Ah je bedoelt hommages!
Die ga ik nu ook vlaggen
Ah je bedoelt hommages!
Die ga ik nu ook vlaggen
Waarom doen we dat eigenlijk gewoon collectief niet?
Goed idee.
Neem dit nou. Niks kwaads over @brodie. Maar in mijn ogen is dit gewoon een schaamteloze kopie van het origineel. De zenith safari maar dan in een stalen kast ipv titanium.
Het overtreedt regel 1, dus hommages mogen gevlagd worden.
De volgende handelingen, gedragingen of activiteiten zijn pertinent NIET toegestaan;
- Het respectloos bejegenen van bedrijven, hun producten, …
Dat is een hommage.
Maar als er nou sugess op de dial had gestaan? Wat was het dan?
Een hoe heet dat ook alweer… Het ligt op het puntje van mijn tong iets met een “r”
Dan was het zo een 7500€ goedkoper geweest
Dat vind ik dan weer wel een heel leuk topic, het vergelijk tussen the real deal en een fake.
Vlaggenvoer
Ik was even op zoek naar wat nu homages zijn en wat replica’s zijn. Van watchcrunch:
- Homage: a true homage is a watch that draws direct design aspects from one or more watches, but incorporates them into a consequentially different design. The bar for this is any watch that clearly borrows from another watch, but is instantly recognizable as not that watch.
Examples: Dan Henry 1964, Phoibos Wavemaster, Aquacy 1769, Casio Duro
- Clomage: This isn’t really an official term, and usually gets lobbed in with homage, but I think it is a distinctively different kind of watch. These are watches that are specifically designed to be as close to a 1:1 replica of another watch, save for branding. Unlike an homage, which borrows other design elements to make something new, a clomage is just a clone, with a different logo.
Examples: Any higher end AliExpress watch like Pagani or San Martin, Invicta Pro Diver, any Alpha, Steinhart Ocean One, any Gevril
- Replica: Often called a fake, knockoff, or counterfeit. I specifically use the term Replica, because that is what it is from a legal and intentional standpoint: an unlicensed, and there for illegal, replica subject to copyright violation, and civil liability. I hate the term counterfeit, because that term, from both a legal and linguistic context, requires intent to defraud, and I am aware of no factory or distributor intentionally passing off replica’s as genuine, or charging as such. Every criminal fraud case I am aware of exists solely on the secondhand market. I make this distinction because, emotional response to fear of buying a fake aside, I find the reality is that the only real difference between a replica and a clomage is just the logo, yet the reactions between the two vary much more wildly, so I want to see what opinions between the two are, and the justifications for those opinions. NOTE: I am not, in any way, promoting any illegal activity or suggesting anyone buy an illegal replica. This is for conversational purposes only.
- Franken: Sometimes referred to as “modded.” This is a category of watch that is a mix of either factory parts from different watches (same or different brand), or a mix of factory and legal replica/homage/clomage parts.
Example: Can range anywhere from replacing a damaged 3135 movement in a Rolex Submariner with the newer 3235 (which has yet to be in any sub) all the way to using an Invicta Pro Diver case, and putting in a genuine Rolex Dial backed by some ETA movement.
Voor mij mag alles wat verder gaat dan homage gewoon als valsspelen beschouwd worden.
MMA
Wat een goed idee! Gewoon alle ‘hommages’ vlaggen
Ik ben weer gevlagd, hoe treurig is dat…
Het woord hommage is een beetje aan het verwateren in dit topic. Jij bedoelt vermoedelijk een kopie zonder enige originaliteit, zoals de gemiddelde San Martin. Dat is geen hommage meer.
Terwijl de moonswatch juist bij uitstek een hommage is aan de Omega Speedmaster. Dat dat met toestemming is van de eigenaar van het ontwerp doet er niet echt toe.
Het woord hommage heeft oorspronkelijk een positieve betekenis: een eerbetoon, of hulde.
Uitstekende merknaam. Roterend schijfje?
Klopt. Sinn heeft de rechten voor dat ontwerp gekocht.
Precies. Hommage van de Sinn 806
Dan kan het nooit een hommage zijn. De rechten hebben ze immers.
Longines en Tudor zijn merken die goed gebruik maken van hun Heritage. Een eerbetoon uitbrengen aan modellen uit het verleden doen vele andere merken ook. Een hommage van merk B op een ontwerp van merk A, komt nauwelijks voor.
Hoewel iedereen hier ook daar wel voorbeelden van kent. Modellen geënt op algemeen beschikbare ontwerpen herkent toch ook iedereen, de discussies over deck watches is hier al veelvuldig gevoerd. IWC is hiervoor het beste bewijs.
Wat met name de Chinezen doen is schaamteloos kopiëren. Daar is een apart topic voor. Iedereen die zich daaraan stoort kan dat topic gewoon negeren. Instappen in de hobby dankzij het Chinese aanbod komt veelvuldig voor omwille van de prijs. We raden toch klassikaal nieuwe leden aan om bij een beperkt budget te starten met Timex, Seiko of Citizen. We proberen ze te behoeden, maar wanneer dat niet lukt, niet getreurd, men stapt vanzelf over op den duur op Zwitsers, Japans of Duits.
Fakes zijn hier verboden, dus daar worden we gelukkig nauwelijks mee geconfronteerd. Voorts; leef en laat leven, er zijn immers ergere kwesties in het leven. Fijne zondag.