Hommages of het echte werk?

Een ander ding is dat je een hommage of replica aanschaft omdat je het origineel niet wil of kan betalen. Het kan de wens om het origineel te bezitten niet wegnemen, integendeel. Ik ben er in ieder geval nooit gelukkig van geworden.

Nee. In beide gevallen is het een burgerlijk type die bang is iets anders dan een door de massa geaccepteerd koekblik te kopen. En uiteraard in zwart, wit of grijs, want anders val je weer te veel op.

Nu ik dit zo schrijf; als je een poosje op dit forum rondhangt, dan zijn Seiko, Rolex en Omega wel een beetje de volkswagens/skoda’s onder de horloges.

7 likes

Waarom zou een discussie niet mogen kunnen over replica’s?

Ik weet niet waar je de laatste forumregels kunt vinden maar als ik bijvoorbeeld deze Regels en Richtlijnen (laatste bewerking juli 2016) lees dan lees ik daar:

  1. Aanprijzing of afbeeldingen van replica’s, inclusief vermeldingen van sites of andere vindplaatsen ervan.

Daaruit kan ik niet afleiden dat er niet zou mogen gepraat worden over replica’s enkel dat je ze niet mag aanprijzen en dat je geen links of foto’s zou mogen plaatsen…

Nu heb ik het ook moeilijk met replica en hommage, en ik begrijp natuurlijk wel dat het niet kan dat een horloge nagemaakt wordt en daarna verkocht wordt als zijnde het origineel… maar uiteindelijk vind ik dat een Omega Speedmaster Professional ref 311.30.42.30.01.006 ook maar een replica is van het horloge dat meegegaan is in de ruimte (en als je het geen replica kunt noemen dan is het op z’n minst toch wel een hommage aan dat horloge :yum:).

Nee namaak met de bedoeling om te bedriegen moet zeker bestreden worden, maar ik denk ook dat het mogelijk moet zijn op een horlogeforum om er over te praten en anderen te kunnen waarschuwen en behoeden voor de mogelijke valkuilen…

4 likes

Ho ho. Seiko is de Toyota onder de conformistische koekblikken. :slight_smile:

2 likes

Eens, daarom rij ik al 20 jaar Italiaans, zonder technische problemen overigens waar een ieder die nog nooit Italiaans heeft gereden graag even aan refereert :slight_smile:

2 likes

Goed punt, zoals in mijn openingspost aangegeven echt en nep zijn steeds lastiger van elkaar te onderscheiden.

Replica’s: totaal onbespreekbaar
Hommages: leuk als je het echte werk niet kan of wil betalen.
Het echte werk: het echte werk

1 like

De Skoda Octavia was het goedkoopste leaseblik dat bij ons in de lijst stond. Simpele keuze :wink:
(Als een Fabia een optie was geweest, had ik die gekozen. Of een Dacia. Als het maar rijdt.)

Daarnaast nog een piepklein Skoda’tje (het kleinste model), omdat we er tegenaan liepen, en het een mooi aanbod was.

En nee, auto’s interesseren me weinig … anders had ik wel een BMW of Audi uit de leaselijst gekozen :stuck_out_tongue:

Zo zal het iemand die weinig met horloges heeft waarschijnlijk geen lor schelen hoe de wijzerplaat eruit ziet, wat er op staat, en wat er binnenin zit.

1 like

Als een oud eigenaar van een van de laatst gemaakte Alfa Sudjes (nieuw gekocht in 1983) moet ik je daar toch in tegen spreken… dat wagentje heeft toch de nodige technische problemen gehad, naast een bouwstijl die leek op de Franse… maar als ze rijden rijden die Italiaantjes fantastisch :grinning:

Replica’s vind ik uit den boze. Hommages vind ik een zwaktebod als het gaat om nieuwe merken die een ‘eerbetoon’ doen aan horloges van een ander merk waarop het copyright op het ontwerp is verlopen. Dat vind ik gewoon een ‘money grab’. Hommages van merken aan oude horloges uit hun eigen archief zijn dat misschien ergens ook wel, maar die vind ik - mits goed uitgevoerd en geen slaafse kopie - vaak wel leuk.

3 likes

Nee en ja! Om jouw vergelijk even helemaal goed door te trekken: Tudor is geen hom(m)age aan Rolex. :sunglasses:

Ik bezit zelf een paar hommages, maar dan heb ik het over een hommage aan een panerai van 10.000 euro die mij 50 euro kostte, ik koop en draag ze omdat ik het origineel (nog) niet kan betalen. Ik zal ook nooit veel meer uitgeven dan dat aan een hommage/nepperd omdat het inderdaad gewoon een gestolen ontwerp is. Mijn enige beweegreden is omdat ik het ontwerp gewoon heel mooi vind.

Dat neemt niet weg dat ik nooit het echte werk wil bezitten en de originele horlogemakers lopen daardoor bij mij geen winst mis. Dus in dat opzicht zie ik er zelf het kwaad niet van in

1 like

hehe, die heb ik gelukkig nooit gehad, ben begonnen in de 145 (dus na de33)

Daarom ook zo jammer dat ze toch nog een GMT Master uitbrengen.

2 likes

Eens!

1 like

voor de prijs waarvoor de meeste hommages worden verkocht (en dan bedoel ik niet hommages binnen een merk) word je sowieso niet echt rijk :wink:

Dit topic ga ik mooi vermijden, anders heb ik straks @jurtz weer aan mn broek hangen.

Groetjes!

5 likes

Gewoon alles kopen :wink:

5 likes

Daar mag @Jur iets van vinden.

Dat ligt helemaal aan wat ze je kosten om ze te maken en hoeveel je er verkoopt…