Ik zie het voor mezelf anders.
“ikkanwelmaarikhebdebehoefteniet” want die deponeer ik ergens anders.
Kan zijn dat je Nespresso machine sneller de geest geeft bij het gebruik van Hommagecapsules.
Alsof iemand je dat ooit gaat vragen.
Voor de meeste mensen is een horloge een accessoire.
Niemand geeft een moer om de Zwitserse fondue maffia.
Totdat je hier komt natuurlijk.
Overigens kan ik zeggen van Steeldive dat ik de kwaliteit minder vindt.
Qua Chinese homages:
#1 Proxima, San Martin, Merkur, Maranez en Seagull. Ook Playshark maar is minder bekend.
#2 Heimdallr (Soms wat QC issues, soms wat problemen met bezel maar niet slecht.)
#3 Steel dive
#4 Pagani design en zo.
Niks met met steeldive maar ik vind de dials slechter geprint en ze hebben vaak wat kwaaltjes. Ik had een San Martin die had ook een kwaaltje maar @Dik was zo aardig me daarbij te helpen.
Dus op zich San Martin is echt een prima merk. Proxima en Merkur zijn volgens mij nog ietsjes beter qua finishing.
Kortom kwalitatief zijn ze goed. Als je een San Martin van 170 euro koopt kan die echt wel armworstelen met een Seiko van 300 euro. Is gewoon zo.
Maar ja de meeste hier vallen meer over het uiterlijk van een homage dan over de bouwkwaliteit. En dat is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden. Daar kan ik noch iemand anders je bij helpen.
Zeker v.w.b. ontwerp, dat doet echt niks voor elkaar onder.
En nog erger, ‘hommage-koffie’ met een bijsmaak
Ik gebruik origineel en hommage door elkaar en mijn machine heeft er geen last van. Ik trouwens ook niet. Sommige hommages zijn van een slechte kwaliteit. Hier is soms wel een verband tussen prijs en kwaliteit, maar ook weer niet altijd.
Interessants toch die cups… oh eh horloges
Tijd voor een koffietopic
Denk niet dat dat de vraag was van de topic starter.
Hij maakt zich druk om de bouwkwaliteit. Niet op gelijkenissen of na-aperij. Ik bekijk het in termen van elektronische apparaten. Als je 2 stofzuigers hebt waarvan een originele die 300 euro is en eentje die erop lijkt maar beter en ook nog eens goedkoper is bijvoorbeeld 170. Dan zou ik direct die van 170 kopen.
Ik weet dat mijn mening hier niet populair is, maar daarom zeg ik ook topic starter moet het voor zichzelf bepalen. En op zich is maken van kopieën niet zo heel vreemd. Kijk naar stofzuigers die lijken ook allemaal op elkaar. Lampen ook, is allemaal eens uitgevonden door één iemand of een bedrijf en nu maken tig bedrijven die dingen, zien allemaal hetzelfde uit.
Ook als je naar religies kijkt je zou kunnen zeggen dat het christendom een homage is van het jodendom etc… En de Torah is niet het enige boek met een zondvloed dat staat ook al in het gilgamesj epos. Alles is homage niks is 100% origineel.
Maar dat is mijn mening en gelukkig leven we in een land waar we deze mogen hebben.
Ik stel dat alle spijkerbroeken hommages zijn van de Levi’s broek!
Een lelijk eend is eigenlijk een Hommage van een Mercedes toch.
Gaat allebei benzine in en het rijd!
En groene thee een Hommage van Zwarte thee!
Grotendeels heb je natuurlijk gewoon gelijk, hoewel ik een verschil zie tussen je laten inspireren door een ontwerp of iets volledig overnemen en daar je naam opplakken. Maar (nogmaals) eens, dat was het doel van het topic niet.
Voor mij ligt de grens bij vintage hommages waarvan het origineel allang niet meer wordt geproduceerd, zoals de Rolex 1953 of zo’n Smith’s Explorer. Dat vind ik prima kunnen. Hommages aan horloges die nog in productie zijn heb ik persoonlijk minder mee.
Groene thee en zwarte thee komen gewoon van dezelfde struik. Alleen het verwerkingsproces veranderd de thee. Heeft te maken met oxidatie en zo. Je hebt ook nog gele thee, pur-erh thee etc.
Maar het is grappig dat je het noemt.
Denk ook aan wandelende tak, insecten die op blaadjes lijken.
De natuur zit vol met dit soort dingen.
Zo is het met horloges ook de meeste zijn van RVS 316 L gemaakt !
Zo lust ik er nog wel een paar.
Ik denk zelf dat het probleem de term hommage is.
Misschien was er vroeger echt spraken van: horloge x is inspiratiebron voor horloge Z.
