Hommage watches - zijn ze echt goed?

Ho ho… ik weet niet of ik de IWC “origineel” zou noemen, want da’s ook maar gebaseerd op een militair ontwerp uit WWII. MoD maakte de specificatie, en IWC kon zich inschrijven om die dingen volgens spec te leveren, dus…

In die zin zijn alle Fliegers / RAF Pilots even “origineel” te noemen qua ontwerp, want dat is gewoon van het RLM respectievelijk het MoD.

Je kunt nog zeggen dat alleen oorspronkelijke fabrikanten de “originelen” maken, maar da’s verschrikkelijk dun ijs, in mijn optiek.

@Kahan: Het enige wat ik je kan zeggen is dat in mijn persoonlijke beleving hommages van niet-publieke-ontwerpen zoals de Submariner voor mij minder aantrekkingskracht hebben omdat ik het jammer vind dat mensen geen eigen ontwerpen maken. Bij publieke ontwerpen zoals de hierboven besproken piloten-horloges weet ik echter niet of je van hommages kunt spreken.

Steinhart is een merk wat bekend staat om blatante hommages, maar wel met een meer dan uitstekende reputatie als het op bouwkwaliteit aankomt. Verder denk ik dat je bij ieder merk wat je vindt gewoon naar de specificaties en reputatie moet kijken.

Ja, die zijn er zat. Nogmaals, kijk naar de merken.

Wat ik wel lullig vind is dat je al die Chinese rip-offs van bestaande budgethorloges hebt. Ik bedoel, serieus, waarom zou je een Seiko Turtle van 350 ballen in godesnaam na gaan maken terwijl die turtle nog van de band rolt?

Dan begrijp ik Invicta die met een Submariner hommage komt veel beter. Ten eerste wordt die submariner niet meer gemaakt in die vorm, en ten tweede begrijp ik het dat mensen geen anderhalve ton in een vintage origineel kunnen steken.

Maar goed, dat heeft geen moer met “kwaliteit” te maken.

Serieus, niemand, maar dan ook niemand heeft mij ooit gevraagd of een horloge wat ik droeg “echt” was, of ook maar naar het merk gevraagd. En ik draag echt m’n hele leven lang al horloges.

Het is me één keer overkomen dat iemand riep “Hee, een Stowa, wat cool, die vind ik tof, ik sta ook op het punt er een te bestellen”. Het is ook één keer gebeurd dat een vrouw riep “Hee, wat leuk dat je zo’n kleurrijk horlogebandje durft te dragen” en één persoon keek ooit naar m’n pols en zie “Waarom heb jij een Grand Seiko?”.

That’s it.

14 likes

De kwaliteit is prima. Ik heb twee Steeldives gehad en een Pagani. De bouw kwaliteit is gewoon dikke prima, misschien zelfs beter dan een Seiko die het dubbele kost. Ik begin er elke keer weer aan, maar onderaan de streep mist er wat emotie in die dingen en eindigen ze in het blauw.

3 likes

Denk dat je dit niet zo globaal kunt zeggen. Een handje vol zal wel degelijk zijn, maar een groot deel blijft mijns inziens gewoon meuk. Gekopieerd ontwerp, vervaardigd in China en een andere naam op de wijzerplaat geprint. Ik zou iig mijn geld eerder aan iets authentieks uitgeven in welke prijsklasse dan ook. Maar ieder z’n ding natuurlijk. Even goede vrienden. :+1:

2 likes

Huh? Als je een Pagani kan betalen dan moet er toch ook wel een leuk horloge vanaf kunnen.

huayra-imola-2

16 likes

De Zonda of de Huayra? Beide een dikke 7.3 liter V12 AMG motor. Wat doet ie aan bijtelling in de lease?

1 like

Huayra

FTFY

3 likes

Nee :sweat_smile:

Serieus? Ik dacht dat er een Seiko onder de kap ligt.

4 likes

https://www.horlogeforum.nl/t/inspiratie-hommage-rip-off-waar-trek-je-de-grens/307291/579 Tot halverwege was deze nog matig interessant.

Inderdaad zijn er al aardig wat topics over gemaakt, maar er blijven toch steeds reacties komen op nieuwe topics. Zolang er horloges gemaakt worden zullen er ook hommage(topic)s zijn. Indien je er niets meer over te zeggen hebt of wil lezen, dan hoeft dat niet, negeer het topic dan gewoon. Bovendien krijgt de TS nu eenmaal meer inhoudelijke reacties dan als je gewoon reageert in een topic.

