Hommages? Bah!

Laten we ophouden met deze discussies. Het officiële forumstandpunt is toch bekend neem ik aan. Henrik heeft dit in dit topic vermeld.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,276623,277041

Gewoon de tekst even neer zetten is misschien ook een idee, scheelt ons straks misschien een hoop werk :):

Even ter verduidelijking het officile forum standpunt over dit soort replica’s en hommages:

• replica’s zijn verboden (horloges die een merk en/of naam gebruiken die ze niet mogen gebruiken).
  • hommages onder iegen merknaam, die niet door de rechter verboden zijn, mogen wel.

Een ontwerp waarop een merk geen rechten (meer) heeft kan door iedereen worden gebruikt en dat mag. Daar is niets mis mee, of je het persoonlijk leuk vind moet ieder voor zich bedenken.
Daarbij is de lijn tussen wat hommage is en wat niet veel te dun. Waar trek je namelijk de grens, bij een geleende wijzer, een geleende kroon-kap, een geleend kastontwerp, een geleende bezelinlay? Of moet het hele horloge zijn geleend om hommage te zijn?

In welke mate je purist wilt zijn moet ieder voor zich weten maar bovenal de ander in z’n waarde laten.

Tot ik op dit forum kwam betekende het woord “hommage” voor mij niets anders dan een eerbetoon aan een muzikant oid. Maar nooit iets over horloges.
Negen van de 10 mensen die mijn Marina Militare mooi vinden hebben nog nooit van Panerai gehoord. Als ik dan bij de ene persoon die het merk Panerai wel kent verontschuldigend begin over het feit dat het een “hommage” is beginnen ze me heel glazig aan te kijken. Na uitleg wat een hommage is beginnen ze allemaal hard te lachen.
De enigen die zich hierover druk zitten te maken zijn de mensen hier.

Laat iedereen lekker, ik kan mij er niet druk over maken.

Volgens mij is het allemaal een zaak van geld. Als iedereen veel geld zou hebben zou de aanschaf van ,hommages’’ waarschijnlijk heel wat minder zijn.
Echter wat is het probleem? laat iedereen lekker zelf uitmaken wat hij mooi vindt.
(replicas uitgesloten). Voel op dit forum altijd de druk om voor ,duur"(dus goed)
te gaan.

• 1

Niet iedereen koopt altijd het “A-merk”. Ga bij u zelf te rade. Is het altijd “Cocacola” of soms een “hommage”. Bolletje beschuit of een “private label”? Enz. enz.

Mijn 2 centen.

Elf.

dubbelpost sorry.

+1

Elf.

thieuster Schreef:

Eddy C. Schreef:

thieuster Schreef:

…dus ook geen Tudor Heritage, Longines
Legend

Diver of nieuwe Sinn 140 met SZ01-uurwerk
meer

(hommage aan de Lemania 5100 maar in
werkelijkeid
een 7750). Want dat zijn echte hommages!

…die uitgebracht worden door de
rechthebbenden.
Als die het al niet meer mogen… :S
Overigens vind ik alle heritages/tributes/enz.
van
de laatste jaren ook wat gemakkelijk en ik zou
hier persoonlijk nooit voor kiezen. Maar we
hebben
het hier wel over de merken die dit model ooit
zelf hebben ontworpen en vermarkt. IMO mogen
zij
met hun eigen ontwerp doen wat ze zelf vinden.

Ik verwachtte die reactie al, dus nog een argument
dan maar: dan moet je op zin minst ook twijfel
hebben aan een Sinn 103, 203 of een Guinand:
omdat de kast regelrecht van Heuer is gejat en dan
is een Sinn 156 he-le-maal foute boel. Sinn maakte
die bewust na om Heuer uit de markt te drukken bij
de Bundeswehr! Laat staan de veelgezochte Japanse
markt Sinn 155…(Bron:
http://brown-snout.com/horology/articles/heuer_bun
deswehr_chrono/)

M.

Hi Menno,

Ik voel echt niet de behoefte om Sinn hier te gaan verdedigen, want zij hebben zich zeker schuldig gemaakt aan het nodige jatwerk bij menig ontwerp. In het geval van de 156 vind ik het niet heel onlogisch dat men qua kast zo dicht bij het vorige issued model van Heuer zijn gebleven. Zij hebben met de 156 geprobeerd om de opvolger van de 1550SG bij het Duitse leger aan de man te brengen, waar ze ook al het onderhoudscontract hadden voor de Heuer’s. Ik kan daar niet echt veel problemen mee hebben. De 155 daarentegen is natuurlijk gewoon schaamteloos jatwerk, blijkbaar had men nog héél veel kasten en andere onderdelen over nadat de Heuer met pensioen was en heeft Sinn deze nog even op de markt geknald. Maar ook hier weer een nuancering: het is natuurlijk voor een bedrijf een financiële strop als men met karrenvrachten aan onderdelen blijft zitten, dus is dit ook wel weer begrijpelijk.

Maar we dwalen met zulke specifieke gevallen naar mijn smaak toch een beetje af van het onderwerp. Bovenstaande zaken zijn natuurlijk helemaal niet van toepassing op Invicta, Steinhart, Marina Militare en noem ze allemaal maar op.

Hoe oppervlakkig het misschien ook klinkt, ik heb meer moeite met hommages van horloges waarvan ik het origineel van heb, dan hommages waarvan ik ook het origineel niet heb. Die nieuwe serie van Aramar vind ik bijvoorbeeld eigenlijk niet kunnen, terwijl ik met de Speedbird serie van Eddie weinig moeite heb.

Ik vraag me overigens af of hommages en replica’s niet in dezelfde fabriek worden gemaakt… En dan heb ik het niet over merken als Steinhart o.i.d., maar Parnis, Marina Militare, en ook bij de Aramar serie moest ik eraan denken. Iemand die dit weet?

