Review: Zenith of Sugess ? Ik koos de 2de..

Dacht even dat we in dezelfde plaats zaten. Maar ik zit 2 uur rijden verderop, in een hommage aan jouw dorp wellicht :smile:
IMG_9813

5 likes

Wat ik nog vergeten was op te merken: het is niet ondenkbaar dat Sugess direct of indirect ook echte copies op de markt brengt zonder de naam Sugess erop. Iets wat niemand hier op het forum vrolijk van zal worden. Dus nogmaals, ik begrijp je visie maar persoonlijk hou ik me liever ver van hommages vandaan.

3 likes

Haha scherp! Wat heb jij om de pols?

1 like

2 likes

Dat zou zeker kunnen, net zoals de andere kant van het spectrum een broedplaats voor corruptie kan zijn. Speculeren is altijd een beetje gevaarlijk met dit soort dingen. Mij vertel je niet dat grote namen in de horlogewereld als LVMH of Rolex een mooie onbeschreven lei hebben. Dus wat dat betreft is het vooral onderzoek doen en dan beslissen. Ik heb geen bewijs voor malafide praktijken van Sugess maar ook niet van bonafide praktijken van Rolex. Het gaat om geld verdienen. Linksom of rechtsom.

2 likes

Nice! Titanium?

Na jou 1ste topic erover moest ik hem ook hebben. Ik was helemaal overtuigd, en tot dusver heeft ie niet teleurgesteld.

2 likes

Ik zou zeker ook de Zenith een kans geven.:eyes:

Daar denk ik anders over. Er zijn zat bewijzen van bonafide praktijken van grote merken wat nog niet wil zeggen dat ze in het verleden nooit over de schreef zijn gegaan.

Precies omdat het een groot en bekend merk betreft, moeten ze juist waken over hun goede naam. Daar valt ook de intellectuele bescherming van het merk en producten onder. Een essentieel onderscheid met minder bekende “Chinese” merken.

1 like

Leuk verhaal!
Uiteindelijk is het een horloge.
Hoe duur of goedkoop ook.

Bij de hele hoge bedragen/veilingen moet ik denken aan de tulpenbollen gekte… tulpenbollen op de pols.

3 likes

Ik heb een el primero cal.400 rainbow @WatchWalker, is dat geen hommage aan de daytona. Je hebt er zelf ook een. Alleen de datum op 5 is anders.

2 likes

Nee, de Daytona is eerder een hommage aan oudere Zenith modellen. De Rainbow waar je naar verwijst was ook een natuurlijk evolutie. De Chronomaster Sport heeft die discussie natuurlijk weer fors aangewakkerd. Maar ook dat was gewoon een evolutie van reeds bestaande Zenith modellen.

Of zoals je in talloze internet bijdragen kan lezen:
Qua ontwerp is de Chronomaster Sport een evolutie van elementen die zijn geïnspireerd op vroege Zenith-chronografen, waaronder de zwarte bezel en pushers in pompstijl van de A277 uit de jaren 60. De overlappende subwijzerplaten in drie kleuren, wijzers en armband in ladderstijl van de A385 en A386 uit 1969. En het kastontwerp en de pushers van de El Primero De Luca uit de jaren tachtig. De Chronomaster Sport is een geüpdatete, verfijnde versie van al deze, in een 41 mm roestvrijstalen kast met keramische zwarte ring en de iconische driekleurige registers - die nooit een kenmerk van de Daytona waren.


Foto credit: Laurent Xavier Moulin

1 like

The Final Edition bedoel je waarschijnlijk. Er waren 3 varianten van Lupin The Third.
Anyway, goed verhaal maar het blijft gewoon schaamteloze ordinaire dieverige kopie.
Enige wat we wel kunnen leren van zo een merken is dat we voor the real deal veeeel teveel betalen. Daar draait de luxe industrie uiteraard op.

Anyway, ik ga terug verder werken.

Groetjes van zn evenbeeld

Edit:

Je moet er maar opkomen he zo een dial? Heerlijk bipolair issie.
Staat n ordinaire kopie toch in het blauwe?

19 likes

Prachtig geschreven en leuk en objectief vergelijk.

Zelf bezit ik de shadow en die zou ik niet omruilen voor deze hommage.

Los van de merkbeleving ken ik mijzelf en zit schoonheid vaak in de details. Daar kan ik dan ook enorm van genieten. En die zijn bij de zenith dan ook net iets gedetailleerder uitgevoerd.

Alle suggesties van @Chlorophyl doen afbreuk aan de originele varianten. Dit kun en mag je eigenlijk niet vergelijken.

Wederom zit het in de details. Man man. Alleen al die afgeronde kasten van enkele van deze hommages :see_no_evil:

On topic. De zenith shadow:

6 likes

Het lijkt er een beetje op dat je een “open mind” vraagt van de lezer terwijl iedereen die het niet met je eens is al vooraf wordt “gediskwalificeerd”. Ik lees je posts meestal met veel plezier, maar deze sla ik over :wink:

6 likes

Eens. De Brodie-clan in Schotland waar ik een nazaat van ben had een prominent in de vorm van een diaken die ‘s nachts actief was als inbreker. Hij was ook slotenmaker. Ahum.

