor Duitse autofabrikanten. Of is dat die 10%?

3 likes

Ik vind persoonlijk dat Steinhart wel een behoorlijke afstand heeft tot de Pagani’s van deze wereld. En de niet erg geĆÆnspireerde designs van de verkooptoppers hebben Steinhart wel in staat gesteld iets te maken met eigen design. Bovendien maakt Steinhart geen 1 op 1 kopieĆ«n, altijd een millimeter minder, of twee meer. Andere kastvorm, band, etc.

3 likes

Ik vind die Huayra best te pruimen.

3 likes

Call all you want. Hier in de NYT: https://www.nytimes.com/2020/06/10/fashion/watches-supply-chain-coronavirus-China-Switzerland.html

Dan Henry: ā€œThese same Chinese companies manufacture cases and dials for most of the Swiss brands we know (some of the models being launched this week in Basel I saw months ago on the production line in China). Chinese cases and dials arrive in Switzerland by the ton, and are assembled with Swiss movements – this way the final pieces receive the ā€œSwiss Madeā€ stamp.ā€ The B Side of BaselWorld

6 likes

Kan zijn, maar een horlogekast wordt gewoon gemaakt van roestvrijstaal, en het merendeel van die kasten komt uit China, ook die van ā€œbekendeā€ Zwitserse merken. En daar zou dan ineens niet het probleem van kinderarbeid en millieuschade gelden?

6 likes

Die zeggen gewoon dat ze het niet wisten.

Ah sorry, we keken niet ver genoeg de keten in. :wink:

5 likes

Maar is het niet zo dat bepaalde certificeringen bepalen dat de verkopende partij ervoor moet zorgen dat bijv kinderarbeid uitgesloten is? Als er dan een onderdeel uit China gehaald wordt, dat dan de koper moet onderzoeken of er idd geen kinderarbeid is toegepast voordat hij dat onderdeel mag verkopen? Bv merk x haalt de kast uit China. Dan moet merk x onderzoeken of er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen.

2 likes

Zo eenvoudig is dat niet.

Die kast wordt weliswaar in een fabriek gemaakt die je zou kunnen controleren. Maar die kast is van staal. Dat staal is niet alleen gewonnen maar ook behandeld met allerlei stoffen. Waar komen die vandaan? Welke chemicaliƫn zijn daar bij gebruikt? Waar liggen die opgeslagen en hoe worden die vervoerd? Kortom, dat is een hele zoektocht, waarbij de betrouwbaarheid van de informatie die je krijgt ook dikwijls nogal twijfelachtig is.

3 likes

Je moet de hele keten controleren. De Zeeman schijnt daar heel alert op te zijn.

2 likes

Leuk stukje. Maar ik zie hier nog steeds niet dat de Pagani kasten uitdezelfde fabriek komen als de kasten van bij Baltic. En dat is je stelling.

1 like

Het is wel heel makkelijk om alles over een kam te scheren. Je hebt de zeer expliciet Chinese merken zoals San Martin en Sugess etcetera maar je hebt ook de Steinhart, Ginault, Baltic, Nivada, Timex en ga zo maar door die de meeste onderdelen ook uit China halen. Feitelijk zit er geen verschil tussen… kwalitatief is San Martin vele malen beter dan Timex bijvoorbeeld. Als ik zou moeten kiezen zou ik altijd voor een San Martin gaan dan voor een Timex ook al is Timex niet een Chinese merk per se. Ik ga dan eerder voor kwaliteit dan voor de ā€˜naam’.
Dat gelul over kinderarbeid en milieubelasting of zelfs de verwijzing naar ā€˜Criminaliteit’ is natuurlijk ook een grote farce en vergezocht. De horloge productie in China is gewoon reguliere industrie. Ook de productie van de super clones heeft helemaal niets te maken met kinderarbeid, uitbuiting oid… dat er van alles mis is in de Chinese werkethos en rechten van werknemers dat is natuurlijk een hele discussie maar staat los van de type industrie.

Ik denk dat je in deze range van horloges puur moet gaan op gevoel en op kwaliteit de rest is eigenlijk niet relevant…

11 likes

Nee, mijn stelling is dat vrijwel alle horloges to 1000€ kasten hebben die in China zijn gemaakt, bij dezelfde of soortgelijke fabrieken als die waar de Pagani’s en Cadisens en wat niet al vandaan komen. Want die fabrikanten gaan natuurlijk niet zeggen, ā€œwe doen liever die Pagani’s niet ook al is het mega-omzetā€. Deze gigant, bijvoorbeeld, kijk gewoon even of je iets ziet dat je bekend voorkomt? Watch Case Wholesale Manufacturer, Custom Watch Case Design | GOTOP

1 like

A Watch Is More Than Its Parts. But if You Can’t Get Them? - The New York Times (nytimes.com)

Geen directe bewijzen, wel betrouwbare.

2 likes

Het is sowieso a) een publiek geheim en b) ook een kwestie van een beetje rekenen. Als je de marges weet dan kun je zo zien dat die horloges voor die prijs nooit uitkunnen als ze helemaal in Zwitserland of Duitsland oid worden gemaakt.

1 like

Ik heb me voorgenomen dat mijn eerst volgende aankoop een mooie hommage gaat worden.Gewoon omdat ik ze mooi vind!

4 likes

En me niet laat tegenhouden door moraalridders

3 likes

Is dat een dreigement? :stuck_out_tongue_winking_eye:

image

2 likes

Mijn leesvaardigheid is sterk gekoppeld aan de helderheid en structuur van het geschreven woord.

Wat jij hier letterlijk zegt is dat dat ene horloge van een merk als Traska eigenlijk Trashka maakt.

Die bepalingen van ā€œalleen dat ene horlogeā€ kwamen er toch echt later bij.

4 likes

En maak er dan vervolgens een mooie NA proza van met sexy foto’s en fancy / dure woorden. Vaak wordt het namelijk dan wel gerespecteerd

3 likes

Go for it, de helft van mijn horloges zijn ook hommages. Ik zoek nog een mooie gele, rode of oranje :partying_face: :partying_face: :partying_face:

1 like