Hommage watches - zijn ze echt goed?

Allé, geef toe dat het toch op vallend is…

MkII Kingston vs Tudor Black Bay
image

MkII KeyWest vs Tudor BB GMT

3 likes

Zo en niet anders :+1: Het gebruik van de term hommage is poging om een “ikwilwelmaarikkanniet aankoop” goed te praten :joy:

1 like

Nog steeds een schaamteloze kopie. Snap niet dat Rolex dit ‘merk’ niet de nek omdraait.

2 likes

Ik kon het niet beter verwoorden :pray:

3 likes

Precies dit :point_up_2:

Zou ik hier nu op moeten reageren? :thinking: Nah…

1 like

Naar mijn mening is dit wat een hommage hoort te zijn; je ziet waar het op lijkt, maar je ziet ook gelijk dat er genoeg verschillen zijn. In dit geval de datum, kleur insert, de pijl op de bezel. Etc. Ik vind dit echt prima. I.t.t. Steinhart dat 1 op 1 kopiëen heeft van Rolex modellen

2 likes

Ik ben persoonlijk van mening dat een hommage samenhangt met de leeftijd van het origineel.

Als je een horloge “namaakt” wat al tijden niet meer te koop is en iconisch voor een merk. Bijvoorbeeld zo’n smiths everest. Dan kan ik er gevoelsmatig best mee leven.
Maak je een horloge na wat nu nog te koop is dan kan ik er een heel stuk minder mee leven.

En dan nog zal een hommage voor mij altijd geen 1 op 1 copie moeten zijn (al weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel dat die smiths everest afwijkt van het origineel). Vergelijk het met een scene uit een oude film waar je een hommage aan wil brengen. De nieuwe film heeft nieuwe acteurs, een nieuwe set, enz. En de acteurs spelen de scene na. Gebruiken dezelfde tekst, voeren dezelfde handelingen uit. En het is een scene en niet een hele film. Hale berry die in Bond uit het water komt stappen. Net het origineel, maar toch ook weer niet.

Die sweet spot is een hommage.

4 likes

Het woord ‘Hommage’ laat zich vertalen als ‘eerbetoon’.

Ik vraag me wel eens af of de gekopieerde merken het wel echt als een eerbetoon ervaren. :upside_down_face:

5 likes

Een goeie hommage zal zich laten inspireren op het origineel, sowieso te allen tijde zijn/haar eigen naam vermelden en bovendien gebruik maken van goede materialen.

Op het moment dat er enige concessie wordt gedaan op bovenstaande, is het in mijn ogen géén goed hommage meer te noemen. Dan wordt het ofwel een schaamteloze ofwel een zeer slechte kopie

2 likes

Ik heb juist wel goede ervaringen met de ST2130… liep zeer nauwkeurig, datum sprong mooi om 11:57 (nee het is niet precies middernacht, maar dat heeft een 2824 vaak ook niet) en het opwinden voelde degelijk.

Verder even kort mijn mening:
Degelijke hommages: Steinhart, Tissell, Ginault, Proxima
Slecht: Tiger Concepts, Ali-dingen van <50€

3 likes

En bovendien: de functionaliteit intact houden. Ook daar gaat het wel eens mis (mijn stokpaardje, GMT’s: zie het verschil in Rolex/Tudor/GS/Omega/… functionaliteit en die welke gebaseerd is op het ETA2893-2 gedachtengoed).

2 likes

De ST uurwerkjes heb ik geen ervaring mee maar heb wel enkele horloges gehad waar blijkbaar een chinees eta kopie in zat en deze liepen niet zo nauwkeurig, ook hoor je regelmatig dat deze niet zo robust zijn.

Ook goede homages zijn bv Heimdallr, San Martin, Squale (hoewel afwerking beter kan).

1 like

Mooi horloge verder hoor ik zou hem best willen hebben

Ja ziet er inderdaad wel goed uit ja.

Lees met veel plezier, de discussie en argumenten in dit topic.
Zo nu even een hommage cup in mijn nespresso machine doen en dan lees ik verder :rofl: :rofl:

8 likes

+1 hahaha

Ik zie ze voor het eerst met een gouden tintje. Normaal zie ik ze in het zilver. Ziet er goed uit!

Verklaar je nader. Het is nogal wat om de volledig gouden Breitling Navitimer van een gerespecteerd forum lid zonder enige argumentatie als nep te bestempelen…

Edit: @SuperDuiker je hebt je reactie verwijderd zie ik…

1 like

O sorry verkeerd gezien Oeps.
Snap het al Sinn / Breitling