*Vertaald uit het Engels-

William Brodie, vaak bekend onder zijn titel Deacon Brodie, was een Schotse meubelmaker, diaken van een ambachtsgilde en gemeenteraadslid van Edinburgh, die een geheim leven leidde als inbreker, deels voor de spanning en deels om zijn gokverslaving te financieren.*

3 likes

Heel vermakelijk verhaal! Dank daarvoor!

1 like

Dank je Brodie voor het heerlijke stukje proza.

Duizend maal dank ook voor de tijd én energie steekt die je steekt in het maken van de foto’s en natuurlijk dit heerlijk stukje tekst.

2 likes

De rainbow is een jaren 90 ontwerp. De rolex met het el primero uurwerk kwam in 1989 uit.
Rolex had in 1070 en 71 al deze kasten b.v. de 6240 en 6265.

2 likes

Leuk topic. Mooi dat je er zoveel moeite in stak, en het geeft sommigen wellicht te denken.

Niks mis mee. Ik geef wel toe dat de 2001 versie mooier was, maar in 1997 was de Laguna een mooi door ontwikkeld platform van auto’s die lekker reden. Ik ben nu al bozig, en dan heb ik die Sugess nog niet eens gezien. :slight_smile:

Kijk, veel hommages zijn van horloges die ik toch al helaas vind in hun eigen basisuitvoering. De Sub, de Daytona, maar zeker ook de APRO, bijvoorbeeld. Wat mij deels boos maakt is dat ze geen hommage maken van die in 1932 door Willy Breitling uitgebrachte vintage chronograaf die als eerste twee pushers had, maar altijd van de meest gehypte shizzle die je maar kunt scoren. Insta-horloges, voetballers-klokken.

Dat deze sugess de goede smaak toont om een Zenith Safari na te apen is lovenswaardig.

Yup, dat vind ik met name op chronografen mooi.

Die van de Sugess is toch geprint, en niet opgelegd?

Grovere.

Tja, die kan ook gewoon transparant zijn zonder kleur, tegenwoordig. Verbeterpuntje.

Radial brush. Die ik overigens ook mooier vind dan een blasted kast. De Sugess kast wint het ook voor mij omdat ik de Zenith veel te stealthy vind.

Het feit dat een El Primero high-beat automaat al dunner is dan die Seagull handwinder zou een teken aan de wand moeten zijn. Kijk, dat jij het liever niet zo ziet is een esthetische overweging, maar ik zou altijd de El Primero automaat verkiezen. Ik vertrouw Seagull chronografen niet omdat het, als ik fora en zo mag geloven, een totale crap shoot is hoe lang ze het blijven doen.

Bovendien heb ik voor Vinwat’s horlogeclinic een Chinese kopie van een Unitas uit elkaar gehaald en voelde het allemaal nogal, eh, liberaal aan qua toleranities. Het mag dan in jouw ogen lelijker zijn, maar ik had dit horloge al veel, veel acceptabeler gevonden als ze er een SW500 handwinder van Sellita in hadden geflikkerd.

Ziet er leuk uit hoor, die Seagull. Vertrouw ze niet. Eén van de redenen is juist dat het, net als de El Primero, een Column wheel chronograaf is. En voor column wheels heb je betere toleranties nodig dan bij een Cam & Lever setup zoals je die in een 7750 vindt.

Kun je je voorstellen hoe ontstellend dun een El Primero handwinding chronograaf zou zijn? Bij 36000 bph?

Dikker dan een Zenith automaat. En voor dunne horloges betaal je.

Shit, soms betaal je ook voor dikke horloges. Neem nu die miskleun van Grand Seiko in de Tentagraph… Dat ding is een miljart mm dik, en dan is het tot overmaat van ramp nog een chrono module die ze bovenop een basis uurwerk hebben geklapt ook. Stelletje mafkezen.

Eigenlijk heeft Zenith alleen concurrentie van de Rolex Daytona op het gebied van dunne chronografen onder de 16K Euro. Het feit dat Zenith dit voor 9.000 Euro doet terwijl Rolex er 15,5K voor vraagt in staal… Tja.

Als Zenith deze had uitgebracht met Radial Brushing, een gepolijste facet en het El Primero uurwerk (misschien inderdaad sans rotor) had ik natuurlijk in 100% van de gevallen voor de Zenith gekozen als ik het geld had.

Zie? Ik hoef helemaal niet van leer te trekken, want ondanks je verdediging van het verhaal weet je zelf ook al hoe laat het is.

Ja, is gewoon een mooiere kleur en mooiere afwerking van de kast. Zeker. Het blijft alleen onder de motorkap een te dikke Chinees die doet alsof hij sportief is.

Van harte eens.

Niks mis mee.

Overigens: De Zenith zou eigenlijk gewoon, net als alle luxe horloges van dit moment, 40% minder moeten kosten. Want de Zwitsers zijn gewoon bezig met het opdrijven van de prijzen omdat ze hun rommel toch wel aan miljonairs slijten. Dat is de waarheid.

Dus ofschoon ik niet van de hommages ben begrijp ik je keuze donders goed, omdat het wellicht een superieur product is, maar de Zenith / Cartier / Rolex / JLC / AP / Patek / Lange horloges gewoon evengoed niet meer in verhouding staan tot hun prijs.

Tegen de achtergrond van die corporate cash grab zie ik deze hommage bijna als sympatieke contrabas.

7 likes