Review: Zenith of Sugess ? Ik koos de 2de..

Ik ben in Saintes-Maries-de-la-Mer, Zuid-Frankrijk. Althans, op de camping ernaast…
Dit topic schrijf ik net uit de zon, een zeebriesje door het haar, en een graad of 27 op de thermometer. Voor me staat een glas koud bronwater, waarvan ik me laatst afvroeg of niet elk water uiteindelijk uit een bron komt, ook al is dat dan de waterzuiveringsinstallatie van Sainte-Cécile.

Onze safaritent staat een meter of tien van de middenlandse zee, en de hommage aan de Safari zit om de pols. Ik vroeg mij een maand of drie geleden af of deze aankoop zou beklijven, of het niet een middelvinger naar de merkpuristen was. En vooral, of het een goede koop was.

Het is een schot in de roos gebleken. Zoals gezegd, ik heb de Zenith revival ook in bezit gehad en genoot daar intens van. Afwerking, het uurwerk, de eenvoud op de wijzerplaat… de lijnen van de kast. En die wijzers… die ongelofelijk mooie wijzers…


Kijk dan toch…

DISCLAIMER

Niemand hoeft overtuigd te worden van wat dan ook en iedereen moet zelf kiezen wat ze willen en wat ze vinden. Dat is hier op het forum juist zo leuk. Maar ik moet even delen dat een hommage soms echt leuker kan zijn dan de real deal. Dat is geen bout statement maar slechts een persoonlijke mening over een vergelijking tussen 2 horloges waarbij, naar nu blijkt, geld absoluut geen graadmeter is voor plezier, en waarde niets te maken heeft met hoeveel euro’s iets kost.

‘Tuurlijk Brodie, leuk allemaal, maar heb je ook iets om het te onderbouwen?’

Wel. Ik ga het proberen, en denk oprecht dat zelfs de meest tunnelvisionaire alfa’s hier geen speld tussen kunnen krijgen. En mocht dat wel zo zijn, dan zeg ik gewoon dat ik van ze houd. Daar kunnen ze echt niet tegen.

Goed, hier gaan we. Ik toon een foto van mijn Zenith Shadow. En daarna van de Sugess Safari. Of andersom. De WiFi op de camping is ongeveer net zo betrouwbaar als een Renault Laguna uit 1997 en dat in combinatie met de interface van dit forum en de foto’s die niet meewerken is dit nu al het meest frustrerende topic wat ik ooit geschreven heb. Maar hé, daar leert men van.
Goed, die foto’s dus… en dan vertel ik wat ik beter en mooier vind. En dan mogen jullie natuurlijk zelf oordelen. Want een eigen oordeel is een goed oordeel zullen we maar zeggen.

Mocht je nu de onbedwingbare drang hebben om mijn hommage af te gaan zeiken, want …hommage… dan nodig ik je uit eerst een familieopstelling te doen bij een gerenommeerde coach om er achter te komen dat jij zelf een (zeer teleurstellende) hommage aan je ouders bent, en helaas alleen de nare eigenschappen hebt overgenomen. Ik weet dit van een vriend…

WIJZERPLAAT & WIJZERS

Hier zie je dat de wijzerplaat van de Sugess een structuur heeft, ik vind dat erg mooi. De afwerking van de indices, wijzers en met name het opgelegde logo is bij beide horloges keurig, maar die van de Zenith is absoluut superieur. Alhoewel de Sugess dan weer een groffere brush heeft die ik erg mooi vind. Beide hebben saffierglas waarbij de blauwe AR- coating soms wat vloekt tegen het groen eronder en het glas van de Sugess net wat hoger boven de kast uitsteekt.


.
.
KASTFINISH & BAND

DIt is een fotofinish. In beide gevallen scherp en het titanium is in het echt gewoon zo cool. Als je echter van sunburst houdt, wint de Sugess met vlag en wimpel. De band van de Zenith is prachtig en voelt solide aan. Mooie kwaliteit rubber. De band van de Sugess is netjes, maar de kleur wijkt net af van die van de wijzerplaat en na een aantal maanden dragen merk ik dat de stof wat gaat rafelen. Zonde, ik ga zoeken naar de rubberen variant.






