In de 50’er jaren maakt de Amerikaanse marine een ontwerp voor een wijzerplaat en vraagt BlancPain om een proefserie horloges te maken met dit ontwerp. Dat is de eerste generatie Fifty Fathoms.
Rolex krijgt hier lucht van en biedt de marine een horloge aan met hetzelfde ontwerp wijzerplaat aan. Alleen goedkoper. Tijdens het testen wordt de Rolex afgekeurd want die is niet goed waterdicht.
BlancPain wijzigt het ontwerp van de wijzerplaat en brengt het op de markt. Rolex gaat door met het ontwerp van de Amerikaanse marine en brengt het als de Sub Mariner op de markt.
Je zou kunnen zeggen/denken/suggereren dat de Sub Mariner een hommage is. Maar als je dat zegt heb je een jihad hier denk ik
Dat was niet de bedoeling, ik schreef het met een knipoog, en heb zelf ook een familieopstelling meegemaakt. Ik ben wel van mening dat ruimdenkend zijn je een fijner mens maakt. Dat is alles.
Dat is precies wat het is. Ik deed het als proef, maar het leert je zo ontzettend veel over waarom je bent wie je bent. Geeft weinig antwoorden maar vooral veel inzichten…
Dat is schaars in het heden, in hokjes denken is veel makkelijker .
Dat gezegd hebbende, wat is je polsmaat?
Ik vraag dit voor een vriend van mij die overweegt een sugess te kopen
Hommages blijven gewoon een slap aftreksel van het origineel hoe je het ook wendt of keert.
En mist daardoor de gehele geschiedenis en merkbeleving van het origineel
Ondanks dat wens ik je veel draagplezier
Leuke review, en altijd gewoon dragen wat je zelf leuk/mooi vindt. En niet omdat de meute het leuk/mooi vindt.
En ik denk dat je een hele gave prototype hebt gemaakt met die zwart/groene Zenith/Sugess.
Veel gaver dan de zwart/witte uitvoering
Ik kan daar best in komen, de geschiedenis van een merk is ook wat waard inderdaad.
Maar wat ik vaak niet kan verkroppen is dat er vaak zo over hommages wordt gesproken, terwijl er dan ook mensen hier zijn die een Tesla model S rijden…ook nul geschiedenis en dat model is gewoon gekopieerd op een Aston Martin Rapide. Met hier en daar een kleine verandering in het ontwerp.
Eigenlijk wat deze Sugess hier eigenlijk ook doet.
Ik weet dat dit vloeken in de kerk is hier op HF, maar ik heb geen problemen met hommages.
@Brodie complimenten voor jouw uiteenzetting. Heerlijke proza en goed onderbouwd dmv de foto’s
Onze hobby blijft een kwestie van smaak, subjectiviteit en inderdaad ons eigen (waarde) oordeel
Dank je wel. Het was een persoonlijke vergelijking, ik wist dat het zou kunnen ontsporen, maar dat risico had ik ook gehad bij een review van een album van welke artiest dan ook. Ik heb thuis geleerd dat het prima is soms gewoon je raap dicht te houden. Niet overal op te reageren.
Maar goed, ik maak dan wel weer dit soort topics. Met mijn mond dicht. Dat wel.
Niet iedereen kan, zal en wil elkaar begrijpen. Open minded je mening geven in een vergelijk zoals jij bovenstaand gedaan hebt, is wat mij betreft prima en zet wellicht weer wat mensen aan het denken
Jij geniet in elk geval van deze hommage en je kunt het nog beargumenteren ook
Mooie foto’s, goede tekst en aldus een prima vergelijk / review.
Ik zou zelf zo’n hommage niet kopen omdat het niet de “real deal” is en het mij daardoor niet het goede gevoel geeft. Dat neemt niet weg dat ik respecteer dat het voor iemand anders prima kan zijn.
De Zenith is ook niet een ‘kijk mij eens’ horloge, en ik denk dat dat erg veel uitmaakt. Ik loop er niet mee te koop, ik geniet ervan in het dagelijks leven… onder de dekens want de lume is erg lekker…