Beetje een decadente en snobberige opvatting, mijn inziens. Niet ieder mens heeft de capabiliteit om zoveel geld te sparen voor een Horloge. Gemiddeld proletariër heeft zijn handen vol aan het betalen van de huur en de rekeningen. Laat hem lekker zijn wannebe-topsegment-horloge’s kopen. En zeur niet zo.

Marina militare is volgens mij veroordeeld dat er inbreuk was gemaakt op de rechten die Panerai heeft. De kroonbeschermer en de naam marina militare zijn volgens mij de tweede punten waarop de inbreuk was gemaakt.

Als ik wil weten hoe een Audi TT rijd ga ik toch ook geen proefritje maken in een VW kever. Het argument om te testdragen van een soortgelijk horloge vind ik kul. Maar de groep aanhangers van hommages is hier te groot om het van het forum te krijgen. Laat ze maar lekker patsen en praten over de hommage klokjes. Dan houd ik wel iedere keer mijn binnenpretje als ik een dergelijk topic voorbij zie komen met het origineel om mijn pols.

+1 Van mij mag het ook elke keer worden aangesneden. Misschien helpt dat wel
om er vanaf te komen.

Tja bij mij ligt het zo dat ik me niet anders als genaaid kan voelen als ik een Rolex van 5K zou kopen. Allemaal leuk hoor merkbeleving, marketing en sponsordeals met Golfers en tennissers maar ik betaal er gewoon niet aan mee. Ik had vroeger een Steinhart Ocean 1 en daar voelde ik me heel happy bij. Ik wist zeker dat ik een goede prijs voor een goed product had betaald. Value for money is mijn credo.

Dit is overigens een gevolg van het forum. Ik was vroeger ook helemaal idolaat van Omega en Rolex maar ben met al die prijsverhogingen van de laatste jaren toch heel anders tegen die merken aan gaan kijken. Ik besteed mijn geld dan liever anders…

ryan Schreef:

Als ik wil weten hoe een Audi TT rijd ga ik toch
ook geen proefritje maken in een VW kever. Het
argument om te testdragen van een soortgelijk
horloge vind ik kul. Maar de groep aanhangers van
hommages is hier te groot om het van het forum te
krijgen. Laat ze maar lekker patsen en praten over
de hommage klokjes. Dan houd ik wel iedere keer
mijn binnenpretje als ik een dergelijk topic
voorbij zie komen met het origineel om mijn pols.

Geheel mee eens. Ik vind het spul niet op het forum thuishoren en sla de draadjes dan ook zoveel mogelijk over, zodat ik ook niet de neiging krijg te reageren. Vooral opmerkingen dat bij de exacte kopie (ahum…hommage) een miniscule verbetering is doorgevoerd (kastgrootte of een gekleurde tip op secondewijzer bijvoorbeeld) komt bij mij over als klinkklare onzin.

Maar dat is mijn mening, dan maar een snob.

om het makkelijker te maken :wink:
dit is dus duidelijk een “origineel” ontwerp.

dit is een “re-edition” / "hommage"

maar dit is ook een “hommage”

dus zo simpel als het gesteld wordt is het helemaal niet, .
Met mijn re-edition prs-18 heb ik geen enkel moeite :smiley:

Ik wist niet dat dit forum vol zat met snobben. Bah

Albranius Schreef:

Ik wist niet dat dit forum vol zat met snobben.
Bah

de wereld zit er vol mee dus waarom hier niet ?

Albranius Schreef:

Ik wist niet dat dit forum vol zat met snobben.
Bah

Snobben is de Zweedse titel van Peanuts (Snoopy weet je wel).
Misschien is het snobistisch om te wijzen op taalfouten maar:

1 snob
2 snobs

:slight_smile:

Kijk, ik ben musicus. Ik heb een instrument waar je een mooie auto voor kunt kopen. Veel musici hebben niet zo’n instrument. Maakt hen dat slechtere musici? Nee, integendeel, het instrument zegt helemaal niks over de bespeler. Het is dan ook ronduit naïef om iemand te beoordelen op zijn instrument en jezelf beter te voelen omdat jij wel een goed instrument hebt. Uiteindelijk gaat het om muziek. Horloges.

Ik heb een hekel aan mensen die zichzelf een status verlenen aan iets materieels. Zij zijn de werkelijkheid vergeten en proberen zichzelf boven het plebs te positioneren. Lulkoek.

1 like

ryan Schreef:

Marina militare is volgens mij veroordeeld dat er
inbreuk was gemaakt op de rechten die Panerai
heeft. De kroonbeschermer en de naam marina
militare zijn volgens mij de tweede punten waarop
de inbreuk was gemaakt.

Als ik wil weten hoe een Audi TT rijd ga ik toch
ook geen proefritje maken in een VW kever. Het
argument om te testdragen van een soortgelijk
horloge vind ik kul. Maar de groep aanhangers van
hommages is hier te groot om het van het forum te
krijgen. Laat ze maar lekker patsen en praten over
de hommage klokjes. Dan houd ik wel iedere keer
mijn binnenpretje als ik een dergelijk topic
voorbij zie komen met het origineel om mijn pols.

Stel je voor ik vind het ontwerp van een Rolex submariner erg mooi en klassiek, wat houdt mij dan tegen om een Steinhart te kopen die er erg veel op lijkt?
Niet iedereen kan ±5K vrijmaken om even een Rolex of een ander duur merk aan te schaffen…
Ik vind een hommage dan ook heel goed kunnen, daarintegen een replica niet!
Is bijvoorbeeld een merk als Magrette ook een hommage aan een merk?