De goedkopere Chinese fabrikanten staan bekend om hun homage horloges, veel forumleden spreken zich daar vaak negatief over uit. Nu zag ik net bij Timex 3 soortgelijke horloges voorbij komen, daar hoor ik nooit negatieve berichten over, zie foto’s. Wat is het verschil? Homage is homage toch?
1:1 met een andere merknaam is toch wel anders dan dit.
Tja, Timex…
De prijs ! ?
Ik denk over beide het zelfde, zou het zelf niet kopen. Waarom zouden we het bij alles een namaak noemen en bij horloges in een Eén homage.
Jullie zijn het toch met me eens dat het allemaal namaak is? Of dat nu van Timex of Pagani komt? Vaak heb je bij Pagani ook nog een Seiko uurwerk.
nee
Leg uit
nee
Nee, het is hommage.
Eens, ondanks dat ik Timex een sympathiek merk vind met genoeg originele ontwerpen, vind ik dit gewoon net zulke “hommages” als die van Plagiani Design.
Die met de rode wijzerplaat is wel heel erg mooi
Weer wat geleerd
Homage, replica het maakt me allemaal niets uit.
Moet iedereen zelf weten.
Snap nooit zo goed dat mensen zich daar druk over maken.
Helemaal gelijk @junksculp. AliExpress en Timex doen hetzelfde
Zelfs de Bijenkorf doet er aan mee:
https://www.debijenkorf.nl/jacques-du-manoir-inspiration-horloge-jwn01703-2273090050-227309005000000
Ongetwijfeld dat er een markt voor is, maar ik vind er wel wat van.
Ik maak me er niet druk over, hoor.
Maar in de ‘horlogescene’ wordt iets een ‘replica’ genoemd, wanneer het een artikel betreft dat moet doorgaan voor iets anders dat het niet is: bijvoorbeeld een nep Rolex. Een horloge dat dus niet alleen lijkt op een Rolex, maar waar ook Rolex opstaat, maar dit dus niet is.
Een horloge dat lijkt op een ander (horloge)model, maar een andere merknaam draagt, wordt een ‘homage’ genoemd. Ja, een misplaatste term, misschien en getuigend van een compleet ontbreken van creativiteit en duidelijk willen meeliften op het succes van een ander merk, ja. Maar het artikel moet niet doorgaan voor het origineel. Dat is een verschil.
Deze kasten zijn toch door tal van merken gebruikt? Zit de orginaliteit hem dan in de wijzerplaat? Of net een ander kroontje? Uurwerk misschien?
Ik ben ook niet tegen op de Hommages/namaak of hoe je het maar noemen wilt. Soms lijkt het wel of je alleen meedoet als je een Rolex of Omega (gewoon 2 voorbeelden) hebt en dat zie je vooral onder de eigenaren van die merken… Andere merken en metname budget/portemonnees mogen niet meedoen of hebben blijkbaar geen passie voor horloges omdat ze die merken niet bezitten.
Nog belachelijker vind ik inderdaad dat alle Hommages uit China niet mogen meedoen maar als een gevestigd merk het gebruikt is er ineens niks aan de hand .
Als je ze allemaal naast elkaar neerlegt, hoe orgineel is dan bv de Citizen eagle 7?
Het is natuurlijk wel zo dat er ook genoeg mensen zijn die het ontwerp wel mooi vinden maar er geen 7-10K aan uit willen/kunnen geven.
Als ik geen Mercedes kan betalen, koop ik toch ook geen Opel met een ster?
Weet ik
Maar ook dat maakt me niet uit.
Denk niet dat ze bij Rolex wakker liggen van de nep Rolexen die te koop zijn.
Wat wel vervelend is wanneer je denkt een echte te kopen en hij is nep.
Ben je zelf een beetje bij denk ik altijd.