Hommages of het echte werk?

De afgelopen weken heb ik veel topics gelezen op het horloge forum, ondanks mijn beperkte kennis van horloges en het feit dat ik hou van kwaliteit en originaliteit kan het in horloge wereld over heel veel geld gaan toch deze topic “Hommages, replicas of het echte werk”

Laten we wel zijn als een ieder hier € 100.000,- ter beschikking zou krijgen en die volledig aan horloges moet opmaken iedereen voor de welbekende merken zou gaan. Het beeld in (social) media maakt u eenmaal dat we dit mooi vinden niet alleen bij horloges maar bij alles wat eigenlijk te duur is het “take my money” effect.

De realiteit is dat de gemiddelde persoon nooit meer dan 1 duur horloge zal bezitten (de liefhebber meer) Ik lees me nog niet zo lang in in de wereld van horloges, alles begint met een budget en een merk (wat je hebt opgepakt uit de media) Rolex, AP Omega etc. etc. zijn eigenlijk in beginsel kansloos, daarvan weet de leek dat die te duur zijn om leuk mee te beginnen. Je komt tot de conclusie dat je budget omhoog moet, of je verwachting naar beneden om het ultiem horloge te kunnen kopen.

Oris was/is een merk dat binnen de door mij gestelde criteria het nieuwe horloge zou moeten leveren. Via YouTube ga je dan zoeken kijken etc. etc. en via YT kwam ik op dit filmpje terecht niks te maken met Oris maar verscheen in mijn lijst met suggesties.

Een fanatische collectie, via de SKS (dat wist ik toen nog niet maar inmiddels wel) ben ik op dit forum terecht gekomen. Een hoop horloge voor niet al te veel geld een must have in elke collectie. En dan ga je lezen op het HF en zie je zoveel moois voorbij komen dat je zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer ziet :slight_smile:

Oke terug naar je budget je wensen de mogelijkheden. Lezen over modden van horloges, homages, eerbetoon en namaak horloges.

Feit is dat ik nooit met een namaak horloge zal lopen, althans niet bewust :slight_smile: de wijze waarop deze vandaag de dag worden nagemaakt is beangstigend goed zo vond ik

https://www.youtube.com/watch?v=P_ZTqC2Yxxs en https://www.youtube.com/watch?v=QmGNINAjX5I

Horloges die zo goed zijn nagemaakt en die ik als leek niet van echt zou kunnen onderscheiden.

Terug naar het budget, stel ik heb wel een paar duizend euro over voor 1 horloge, dan is een Rolex kermit grappig, maar niet voor altijd (daar hem weer met dat groene horloge) idem voor pepsi of andere horloges. De keuze om veilig te gaan zou dan eerder gemaakt worden (tijdsloos design) terwijl het veel leuker is om af en toe eens af te wisselen (althans vind ik)

Hommage, wat is een homage de recent uitgebrachte “hommage” van Tudor Pepsi is dat geen hommage omdat het gelinkt is aan Rolex, en de Steinhart wel omdat het daar los van staan. Ikzelf zou liever een homege kopen waaruit duidelijk blijkt dat het een hommage is dan een zeer goed nagemaakte replica.

Al lezende (en lerende) verandert mijn blik op mijn wensenpakket en neig ik er na om meerdere horloges te kopen in het “lagere”, mod of hommage segment. Een mod is eigenlijk ook een hommage, alleen geen hommage van een in een dozijn maar een hommage toch vaak geïnspireerd op de grote jongens. Ook Grand Seiko had ik voor ik hier actief ging lezen nog nooit van gehoord, echter een rondgang op YT leert mij dat deze horloges vele malen nauwkeuriger zijn dan bijvoorbeeld Rolex zou voor een echte liefhebber (los van de uitstraling) toch de motivatie moeten zijn van het kopen van het perfecte uurwerk?

Verandert de kijk op hommages, dit ook om dat de prijzen explosief hard stijgen van de grail horloges en de toenemende professionaliteit van replica’s (dan liever een hommage waarin het duidelijk is dat het een hommage is dan een nepper)

Ikzelf ben er nog niet helemaal uit, al denk ik er wel steeds vaker aan meer horloges te kopen voor hetzelfde budget, hoe kijken jullie hier vandaag de dag tegen aan?

6 likes

Replica’s: NEE!
Hommage’s: meestal nee.

2 likes

Goed verhaal, maar discussies over replica’s zijn niet toegestaan.

