Ho ho… ik weet niet of ik de IWC “origineel” zou noemen, want da’s ook maar gebaseerd op een militair ontwerp uit WWII. MoD maakte de specificatie, en IWC kon zich inschrijven om die dingen volgens spec te leveren, dus…
In die zin zijn alle Fliegers / RAF Pilots even “origineel” te noemen qua ontwerp, want dat is gewoon van het RLM respectievelijk het MoD.
Je kunt nog zeggen dat alleen oorspronkelijke fabrikanten de “originelen” maken, maar da’s verschrikkelijk dun ijs, in mijn optiek.
@Kahan: Het enige wat ik je kan zeggen is dat in mijn persoonlijke beleving hommages van niet-publieke-ontwerpen zoals de Submariner voor mij minder aantrekkingskracht hebben omdat ik het jammer vind dat mensen geen eigen ontwerpen maken. Bij publieke ontwerpen zoals de hierboven besproken piloten-horloges weet ik echter niet of je van hommages kunt spreken.
Steinhart is een merk wat bekend staat om blatante hommages, maar wel met een meer dan uitstekende reputatie als het op bouwkwaliteit aankomt. Verder denk ik dat je bij ieder merk wat je vindt gewoon naar de specificaties en reputatie moet kijken.
Ja, die zijn er zat. Nogmaals, kijk naar de merken.
Wat ik wel lullig vind is dat je al die Chinese rip-offs van bestaande budgethorloges hebt. Ik bedoel, serieus, waarom zou je een Seiko Turtle van 350 ballen in godesnaam na gaan maken terwijl die turtle nog van de band rolt?
Dan begrijp ik Invicta die met een Submariner hommage komt veel beter. Ten eerste wordt die submariner niet meer gemaakt in die vorm, en ten tweede begrijp ik het dat mensen geen anderhalve ton in een vintage origineel kunnen steken.
Maar goed, dat heeft geen moer met “kwaliteit” te maken.
Serieus, niemand, maar dan ook niemand heeft mij ooit gevraagd of een horloge wat ik droeg “echt” was, of ook maar naar het merk gevraagd. En ik draag echt m’n hele leven lang al horloges.
Het is me één keer overkomen dat iemand riep “Hee, een Stowa, wat cool, die vind ik tof, ik sta ook op het punt er een te bestellen”. Het is ook één keer gebeurd dat een vrouw riep “Hee, wat leuk dat je zo’n kleurrijk horlogebandje durft te dragen” en één persoon keek ooit naar m’n pols en zie “Waarom heb jij een Grand Seiko?”.
That’s it.