Hommage watches - zijn ze echt goed?

Hoewel ik niet zozeer naar TL2 hoef, vind ik dit (op zijn zachts gezegd) een vreemde regel. Liefhebbers genoeg die inhoudelijk meelezen, alleen reageren als het iets toevoegt en geen onzin topic starten. Bijv. Ik leer graag vd kennis in het “vragen over echtheid” topic, maar als ik dan een reactie zonder argumentatie lees van “ik denk nep”, dan krijg ik kromme tenen. Mijn mening

5 likes

Er zijn wel een klein aantal mensen die ze modden zodat de rotor stil wordt. Jammer dat ze dit bij Miyota niet zelf doen, het zou veel liefhebbers gelukkig maken die nu aantal merken links laten liggen.

1 like

Jahoor best redelijke kwaliteit tegenwoordig :+1:

Kijk maar naar deze Daytona-hommage (ook wel de poor man’s Rolex genoemd)

Ligt nogal gevoelig op HF :rofl:

8 likes

Niet alleen op HF ligt dit gevoelig maar op veel fora en fb groepen. Als er al bekende reviewers hun filmpjes verwijderen van youtube vanwege de reacties. :joy:

3 likes

De allereerste conversatie volgens het geschiedenisboek van @Alphons :wink: was ook een palindroom.

“Madam, I’m Adam”
“Eve”

Dan maak ik voor de eenvoud even abstractie van Lilith.
Dat was pas een Madam.

6 likes

Ik ben het met je eens hoor. Ik vind het ook raar dat je ‘terug kunt vallen’. Ik ben inmiddels bijna 15 jaar lid en merk dat ik aks ik een tijdje minder actief ben weer TL2 ben (ipv 3).

2 likes

Ja precies. Dus dat. Ik heb zelf meerdere rolex modellen gehad. Eindstand, je went eraan en wilt uit eindelijk toch weer iets anders, dat “eindelijk ik heb mijn horloge gevonden” bestaat voor mij toch al niet meer

Gaaf ding btw

4 likes

Er zijn tl2 leden die slechts 1 of 2 topics hebben gemaakt (los van de vele advertenties, maar die kun je pas plaatsen wanneer je al tl2 bent), dus daar zit het hem niet in.

Pffff… Om de Jeugd te citeren: Man, je praat poep, broer. Eewa. Walla.

Even los van het feit dat een heer genaamd Moinet die de creds krijgt voor de uitvinding van de chronograaf rond 1816 waren het toch echt Breitling en Breitling die aan de bakermat van de moderne two-pusher chronograaf, de centrale secondenmeting en de mintuten-subdial stonden.

In 1915, Gaston Breitling produced the first chronograph with a central seconds hand and a 30-minute counter. Later, in 1923, Gaston Breitling introduced the first chronograph with a separate pusher at 2 o’clock. In 1934 Willy Breitling further developed the concept of the chronograph with the addition of the second pusher at 4 o’clock. Since then the 3-pusher chronograph design has been adopted by the entire industry.

Da’s Wiki, hoor ik u denken.

Daar leren we dat het wel Longines was die de eerste mono-pusher chronograaf voor aan de pols produceerde in 1913. Daar zijn meerdere bronnen van, voor degene die ook Heddels niet cool vinden.

De Rolex Daytona kwam in 1963 op de markt. Uiteraard niet als automaat, want er was toentertijd nog helemaal geen automatische chronograaf. Met, en dit komt later terug, een Valjouxtje onder de kap.

Maar goed, Breitling was op dat moment al 40 jaar bezig met chronografen. Longines blijkbaar al 50 jaar. Omega claimt op hun eigen website dat zij ook een Chronograaf maakten in 1913, maar ik denk dat ze jokkebrokken en dat dat om Longines gaat. Ik vind nergens een bron die dat bevestigt. Wel weet ik dat de Speedmaster sinds 1957 bestaat.

Zenith begon in 62, dus een jaar voor de Daytona ook maar bestond, aan de ontwikkeling van een automatische-chronograaf. Net als Breitling, Hamilton-Büren, Dubois-Dépraz, Heuer-Léonidas en, jawel, Seiko. Uweetwel, die rare Japanners.

Rolex, met de Daytona, is een voetnoot, een also-ran die eigenlijk nooit iets wezenlijks heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van wat voor chronograaf dan ook. Ik bedoel, kom op man, er zat een Valjoux 72 handwindertje in de eerste serie.

Drie keer raden wat voor uurwerk er in de tweede generatie Daytona’s zat? Justement. Een gemodificeerd Zenith El Primero uurwerk. Calibre 3019PHC, om precies te zijn. Vanaf 1988, mind you. Bijna 20 jaar nadat drie onafhankelijke partijen tegelijkertijd de automatische chronograaf hadden uitgevonden.

Rolex was in het jaar onzes heeren 2000 pas zover dat ze voor het eerst een eigen uurwerk in een Daytona van de derde generatie ploften. Chapeau, chapeau, chapeau.

En dan de El Primero een Daytona-hommage noemen… Hoe durf je.

Ga je mond spoelen. Of je toetsenbord dan toch.

:angry: :rofl: :rofl:

19 likes

Apart, inderdaad. :smirk::sunglasses:

1 like

I can see you :grin:
Pikaboo!!

Maar om kort te gaan.
Hommages?
Niet voor mij, nooit!

De hele 103 lijn is qua kastontwerp gebaseerd op een 70’s/80’s vintage Breguet Type 20.
(Sinn 103st met plexi begint het mee)
Daar komt het idee vandaan van de kast met de hoekige lugs. Al hadden bepaalde Heuer Autavia’s dat ook.
Ook de 104 lijn heeft dat kastontwerp maar staat verder van het homage idee af, omdat het geen chrono is.
De Sinn 144 komt weer redelijk overeen met de Orfina/Heuer Porsche Design/Pasadena.

Ze hebben het wat dat betreft wat slimmer gedaan. Meer een beetje leentjebuur dan rechtstreeks jatten en kopieren. Omdat er toch net genoeg verschillende details aanwezig zijn om het geen rechtstreekse homage’s te kunnen noemen.

1 like

Yes!

7 likes

Ik denk dat ik binnenkort een steeldive SD 1976 ga bestellen om het zelf te ervaren. Tevens ben ik benieuwd naar een puck model. Een Helios is lastig te verkrijgen heb ik begrepen en een oris wil ik pas halen bij een special occasion.

1 like

Dit beantwoord de vraag van dit topic wel.
“Hommage watches- zijn ze echt goed?”

JA, deze is iig fucking goed.
overtreft mijn inziens zelfs de Sinn met deze hommage

:pray:t2:

11 likes

Een Helios is inderdaad heel moeilijk te vinden…een Halios wat minder moeilijk :wink:

Alhoewel er van deze maar 5 zijn :blush:

2 likes

Zeggen dat Tudor een hommage is, maakt van Omega en Longines een Swatch :roll_eyes:. Zit toch wel anders in mijn mening.

Deze Zenith uit 2021 lijkt erg op het huidige model daytona.

Niemand claimt dat de daytona de eerste chrono was.

Dus:

3 likes

Anderen zeggen dat dit horloge gebaseerd is op een oudere model van Zenith

1 like

Dit is pas een hommage van een (old school) Daytona

Zelfs de screw down buttons zijn uitwisselbaar met de 6329.

Maar de kwaliteit van de Gevril is erg goed. Uiteraard betaal je daar dan ook voor

3 likes