Dat is een beetje hetzelfde als “heb jij drie auto’s én een dure racefiets? Als je dat allemaal niet had gekocht had je jezelf een nieuwe BMW kunnen veroorloven!”
Die theorie klopt. Dan had ik echter alleen een nette daily.
Nu heb ik óók een klassieker, een cabriolet en een racefiets. Die keuzevrijheid stel ik op prijs, en bedrijfszekerder dan dit wordt het niet: Stond laatst één van m’n auto’s met een platte band, stap ik (licht geïrriteerd) in een andere. Schijnt de zon? Dan gaat het kapje open.
Moet ik een zware kar trekken of een hoop zooi vervoeren? dan pak ik de daily.
Wil ik even terug in de tijd, dan trek ik een pak aan, pak een sigaar (om te bijten - ik rook niet), sla m’n oudste horloge om de pols, en stap in de classic.
Hoe mooi ik zo’n nieuwe BMW ook vind, ik vind dit leuker en fijner.
Ik wilde mijn mening delen over Hommages. Allereerst zijn ze nog altijd een beter alternatief dan modehorloges. Ik bezit zelf geen Hommages van modellen die overigens nog in productie zijn. Waar ik me wel voor sterk maak is de vele limited editions of vintage horloges die stof happen in collecties van verzamelaars. Ik heb zojuist een 62 Mas hommage ontvangen, omdat ik weiger mee te doen met het speculeren op een limited edition als de SLA017. Sub 40mm Seiko duikers zijn al moeilijk genoeg te vinden. Verder heb ik nog een hommage pas besteld. En hoewel ik waarschijnlijk veel kritiek ga ontvangen moet ik opbiechten dat het een Submariner is. Daarbij moet ik wel erbij zeggen, dat het om een gaat om een hommage and 6538 (the Bond). De kleinere formaat, de slankere lugs, de geelgouden wijzers, geen minuutmarkering op de bezel zijn alleen bereikbaar voor de exclusieve verzamelaars. Wat is er dan mis mee om een hommage te kopen en te dragen? De Tudor Blackbay 58 dan? Tja die heeft toch die minuten markering op de bezel.
Zo, u heeft zich er stevig in verdiept. Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met een hommage als het is om te ervaren hoe het om de pols voelt. Voordat mijn vrouw een JLC Reverso Duetto kreeg vond ik het wel van belang dat het origineel in de smaak zou vallen…en dat bleek het geval
Ik vind “hommages” gewoon diefstal van het origineel. Merken als Steinhart, Alpha en Invicta bedenken de meest prachtige designs en dan zie je hoe de grote jongens het gewoon stelen. Rolex, Omega, noem maar op, allemaal stelen ze van de kleinere merken. Echt belachelijk, je zou zeggen dat ze met hun bereik ook zelf wel wat zouden kunnen verzinnen…
Op dat niveau scheelt het eigenlijk geen bal.
Of je het horloge 's nachts afdoet of niet zal een groter verschil maken (uitgaand van een goed functionerend horloge zonder verprutste afstelling).
Voor iedereen die meent dat een hommage een gemakzuchtige kopie van een bestaand merkhorloge zonder het merk te vermelden op de wijzerplaat kan zijn even dit
Nou heb ik niets tegen hommages, maar om te beweren dat Steinhart, of een ander merk, hommages maakt uit diepe eerbied voor Rolex, is toch ietwat overdreven.
Meer een hommage aan de centjes, denk ik.
Eens en ik denk dat er weinig echte eerbetonen zijn, behalve misschien aan merken of modellen van vroeger die niet meer gemaakt worden. Ligt eraan of het een kopie wordt of meer een knipoog naar designelementen.
Zelf lijkt mijn mod niet echt op de Tudor BB58, maar is er wel door geïnspireerd en zie het dan ook als een eerbetoon aan dat horloge.