.
.
UURWERK
Ja… ik hoor je denken …’ dont you dare…’
Wel, ik dare.
Ik kijk graag naar de Seagull, het is mooi gemaakt, indrukwekkend zelfs en het werkt perfect. Bedenk je, een nieuw Seagull uurwerk heb je voor een derde van wat je kwijt bent aan de service van een El-primero. Het handmatig opwinden van de Aziaat geeft een zeer bevredigende ratel en alles voelt solide. De El Primero is van een andere orde wat kwaliteit en afwerking betreft. Toch zou ik liever die rotor niet. En eerlijk is eerlijk, die zou je er ook af kunnen schroeven. Auw.



.
KROON & PUSHERS

Hier wint de Zenith met voorsprong. Het gevoel van die Titanium kroon en de manier waarop de pushers klikken is echt genieten. Bij de Sugess voelt het solide aan, maar toch net wat te ‘licht’. Als je de foto’s ziet is het ook direct duidelijk dat er zoveel zorg besteed is aan juist die details… en ook bij macrofoto’s zie je het verschil duidelijk.


CONCLUSIE

Ik zeg het nog maar eens, beauty is in the eye of the beholder.
De Zenith heeft me even laten zien hoe luxe en rijkdom voelen. De reis naar Zwitserland was onvergetelijk, en ik heb van haar genoten maar geen seconde spijt gehad van de verkoop. Misschien past het dure spul gewoon minder bij me en hoor ik elke keer die vermaledijde Tyler Durden zeggen: ‘you are not the car you drive, you are not your f*cking khaki’s’.

De dikte van de Sugess is eigenlijk het enige dat me soms wat bedenkelijk langs de zijkant van mijn pols laten kijken. Het is een handwinder verdorie, en dikker dan een automaat. Dat had beter gekund. Aan de andere kant merk ik dus dat ik van dit horloge meer geniet, de kleur fantastisch vind, de kast en de scherpe lijnen en prachtige brushing me blijven verbazen en alles wat ik zo mooi vind aan de Zenith terugvind op deze sympathieke Chinees. En dat voor, en dan gaan we het toch even over geld hebben, een fractie van de prijs van het origineel.

Is het een hommage? Nee natuurlijk niet. Het is een kopie van een bestaand horloge. Gemaakt om zeker te weten dat er een markt voor is.
Is het okay om er één te dragen?

Absoluut. Het pretendeert geen Zenith te zijn, en gek genoeg voelt het ook totaal niet als een Zenith. Deze blijft voorlopig. En bij een GTG ben ik dan weer wel ruggengraatloos genoeg om de Roamer Stingray om te doen en deze als laatste neer te leggen. Want ja… hommage…


Ik sluit af met een samenvoeging van de twee op mijn pols. Ik vind beide horloges fantastisch, maar moet tot de conclusie komen dat in dit specifieke geval de Sugess wint. Als je van winnen kan spreken.
Is de afwerking van de Zenith beter? Ja.
Is het uurwerk mooier? Ja.
Is de typo op de wijzerplaat mooier? Jazeker!. Maar nogmaals, soms gaat het niet om die zaken, soms gaat het om beleving, zoals ik ook meer geniet van mijn Honda Insight dan van de Volvo XC70 die ik ervoor had. Dat staat los van of iets geweldig is. Want dat zijn ze beide, maar aan het eind van de lijn kies je voor de som der delen, en die is in de meeste gevallen een persoonlijke optelsom van alles wat je belangrijk vindt in iets of iemand. Op een bepaald moment in je leven. Dat ook. Je keuzes worden bepaald door uiteenlopende factoren, en daarom moet je ook niet teveel kijken naar foto’s van 20 jaar geleden. Of een tattoo nemen. Vind ik dan.
Mocht je tot hier zijn gekomen. Respect. Bedankt voor het lezen en kijken!

191 likes

Pfffff

3 likes

Mooi en objectief geschreven, bravo!

Er is, vind ik, echter 1 belangrijk feit wat niet over het hoofd mag gezien worden: zonder Zenith Chronomaster (revival), bestond deze Sugess niet. Het blijft toch een beetje (schaamteloos) surfen op het succes van een ander.

Maar ik begrijp je insteek wel en que prijs/kwaliteit is die Sugess misschien niet te kloppen. Niet dat dat alles zegt…

16 likes

Dit is toch gewoon 100% namaak van de Zenith Safari, of zie ik iets over het hoofd?

6 likes

Ik vind de combo van de twee wel een leuk gezicht 🫣 zwart groene Zenith!

Ik ben persoonlijk niet van het kopieeren maar tegenwoordig lijkt alles wel op elkaar, side by side is her toch echt wel een kopie!

Wel leuk!

