Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Dat doe je zelf. Op basis van je opvoeding, je omgeving en alles wat je in je leven meekrijgt. Je religie, je ouders, je vrienden en je tradities. De gecodeerde overlap in een maatschappij vormt vaak het recht.

Omdat de historie leert dat het wijzigen hiervan een precaire handeling is, beweegt het recht vaak langzamer dan de rechtsvisie in een maatschappij. En is juist daarom ook minder fluide. Gelukkig.

Maar in principe is het Recht niet anders dan een taal. Het bestaat bij de gratie van degene die er gebruik van maken.

Een ieder die op de banken staat voor goedkope, inspiratieloze Chinese meuk weigert een laag dieper te kijken. Namelijk dat deze goedkope meuk vaak onevenredig verantwoordelijk is voor zaken die, naar ik hoop, gevangen worden in de overlappende cirkels die ons rechtsysteem vormen. Namelijk en niet gelimiteerd tot kinderarbeid en onevenredige belasting van het milieu.

6 likes

Dat lees je in mijn antwoord

Skere troep? Of is dat ook denigrerend :stuck_out_tongue: ?

2 likes

Precies, dat bepaal je zelf voor jezelf. Je kan dat niet voor anderen bepalen. Ik probeer spullen uit China te vermijden al weet ik niet of dat zo aardig is. Geen kinderarbeid betekent vaak ook minder of geen inkomen. Doe ik mijn best om die kindertjes niet te laten werken, gaan ze dood van de honger. Is dat nou de bedoeling?

Maar weer even terug naar het topic.

Het verschil is denk ik de manier waarop de horloges in China gemaakt worden waarbij ik kinderarbeid niet uitsluit en een gevestigd merk waarschijnlijk wat dat betreft zijn zaakjes voor elkaar heeft.

1 like

heel die discussie is zo dubbel, als je als satire een foto plakt van een klokje met een Seiko label met subtitel seamaster wordt je ei zo na van het forum geflikkerd omdat het namaak zou zijn. Elke een beetje nadenkende persoon met enige kennis weet dat dit niet kan, maar een persiflage is van een foute hommage. Het leven is leuker als je iets te lachen hebt

1 like

Bijna elk merk met horloges van onder de pak-hem-beet 1000€ laat z’n kasten maken in China. Bij diezelfde fabrieken. Je kunt allerlei argumenten hebben tegen hommages, maar dit is een hele slechte.

4 likes

Hele verstandige keus. Prima horloges, goeie specs, gewoon eigen ontwerpen en super-betaalbaar.

1 like

Kinderen zouden het recht moeten hebben om kind te zijn. Om te kunnen spelen en onderwijs te genieten. Niet om uitgeknepen te worden in sweatshops. Je redenatie is is incorrect. De vraag naar goedkope arbeid houdt deze situatie juist in stand.

Dat is correct. Wat ik wel kan doen, is mij uitspreken. Hiermee markeer ik mijn cirkel en wat in mijn optiek etisch correct is. Laat ik dan na, is dat net zo erg als het ontkennen. Zoals de eerdere vergelijking met taal, bestaat recht ook alleen wanneer men zich uitspreekt over gedrag en wat in zijn of haar optiek niet in overeenstemming is met zijn of haar ethiek. Zoals een taal, is de ethiek dood zodra
deze niet meer wordt gearticuleerd.

Je vroeg er zelf om he vriend:

I call bullshit, graag bewijs. Maar wellicht leuk om een keer te vragen naar het fabricageproces van Baltic bijvoorbeeld omtrent certificering van hun kasten? En het is niet alleen de fabriek he? Het gaat om de hele logistieke lijn.

3 likes

Sorry, maar dit is ook gewoon een slecht argument.

Je hoort deze zo vaak. Dit lijkt vaak een soort mantra te zijn van mensen die veel onrealistisch goedkope spullen halen uit China.

Dit is niet te onderbouwen omdat het niet duidelijk is in welke fabrieken dit wordt gemaakt. Grote bedrijven kunnen echt geen slechte publiciteit veroorloven op gebied van dubieuze productie lijnen.

De onrealistische prijzen komen vaak van of dubieuze materialen die ook gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid, of gebruik van goedkope arbeid.

Zie bijvoorbeeld dit rapport over gebruik van materialen:

4 likes

Ik ben het helemaal met je eens hoor alleen zijn er meer factoren die meespelen en onwenselijke gevolgen van bepaalde acties. Kinderen moeten idd kind kunnen zijn en horen niet te moeten werken. De realiteit is helaas anders. Dit zal heel langzaam verbeter in China en je ziet nu al voorzichtig een verschuiving richting Afrika. Walgelijk maar wel de realiteit.

1 like

OkĂ©, okĂ©, rustig Japie. Maar ehhh. Mag ik het wel een ‘lovely hommage’ noemen?

Of valt dit onder de categorie

Of is dat denigrerend?

7 likes

Fijn dat onze venndiagrammen dan toch een hoop overlap vertonen :smiley:

1 like

Gelukkig wel ja. :grin:

2 likes

Dat zijn dan twee aannames waar ik mijn twijfels bij heb.

2 likes

Ik vrees dat hij wel gelijk heeft. Bewijs aandragen wordt moeilijk, gezien het iets is wat de zwitsers angstvallig achterhouden.

2 likes

Ik ook daarom ook deze voorzichtige formulering.

3 likes

Ik ben een briljant denker met een geslachtsdeel van 40cm. Ik hou dit echter wel angstvallig achter.

See what I did here?

5 likes

Duitse automerken laten ook 90% van de onderdelen in China maken. Ze zouden wel gek zijn om dat voor 18 keer het Chinese tarief in Duitsland te laten doen. Bovendien heb je voor veel onderdelen kleine handjes nodig.

4 likes

Welk deel heb je geslacht?

2 likes

Auw :smiley:

1 like

Nog nooit geslacht en toch geslachtsziekte

1 like