Er zijn liefhebbers die de hommages waarderen om toch unieke (vintage) iconen te kunnen bezitten aan een lage prijs. Mogelijks blijf je met het gevoel achter dat je toch liever het “echte” hebt. Dat hoeft niet slecht te zijn, zo krijg je wel de kans om het horloge te ervaren. Wie weet ga je dan later toch voor het echte (of een niuewe

De meeste zijn er echter geen fan van. Echter zijn er ook uitzonderingen. Zo heb je de Gevril Trebeca, een Daytone hommage die toch in respectabele verzamelingen terecht komt en zelfs in een “talking watches” aan bod kwam. Ze zijn zo populair dat de prijs ook de hoogte in gaat… Waarom iemand 5k wil betalen voor een hommage snap ik zelf wel niet.

Je hebt uiteraard de overduidelijke sub-hommages, maar tenzij je een horloge-encyclopedie bij de hand hebt is het soms moeilijk om te weten als het om een hommage gaat of niet. Ook is het fenomeen zeker niet beperkt tot goedkopere horloge or kleinere (kickstarter) merken.

3 likes

Als je het specifiek over de kwaliteit van het horloge hebt. Er zijn hommages in uiteenlopende budgetten van 5€ tot 5.000€. De kwaliteit zal dus ook sterk variëren. Je vraag is dus te vaag om daar een uitspraak over te doen. Heb je een specifiek horloge in gedachten?

1 like

Geen hommages meer voor mij, ik wil tegenwoordig een horloge met eigen smoel.

2 likes

Ik deed wat onderzoek naar een Oris Aquis, wat videos bekijken en ervaringen lezen, toen ik op youtube een video zag over een zogenaamde Oris homage van Steeldive (al leek het mij meer een helios puck homage). Tot mijn verbazig zag dat model er nog echt goed uit ook - steeldive sd 1976. Het heeft een Sapphire Crystal Glass en een NH35 Automatic Movement. Die dingen kosten rond de 200 Euro en was er verbaasd over. Is zo iets dan echt zo goed, of zijn het meer marketing praatjes denk ik dan.

Wat doe je met merken die een homage zijn aan zichzelf?

Men koopt een oude naam op en brengt dan opnieuw nieuwe horloges uit die mogelijk niets met het oorsprongkelijke merk te maken hebben.

Anderzijds denk ik aan MKII met hun opgekochte naam Tornek Rayville. Zij brengen een historische naam terug op de kaart met wat anders slechts een (zeer geslaagde) homage was voor de Blancpain FF.

Ook de merken van Timefactors.

3 likes

Dat is een 1 op 1 62MAS kast met een Oris Sixty-five bezel, wijzers en plaat.

3 likes

Zo, dat was snel klaar met het ontwerp. :joy:

3 likes

Vroeg er iemand om een Huayra?

Zonder gekkigheid, dit ding is een absoluut prul. It looks the part, maar daar eindigt het ook wel mee. Toch draag ik hem met veel plezier, wanneer ie er mee ophoudt vervang ik hem voor een vergelijkbaar exemplaar dat iets steviger in elkaar steekt. Homages heb je in elke denkbare kwaliteitsklasse en over het algemeen gaat “you get what you pay for” aardig op.

Een “echte” zit er voor mij zonder tussenkomst van de staatsloterij nog heeeeeeeel lang niet in dus ik schaam me lekker helemaal nergens voor :grin:

6 likes

Bij een Tesla een Citizen Eco drive??

1 like

De vraag is lastig te beantwoorden omdat de situatie van bijvoorbeeld een Steinhart of een Davosa anders is dan die van Proxima of San Martin. In beide gevallen krijg je technisch veel waar voor je geld omdat (afhankelijk van het homage merk) deze merken kosten als R&D, design, marketing, een dealernetwerk, klantenservice en personeel niet hoeven door te berekenen.

Ondanks dat je op papier vaak een goede deal krijgt ben ik meestal niet echt ‘voldaan’ als ik een homage koop. Ik merk dat ik toch blijf kijken en vergelijken met het origineel, dat staat het ‘genieten’ van het horloge in de weg.

2 likes

Sommigen wel, sommigen niet. Als je dit werkelijk beantwoord wilt hebben, zullen we eerst met z’n allen vast moeten stellen wat het totale spectrum aan homages precies is. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. :grin:

Ja. Zoeken op Steinhart, Tudor, Ginault, Sinn, etcetera, etcetera laat zien dat er meer dan genoeg mensen tevreden zijn.

3 likes

:astonished:

2 likes