1 like

Leuk verhaal en nog leuker om jouw, persoonlijke, overwegingen danwel gedachtenpiste te volgen. Dank daarvoor.

Geniet ervan, zou ik zeggen!

4 likes

Is het een hommage? Nee natuurlijk niet. Het is een kopie van een bestaand horloge.

Dat staat toch ook gewoon in de tekst van TS.

Ik vind het wel mooi dat je kunt genieten van de Sugess nadat je het origineel hebt gehad.

3 likes

Op het einde van de dag is het allemaal ‘beleving’, en dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zou zelf ‘geen waarde kunnen hechten’ aan zo’n Chinese kopie. Voor mij zit de liefde voor m’n horloges voor een groot stuk in m’n hoofd. De linken die ik leg met het merk, het fantaseren over de geschiedenis van het model, het respect voor technische verwezenlijkingen, enzovoort. Het smelt allemaal samen tot een ‘beleving’ die in mijn ogen de moeite wel/niet waard is.

8 likes

Het is wel heel goed geschreven, mooi gedaan man. Tof dat je daar zo’n standpunt in neemt dat net wat meer tegen de massa ingaat, een visie die waarschijnlijk niet veel gedeeld wordt. Des te leuker als je zo wat meer mensen zo gek krijgt er nog eens naar te kijken in plaats van het achteloos weg te zetten als gekopieerde rommel.
Geniet nog even van je vakantie.

9 likes

Heel tof geschreven!
Tussen de regels door een hele goede levensles :wink:.
Als je zo in het leven kan staan, haal je er veel meer voldoening uit.

Geniet van het horloge en van je vakantie!

6 likes

Even los van mijn mening over ‘hommages’, je hebt het uiterst vermakelijk omschreven dus dank daarvoor! :grin:

4 likes

Ja, al die lettertjes.

13 likes

Mooi verwoord Brody!

1 like

Goed geschoten foto’s ook! (en leuk verhaal)

1 like

Zoals ik in een eerder topic over deze Sugess al heb gezegd, heb ik bewondering voor het uitkomen voor deze mening. Je bent de eerste persoon waarvan ik geloof dat een keuze niet afhangt van het budget.

Jouw redenering over welk horloge je het liefst bezit herken ik wel. Het gaat om de pret die het oplevert en die is lang niet altijd in lijn met de prijs. Mijn duurste horloge is ook niet het horloge waar ik het meest plezier van heb.

3 likes

Leuke post! Met plezier gelezen!

1 like

Van dezelfde persoon. :smile:

Ik verbaasde me daar ook al over zoveel positieve reacties. Is dat omdat TS de echte ook heeft gehad? Omdat TS tot de ‘gewaardeerde HF leden’ behoort? Er zijn genoeg topics waar (nieuwe) HF leden die trots een hommage laten zien tot de grond worden afgebrand. Hoe durven ze een hommage te kopen etc…

Zouden deze mensen ook zoveel credits krijgen als ze met de volgende Sugessen op de proppen komen?

image

image

image

image

Mij maakt het niet uit hè, of mensen hommages kopen. Ik heb ze zelf ook gehad en sluit niet uit dat ik ze niet ga kopen in de toekomst. Maar kunnen we andere eigenaren van hommages dan op dezelfde manier benaderen.

Anyway, mooi horloge @Brodie

Ohw en mooi plekje waar je zit! Ik ben jaloers. Geniet nog van je vakantie!

27 likes

Goed punt. Heel goed punt.
In de ideale wereld zouden we elkaar gewoon kunnen respecteren. Maar dat is een utopie.

Ik had die andere Sugessen niet gezien. En heb die van mij net in een blender gegooid.

6 likes

Dat is die ‘lupin’ versie van Zenith ook wel een beetje? Vreemd gezicht. Maar leuk.

Ja, ik besef het me, maar gezien de ellende in de wereld en het feit dat iedereen en zijn vader zichzelf vastlijmt bij elk meningsverschil vond ik dit wel een passend topic. Haat me of hou van me, als ik mijn horloge ben, dan pas ik.

2 likes

Dank je wel!
Dat is zeker waar. En ik bedacht me bij het lezen van de reacties dat het ook te maken heeft met hoe je naar spullen kijkt. Ik kijk meer naar vorm dan naar functie. En als dat niet zo was, zou deze er denk ik niet zijn geweest. Maar het ding is zo mooi… wow.
Er komt ooit weer een Zenith in de collectie. Het liefst een vintage A386. Maar tot die tijd. Genieten van deze.

1 like