2 likes

Hi Leo,

Allereetst, welkom! leuk om er weer een actief lid bij te hebben :wink:
Ik zit nu voor ongeveer 1,5 jaar ‘in de horloges’, niet veel geld te besteden dus ook niet super actief aan het kopen dan. Toch heb ik afgelopen weekend een horloge overgenomen, een hommage. Veel mensen hier hebben het er niet zo mee, maar ik ben van mening dat ze niet verkocht worden als een neppert, maar het duidelijk een hommage is, waarom niet!

image

Deze heb ik afgelopen weekend overgenomen (maar dan op leer) hommage van de Tudor Black Bay, maar in principe zit er hier ook een prima uurwerk in, voor ongeveer 3% van de prijs :slight_smile: Hij moet nog wel binnen komen, dus we zullen zien

4 likes

dat is ook niet mijn inzet, het gaat met name om homages, of meer horloges voor eenzelfde budget. Ik haal alleen aan dat replicas beangstigend goed worden nagemaakt, kunnen we niet om heem dan liever een homage? .

Dat is volgens de forumregels niet toegestaan, wat je insteek ook moge zijn :slight_smile:

Ja? Je kan veel zeggen over Rolex maar die uurwerken zijn toch akelig precies vaak.

1 like

Replica’s zijn gewoon illegaal, en er zit een hele valsemunterij-industrie achter die crimineel is. Punt. Daar kunnen we kort over zijn.

Da’s niet helemaal waar. Er zijn heel veel mods waarbij er gewoon een eigen visie op de horloges in kwestie wordt losgelaten. @HanDavinci deed dat niet alleen met SKXjes, maar trok ook de standaard wijzerplaat uit z’n DJ om zo tot een horloge te komen wat voor hem gewoon beter oogde. Sommige mods (de meeste niet-subtiele SKX mods dus) vind ik gewoon het verneuken van een icoon. Sterker nog, ik vind negen van de tien mods gewoon niet mooi, omdat blijkt dat negen van de tien mensen geen goede horloges ontwerpen. :slight_smile:

Dan hommages. In mijn beleving maakt het geen zak uit of Tudor danwel Steinhart met een hommage komen. De Rolex GMT Master II in pepsi en staal is een Rolex klassieker, en ik zou 'm niet van een ander merk willen hebben.

Als ik het al deed, dan liever de Steinhart dan de Tudor, maar dat is puur omdat ik snowflake wijzers enorm lelijk vind. Hoe dan ook heb ik niet veel met hommages. Waarom zou je in godsnaam?

Voor budgetten van tussen de 50 en 10.000 Euro is er van alles te vinden met een eigen smoel. En los van de nieuwe horloges is daar ook nog vintage. Sterker nog, ik vind heel erg veel mid-market horloges veel geiniger dan heel erg veel gedoodverfde up-market keuzes in een zelfde segment.

Je kunt prima een horloge vinden wat bij je past zonder een hommage of replica van een ontwerp te pakken, zeker ook omdat die ontwerpen al uitgekauwd genoeg zijn.

Ieder moet kopen en dragen wat ie mooi vindt, maar hommages doen het voor mij niet zo best. Ze kunnen mooi uitgevoerd zijn, maar ik zal er zelf niet snel één kopen.

Ik heb één uitzondering op die stelregel in de kist. Al moet ik me dan weer afvragen of het echt een hommage is. De fluted bezel wordt met de DJ geassocieerd, maar of dit een hommage te noemen is met dag-datum complicatie, zonder loep en met andere wijzerplaat? Zegt u het maar:

7 likes

En de geruchten dat de Ginault Rolex hommages deels uit de replica Rolex fabrieken komen. Eigenlijk het zelfde laken en pak dan :wink:

1 like

aan de beheerder dan om dit aan te passen, het doel van de topic is zeker niet om het over replicas te hebben en ja het woord replica komt er wel in terug.

Wil graag weten hoe er word gedacht over veel meer horloges aanschaffen voor een budget dan een grote aankoop. Zoals ik in de topic aangeef zal nooit een replica kopen (althans niet bewust)

Maar bedankt voor het aanhalen van kan ik daar rekening mee houden.

3 likes

Rolex maakt geen quartz meer, dat scheelt een hoop in niet precies zijn :stuck_out_tongue:. Overigens vind ik het al prima als een horloge binnen de 10s afwijking per dag loopt, ik draag ze toch niet langer dan dat ik last krijg van die afwijking.

OT:

Is het hele stuk tekst er om deze vraag te beantwoorden? Zelf koop ik horloges die ik mooi vind en niet te ver buiten m’n budget vallen. Dat kunnen soms horloges van rond de 100eu zijn en soms richting een stuk meer gaan.