Misschien moet er een ander woord komen voor horloges die toch wel heel erg lijken op een ander model. Kopie of nep kun je het niet noemen want het is geen 1:1 kopie.
Maar hommage is ook niet echt toereikend.
Ik zit te denken om het mimicry horloges te noemen: Bij mimicry lijkt een dier of plant op een ander dier of plant, veel meer dan door toeval, levenswijze en gezamenlijke afstamming verwacht mocht worden. Een van beide soorten bootst de andere soort na. Het woord betekent nabootsing of camouflage.
Nabootsing is ook wel een mooi woord. Ik denk dat hommage een term is die je moet reserveren voor echte homage horloges. En een ander woord moet zoeken voor deze andere horlogegroep.
Zeker. Ik heb hommages van Heimdallr, 2 stuks, één van de klassieke Seiko Turtle; saffierglas erop, NH35A uurwerk erin. Het windt op als een echte Seiko (logisch), is keurig afgewerkt, allen de lunette kon iets soepeler draaien, Gezien de prijzen waarvoor de originelen in nette staat worden verkocht, waarbij er dan een hardlex glaasje op zit, een oud, niet opwindbaar uurwerk in zit en vaak de wijzerplaat en wijzers vol patina zitten. Tja, je moet dat leuk vinden, maar ik heb liever schoon en goede kwaliteit.
Chinezen kunnen prima horloges in elkaar zetten en ook met behoorlijke QC. Het ziet er als een orignele uit afgezien van de bandaanzet maat (20 mm i.p.v. 19 mm) maar dat is alleen maar handig. En geen Seiko op de wijzerplaat maar een in stukjes gesneden haai. De andere is een geel bronzen Tuna, met hetzelfde uurwerk. Gezien dat Seiko geen bronzen horloges maakt (die er zijn, zijn “mods” met een aftermarket kast) vond ik dit wel een leuke draai, ik bezit ook een Baby Tuna, kleine verschillen. En Seiko heeft weinig saffierglas OEM.
Daarnaast heb ik nog een Cronos, van de firma Lugyou, wat een hommage is van een 62MAS. Ook weer hetzelfde uurwerk, saffierglas, behoorlijke lume, en mooi roodbronzen kast. Keurig afgewerkt, komt in kunststof doosje met een wildleren bandje en bronzen gesp op een soepel rubberbandje plus een wildleren bandje, die handgemaakt lijkt en ook nog wat ijzeren tools, waarvan een zelfs de fabrieknaam draagt. Kwaliteit van die tools is niet super, maar leuk dat het erbij zit. Indien je bij een bepaald groot verzendhuis (China) tijdens een actie koopt, kost het ook nog weinig.
Dan heb ik van Parnis, een ontzettend mooi nagemaakte Panhom MM met ook een mooi nagemaakte armband. Ik denk dat de originele armband iets beter is afgewerkt, die van mij ‘haakt’ iets bij het openen. Maar deze heeft een keurige binnen glas loep en als ik de foto’s van de originele erbij pak, zou daarvan de sub dial een tikje groter kunnen zijn. ook als ik de ontgrendeling van de kroon losmaak, lijkt het uurwerk iets los te zitten. Ik heb bij verkoper daarvan melding gemaakt en hij heeft mij wat kunststof onderdeeltjes gestuurd om het uurwerk beter vast te zetten. Gezien ik niet zo’n speciale tang voor Panerai heb, is dat er nog niet van gekomen, als ik al weet hoe die onderdeeltjes toe te passen.
Verder heb ik van Steeldive ook nog een “Puck” een iets handzamer hommage op die van Halios. Het is iets kleiner en een stukje dunner en heeft ook weer saffier en het bekende uurwerk. Verder mooi gemaakt en verdient een mooiere armband als waar je ze mee kopen kunt. Deze heeft echter weer de makke, dat de lunette ietwat te licht draait.
Tenslotte is er nog een echt koopje, van Debert/Corgeut. Deze twee kroons IWC Aquatimer hommage is ook waterdicht, voorzien van saffier maar met een Miyota (Citizen) uurwerk, wat goedkoper dan de NH35a en men zegt, wat lawaaiiger. Maar voor rond de 7 tientjes kun je daaraan geen buil vallen, hoewel je bij het opwinden, de rubber afdichting wat voelt. Er is zelfs momenteel voor rond de 300 van Steeldive, een Omega Ploprof hommage, de SD1969!
Wat wel weer een antwoord is op de vraag van de topic starter. Ze zijn gewoon degelijk.
Lugyou bouwt ook de horloges voor San Martin. Zelfde fabriek.
Oef, best lastig leesbaar. Wellicht hier en daar een witregel?
Zet Cronos (Lugyou) er ook maar bij en dan ook Shirryu…