Gelukkig kom ik niet zoveel in aanraking met snobs, excuseer daarom mijn gebrek aan grammaticale kennis over dit woord… 
Is bijvoorbeeld een merk als Magrette ook een
hommage aan een merk?
ja, hommage aan de Marina Militaire 
Albranius Schreef:
Kijk, ik ben musicus. Ik heb een instrument waar
je een mooie auto voor kunt kopen. Veel musici
hebben niet zo’n instrument. Maakt hen dat
slechtere musici? Nee, integendeel, het instrument
zegt helemaal niks over de bespeler. Het is dan
ook ronduit naïef om iemand te beoordelen op zijn
instrument en jezelf beter te voelen omdat jij wel
een goed instrument hebt. Uiteindelijk gaat het om
muziek. Horloges.Ik heb een hekel aan mensen die zichzelf een
status verlenen aan iets materieels. Zij zijn de
werkelijkheid vergeten en proberen zichzelf boven
het plebs te positioneren. Lulkoek.
Wat een gelul. Er wordt hier op niemand neergekeken en er wordt niemand veroordeeld omdat hij geen 3k wil of kan neerleggen voor een horloge. Het gaat hier puur om de keuze wat je met een bescheidener budget koopt: een rip-off van een duurder horloge (Steinhart, Alpha enz) of een horloge met een eigen identiteit en ontwerp. Die zijn er namelijk zat voor € 200 of € 400; Seiko, Citizen, Tissot, Certina en heel veel anderen.
Zeker, een origineel is spannender en mooier. Zo zit er in mijn instrument driekwart jaar werk. En dat werk voel je, ruik je en hoor je. Maar ik verban geen mensen zonder zo’n instrument. Daar gaat het me om. Laat mensen plezier hebben van hun passie, of dat nou een echte IWC is, een Christopher Ward, of zelfs een replica.
Alsof mijn eerste instrument een instrument van 50K was…
yep, en toen ging het weer mis …pff wat een gelul 
Als het gaat om hommages zie ik vaak de opmerking voorbijkomen dat de makers hiervan alleen maar uit zijn op geld verdienen.
Dat doen de makers van de originelen natuurlijk niet, dat zijn allemaal vakidioten die het doen voor de eer en glorie alleen. Vandaar die lage prijzen…
Albranius Schreef:
of zelfs een replica.
een replica is verboden …
dat komt hier helemaal goed (tu)
Niet zelfs een replica. Het verkopen ervan is tegen de wet, het kopen maakt je dus medeplichtig. En nou weet ik wel dat veel mensen vinden dat zij zelf kunnen uitmaken welke wet wel mag worden overtreden, en welke niet, ikzelf vind het wel een goed criterium. We overtreden de wet niet!, en maken ons er ook niet medeplichtig aan.
Albranius Schreef:
Zeker, een origineel is spannender en mooier. Zo
zit er in mijn instrument driekwart jaar werk. En
dat werk voel je, ruik je en hoor je. Maar ik
verban geen mensen zonder zo’n instrument. Daar
gaat het me om. Laat mensen plezier hebben van hun
passie, of dat nou een echte IWC is, een
Christopher Ward, of zelfs een replica.Alsof mijn eerste instrument een instrument van
50K was…
(:d +1
Vahalis Schreef:
Hommages zijn alleen maar ok als het
oorspronkelijke merk het doet.In andere gevallen zijn het luie fabrikanten met
als enig doel geld verdienen.
Hoe zit dat dan met Rolex en Tudor?? De vroegere modellen van Tudor zijn toch ook kopieën van Rolex?
Is Rolex dan ook een luie farbikant die geld wil verdienen?
Tja, hierover heeft iedereen een eigen mening en omdat de grens niet altijd duidelijk te trekken is, is het natuurlijk handiger hommages toe t staan.
Zelf heb ik er niets tegen, ben zelfs vaak benieuwd hoe ze eruit zien. Toch ben ik het ermee eens dat het veelvoudig laten zien en pronken met je hommage misschien wel een beetje misplaats is op dit forum. Het echte werk blijft duur, maar dat is het leuke aan dit forum! Hier zie je pracht en praal zonder alle troep (zoals ice-watch, parnis, alpha etc). Prima als je daar blij mee bent, maar hier is er weinig boodschap aan imho.
HamiltonOmega-fan Schreef:
Vahalis Schreef:
oorspronkelijke merk het doet.In andere gevallen zijn het luie fabrikanten
met
als enig doel geld verdienen.Hoe zit dat dan met Rolex en Tudor?? De vroegere
modellen van Tudor zijn toch ook kopieën van
Rolex?
