NA 9.342 km ver weg gekocht. Een ‘Zenith’ uit China.

Gisteren kwam er een horloge binnen waar ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van kan zeggen dat ze mijn stoutste dromen oversteeg. Nu was het wel zo dat ik echt onnodig lang heb gewacht met het doorhakken van de knoop maar dat kwam omdat ik stiekem bang was dat ik met een hommage niet serieus over zou komen. En als je dit horloge zo ziet snap je waarom.

Waarom een hommage Brodie? Terechte vraag,alleen heb ik een reden van aanschaf die als een vuurtoren op Terschelling stand houdt.

Ik kocht in het voorjaar van 2021 een Zenith Revival Chronomaster in Zwitserland, hieronder te lezen:

Ik sprong daarvoor in de auto in een spontane opwelling en had in de avond mijn grail-of-the-moment om de pols gegespt en reedt uiterst tevreden 700+ km terug naar huis, gevaarlijk vaak boven mijn hand kijkend, naar het lantaarnlicht dat over de matzwarte wijzerplaat van mijn aanwinst gleed.
Maar ergens werd ik voorzichtig. Bleef ik bang voor krasjes en werden muren plekken waar ik niet te dicht langs wilde lopen. Afijn, het had te veel invloed op mijn dagelijks leven. Maar mooi dat ze was. Mijn hemel.

Ik had in mijn hart afscheid genomen, mijn collega, die het horloge van me over nam, kwam sporadisch bij de koffiemachine met haar langs. Het was goed zo. Soms moet je iets gehad hebben om te weten dat het niet aan jou besteed is.

Totdat ik op chrono 24 aan het zoeken was naar een Roamer Stingray en mijn oog gegrepen werd door een horloge met een herkenbaar silhouet. Dat is toch niet??…
Ik klikte en was verkocht. Alleen klikte ik niet op ‘kopen’. Ik had teveel vragen…

Na weken en weken besloot ik dat het ging gebeuren. Een weloverwogen beslissing voelt soms beter dan een spontane aankoop waar niet over nagedacht is. En van deze had ik allesbehalve spijt toen ik haar binnenkreeg.

Wat heb ik aangeschaft en waarom van zo ver? 9.342km godbetert…
Het betreft een Sugess Chronograph. Een hommage aan de Zenith Chronograph Safari met een Zwitsers columnwheel handwinder chronograafuurwerk waarvan het patent door China is gekocht en wordt geproduceerd onder de naam ST1902. Ook wel bekend als Seagull. Kijk even naar de foto’s van dat uurwerk. Je kan muggenziften als je wilt, maar dit is gewoon prachtig gemaakt, en bovendien werkt het ook nog goed.

Even wat info over deze prachtige goed gelukte hommage aan de Chronomaster Revival , de Safari uitvoering om precies te zijn, en die wilde ik eigenlijk altijd al graag een keer hebben, maar door de datumpositie, boutique-only verkrijgbaarheid en het prijskaartje was dat schier onmogelijk.

Afmetingen zijn gelijk aan het origineel, 37mm en een lug-to-lug van 47mm. Dat zorgt voor afmetingen die een ode zijn aan chrono’s uit de jaren zeventig. Handwinder met een verrukkelijk geluid dat doet denken aan een Valjoux, Saffier gebold glas, echt prachtig geslepen stalen kast en een kwalitatief mooie strap met een gesigneerde clasp. Het feit dat het een handwinder is maakt het horloge nog eleganter, geen datumvenster, drie goed geplaatste subregisters en die heerlijke centrale secondenwijzer.

Kijk even mee.
Dit is genieten van een wereldreis voor de prijs van een weekend Ameland. Inclusief ontbijt.
…Oh, en was het een goede aankoop? De tijd zal het leren…

Foto’s:




193 likes

Wow, mooie plaatjes!

3 likes

Mooi horloge, geniet ervan.

1 like

Nice - maar waarom staat de urenteller niet op 0…? :thinking: De chrono is hier op de foto’s in de nulstand.

1 like

Toch een leuk ding , kek kleurtje ook :+1:

1 like

Vet.

2 likes

Eens.

Dit is mijn favoriete foto:

39 likes

Gefeliciteerd! Heb zelf ook een aantal Sugess horloges gehad en allemaal waren ze super netjes. Van het uurwerk ben ik ook groot fan.

1 like

Eens

2 likes

Knappe na kerel :+1:

1 like

Ik vind het jammer om te lezen dat je de Zenith niet kon dragen omwille van hindernissen in je eigen hoofd. Dat was een mooie grail met een mooi verhaal er bij. Verder heb je ook in dit topic mooie foto’s getrokken.

5 likes

Mooi horloge, bedankt voor het delen. Wijzerplaat is mooi mosgroen

1 like

Pfff…deze is diep.

4 likes

Inderdaad mooi!

1 like

2 likes

:joy:

1 like

Nice, geniet ervan

1 like

Bijzonder verhaal, opnieuw :+1:

Tja waar gaat het allemaal over met deze hobby? Beleving, kijken, wachten, dragen en weer dromen over of dit “the one” is, of toch weer twijfel :roll_eyes:

Geniet ervan, mooie foto’s en prachtig horloge.

1 like

Lekker man! Ik snap heel goed dat je deze draagbaarder acht dan de Zenith. En geen datum is sowieso goud op dit horloge :ok_hand:

Is geen urenteller… Gewoon een tweede weergave van de daadwerkelijke tijd qua uren, lijkt me

3 likes

Makes sense. :man_shrugging:

1 like