Edit: ik las de vraag verkeerd.
Als ik opeens een groot bedrag zal hebben voor een horloge, koop ik denk één goede. Iets als de VC die laatst voorbij kwam vind ik schitterend, maar onbetaalbaar.
Helaas heb ik zelden opeens een financiële meevaller en voel ik soms wel de noodzaak een nieuw horloge te kopen. Daardoor worden het dus meer van hetzelfde bedrag…

Als ik YT moet geloven (en ja ben nieuw in deze wereld) dan doet Grand Seiko het een stuk beter nauwkeuriger daarmee ik niet zeg dat Rolex het niet goed doet, maar ga je voor techniek of uitstraling dat bedoelde ik hiermee meer aan te geven.

Daar ga je al :smiley:

1 like

Nee. Een Ginault is een hommage aan de Submariner. Er staat heel erg duidelijk op dat het een Ginault is en geen Rolex. Zeker ook de tekst op de wijzerplaat is om je dood te lachen. De Kinetic Constantanious, of wat was het? Briljant in ieder geval.

Als dezelfde onderleverancier van Ginault ook aan valsemunterij mee zou werken is dat het ethische probleem voor de onderleverancier, niet voor Ginault. Maar geruchten zijn sowieso rare dingen. Ik ben een bewijsmens.

Net wat ik zei. Voor 70 ballen koop je een toffe Seiko 5 sport-dresser, en van dat startpunt kun je miljarden horloges kopen.

Ik hou van een leuke collectie low- en mid-range spul met een enkel duurder ding er in. Ik ben zelf redelijk klaar in die filosofie, en daarom draag ik mijn 140 Euro kostende SKX eigenlijk net zo graag als m’n Squale van 800, m’n SARB van 300 en m’n Nomos van 2500.

Grand Seiko is een klasse op zich, zo ik heb gemerkt, maar ook dat is gewoon een horloge wat ik graag draag, net als m’n andere beestjes.

Kortom: Ja, koop meerdere horloges om te ontdekken wat je tof vindt. Maar nee, dat betekent geen hommages.

Ter illustratie, en omdat een topic zonder foto’s een kuttopic is, hangt dit op dit moment om de pols:

Gisteren was het deze:

En de dag daarvoor deze:

De dagen daarvoor deze:

Dat zijn in stapjes dus 140 - 660 - 1450 - 2600 Euro (netto inkoop, geen listprijzen), en geen enkele van deze horloges is een hommage.

7 likes

Dit gaat een levendig topic te worden, dat voorspel ik je maar vast. :wink:

Voor mij is wat iedereen een hom(m)age noemt vaak gewoon een wannabe. Ik ben er niet zo van, tenzij een hom(m)age door het eigen merk wordt uitgebracht ter gelegenheid van een historisch feit. Dan is het ook echt een hom(m)age, geen kopie.

Fugazi’s [nepperts] komen er bij bij helemaal niet in. Lolexen eindigend op “art” ook al niet. Mods, tja?! Als je het niet laten kan. Ik vind het zelf vaak een belediging aan het oorspronkelijke ontwerp, maar ik realiseer me dat er 316’s rondrijden met een M-badge dus er is een markt voor. Nu we toch bezig zijn, een NATO bandje aan een horloge wat op een stalen band is geleverd. Moet dat? Zo. Kom er maar in…

:sunglasses:

4 likes

Beetje actie in de taxi kan geen kwaad :slight_smile:

Zeker een punt, of is het een blijk van waardering naar de versie die je niet kan betalen ?

3 likes

Bats! Daar ga ik in mee.

Dat hangt er vanaf. Serieus, jongens, Omega maakt zoveel leuks, hoeveel speedmaster-versies moeten er nog komen? Pfff. Zo jammer.

Ik krijg tranen in de oogjes… ik ben niet alleen. :slight_smile:

Sneubeukeritus.

Ja.

Staal is overwegend kut. :slight_smile:

1 like

En als je dit vertaalt naar auto’s is een Skoda dan een hommage van een VolksWagen? of is de Skoda rijder gewoon slimmer dan de VW rijder?

5 likes

:wink:

Ik waardeer de Credor Eichi II enorm.

Het is een horloge van 35.000 Euro wat ik niet kan betalen.

Maar om het dan te beledigen door er een of andere goedkope kloon van om de pols te gespen die zowel technisch als optisch een aanfluiting zijn in vergelijk? Nee.

Je kunt iets waarderen zonder het te hebben. Dat is misschien wel een goede les in impuls-beheersing.

Hoe kom je er bij? Die auto’s zijn totaal anders ontworpen.

Het zijn allemaal lelijke vierkante koekblikken, maar wel met een eigen lelijk smoel. :slight_smile:

3 likes