Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Ik heb toevallig een Opel met een ster :joy:
Voorruit.

24 likes

Hahahaha :+1:t3:

1 like

Er is m.i. een groot verschil. Het uitgangspunt bij gevestigde, vaak modemerken is ā€˜the look for less’. Ik vergelijk het een met H&M of Zara. Het uiterlijk van de kleding is soms (zeker niet altijd) geĆÆnspireerd op designerkleding maar het is wel een eigen ontwerp en als je het draagt zal niemand die twee keer kijkt denken dat je een outfit van een paar duizend euro draagt.

Bij een merk als Pagani Design lijken vrijwel alle horloges die ze maken zo sterk op de horloges van (dure) bekende merken dat ze (zeker door een leek) gemakkelijk voor het origineel kunnen worden aangezien. Veel van deze homage-horlogemerken maken, naast dat ze geen eigen ontwerpen hebben ook geen onderdelen zelf, deze kopen ze in bij producenten waarvan het waarschijnlijk is dat ze ook de imitatie-industie beleveren. Het kan dus goed zo zijn dat je, door een homage horloge te kopen indirect bijdraagt aan de keten die verantwoordelijk is voor replica horloges.

5 likes

Seiko verdient toch ook bakken met geld aan deze hommages? Die dragen hier ook aan bij door de uurwerken te leveren.

Zegt ook niemand iets van :man_shrugging:

8 likes

De meeste mensen die niet bezig zijn met het bewonderen en verzamelen van horloges zullen het verschil niet zien tussen een basismodel en een luxemodel. Naast CASIO en Rolex zal zelfs het merk op de plaat weinig inzicht bieden denk ik eerlijk gezegd.

Het enige waar ik me zorgen over zou maken is dat er kinderen in de productieketen terecht kunnen komen. Voor de rest ga ik er al lang vanuit dat veel componenten in chinese/ aziatische fabrieken gemaakt worden, onzacht van waar ze dan geassembleerd worden. Diegene die het anders doen verdienen daarvoor zeker respect en onderscheiding.

4 likes

Ginault, San Martin, Pagani Design … al hetzefde.

Maar Longines die zijn mosterd voor sommige modellen elders haalt is ook niet OK.

1 like

Heb me hierin niet verdiept, maar ik denkd zt er een heel grote markt uurwerken is, gebaseerd op Seiko uurwerken, maar dus eigenlijk in principe al een replica van deze uurwerken zijn. Dus zonder de zege van Seiko. Maar daar kan ik dus helemaal in mis zijn ook natuurlijk. In die zin kloot de stelling dus wel.

2 likes

Naar mijn (uiteraard volstrekt subjectieve) mening bestaat er wel degelijk een verschil tussen:

Enerzijds een gerespecteerd merk dat zelf tientallen of honderden eigen ontwerpen maakt of heeft gemaakt, en af en toe iets kopieert (Soms zie je hierbij ook nog dat ze kiezen voor kleurstellingen waarin het origineel nooit leverbaar is geweest);

En anderzijds merken die uitsluitend 1:1 kopieƫn maken van over het algemeen grote Zwitserse merken met een andere naam op de wijzerplaat.

Dat gezegd hebbende zou ik ook een hommage door een gerenommeerd merk zelf niet dragen, maar dat heeft met mijn persoonlijke voorkeur en (gebrek aan) smaak te maken. Het doet echter niets af aan het respect dat ik heb voor zo’n merk.

3 likes

Dat is zeker vervelend en ook misleiding.

Gelukkig zullen in het geval van de Timex ā€˜DD’s’ weinig mensen zich vergissen. :grin: :+1:

4 likes

Ercmaken zich hier genoeg mensen druk over en dat is hetgene wat ik niet begrijp.

1 like

Jij denkt er precies zo over, dat was ook hetgene waar ik me aan stoor.

Valt vaak op dat diegenen die zich er meest aan ergeren de mensen zijn die dat soort horloges wel kunnen veroorloven.

Die vinden dan dat je beter een Seiko kan kopen.

1 like

Eens!

Opzich is dat ook wel logisch. Denk je even in dat je een afspraak hebt bij S&C voor een horloge van 15k (of nog veel meer) die je zo mooi vind en die ook koopt. Want wees eerlijk, hoe mooi horloge techniek ook is worden de meeste horloges ook gewoon door de forumleden gekocht vanwege hun uiterlijk. Je komt thuis en maakt uiteraard meteen een mooie NA topic aan op het forum. Je blijft nog een beetje op HF rondlezen omdat je weldra reacties kunt verwachten op jou net geplaatste topic en op dat moment komt er een ā€œwat dragen we vandaagā€ voorbij van een Pagani Design met precies hetzelfde uiterlijk als jou net gekochte 15k horloge maar dan voor de prijs van €100 (oid). Je krabt je achter je oor en maakt jezelf wijs dat jou design elke euro waard is geweest maar geloof mij, het gaat echt wel knagen!

De eigenaar van die Pagani is ook nog eens even blij en even trots op zijn aankoop, wat een mooie hobby hebben wij toch!

17 likes

De anti-Chinese propaganda vindt hier een vruchtbare bodem. Eigenlijk is deze propaganda voor de Amerikaanse markt bestemd: ā€˜Make America Great Again’.

3 likes

Het is een beetje een zijstap, maar ik vraag me dit ook wel eens af. Je koopt op AliExpress een zogezegd originele ā€˜Seiko’ TMI of SII in China geproduceerde NH35 voor €15 inclusief verzendkosten. Mijn gedachten gaan dan al snel naar dat ze de productie van deze kalibers uitbesteden en hier wel eens een vrachtje achterover gedrukt wordt, maar zeker weten doe je het nooit.

2 likes

Kwaliteit en afwerking is natuurlijk onvergelijkbaar.

Prijs kwaliteit verhaal inderdaad maar het uiterlijk blijft hetzelfde voor velen op het forum.

Als jij 100% tevreden bent over de aankoop van 15k en het verschil tussen die van 15k en €100 kent is het toch niet nodig om tegen die hommage te schoppen?

Als je tevreden bent over het horloge van 15k hoef je niet te klagen over die van €100 lijkt mij.

2 likes

Dan moeten ze een betere bril kopen :upside_down_face:

2 likes

Sorry hoor. Ik heb horloges (gehad) waar ook hommages van zijn.
Heb er zelf totaal geen last van!

2 likes

Nog geen El Primero of LeMania movement gezien dat ze namaakten.

1 like