Is Rolex dan ook een luie farbikant die geld wil
verdienen?
Uhhh… Je weet de oorsprong van Tudor?
JTrapman Schreef:
Vahalis Schreef:
met
als enig doel geld verdienen.Hoe zit dat dan met Rolex en Tudor?? De
vroegere
Rolex?
Is Rolex dan ook een luie farbikant die geld
wil
verdienen?Uhhh… Je weet de oorsprong van Tudor?
Komt toch voort uit Rolex? Op uurwerk na toch gelijk?
Vahalis Schreef:
met
als enig doel geld verdienen.Hoe zit dat dan met Rolex en Tudor?? De vroegere
Rolex?
Is Rolex dan ook een luie farbikant die geld wil
verdienen?
try this 
En elk ,half jaar? ,de prijzen verhogen met een nieuwe portie gebakken lucht.
Persoonlijk vind ik replica’s ook echt niet kunnen, maar hommages heb ik niet zo’n moeite mee, wat bij mij waarschijnlijk veroorzaakt door bv. de vele bekende merken die een sub-hommage hebben. Ik bedoel, Orient, Casio, Timex, Steinhart, Seiko, Citizen en vast nog een aantal anderen. Hiervan worden er blijkbaar wel veel van geaccepteerd, maar waar trek je de grens dan??
hcptdg Schreef:
Vahalis Schreef:
met
als enig doel geld verdienen.Hoe zit dat dan met Rolex en Tudor?? De
vroegere
Rolex?
Is Rolex dan ook een luie farbikant die geld
wil
verdienen?try this
Klopt dan toch redelijk?? (Verschil zat in uurwerk)
Maar wat ik bedoel: Rolex roept een “B-merk” in het leven (even oneerbiedig gezegd), die op uurwerk na gelijk was. Puur om er geld aan te verdienen (niks mis mee). Dat is dan toch ook een beetje lui en makkelijk?!
Van de huidige Tudor collectie kan dat overigens niet meer gezegd worden.
De oude Snowflake vind ik trouwens mooier dan een Submariner uit een zelfde bouwjaar 
C&A spijkerbroeken: namaak van LEVI’s?
v Haren sportschoenen: namaak van Adidas of Nikes?
Ikea: Namaak van veel dure design merken?
De wereld zit er vol mee, alleen zijn die niet zo gek ze hommages te noemen.
En er zijn genoeg snobs die geen ikea willen hoor, of geen c&A spijkerbroeken of goedkope sportschoenen. Nou… ik wel. En horloges? ach, liever niet denk ik. Ik ben een stuk milder dan vroeger op dit gebied.
Het “hommages” verhaal is nieuw voor mij (zoals te lezen in mijn openingspost ben ik na lange tijd weer in horloges gaan verdiepen. Ik begrijp nu dat na het patent van 30 jaar het ontwerp gretig aftrek vind?), niet dat ik niet wist dat de door mij aangeschafte hommage niet op een bekend ontwerp van een Rolex lijkt. Maar de als ik de juwelieretalages bekijk en de vele webshops die het internet rijk is dan is mijn mening (let wel: mijn mening
) dat vele, zeer vele horloges, ook de geronnemeerde merken gebaseerd zijn op klassieke ontwerpen. Kortom, ik vind deze thread te zwart-wit voor zo’n groot grijs gebied wat het beslaat.
Klagers: maak een produkktbeschrijving waar een hommage aan voldoet, dan gaan we deze ook toepassen bij de gerenommeerd merken. Moet je zien wat er dan boven komt drijven. Succes.
Ik vind het interessant om te lezen hoeveel het losmaakt. Gaat diep bij sommigen zo te zien. Ik kan het wel begrijpen als je een volledig liefhebber bent van een kostbaar origineel ontwerp. Ik vind het echter ook wat teveel emotioneel geschreeuw. Ik verwacht wat meer klasse en volwassenheid van die bezitters, net zoals hun horloge dat uitstraalt.
Een woord als: “Hoerologi” is naar beneden trappen in een ander topic. Zonde van de wel originele grap die ik zonder dit woord goed had kunnen waarderen. Het lijkt op een opmerking uit het woonwagenkamp / volkswijk.
Maargoed, blijft een publiek en vrij forum. En dat is wel zo interessant.
Primare Schreef:
Het lijkt op een opmerking uit het
woonwagenkamp / volkswijk.
Over snobs gesproken. Ik heb in beide vrienden.