Vandaag eindelijk een beetje tijd gevonden om de hoogbejaarde longines een keer open te gooien. Het gaat over deze
Ai ai ai de bezel is een grote secondenlijm zooi. de witte schijn en alle brokjes die je ziet zijn secondenlijm, oude secondenlijm, oeroud zelfs. Dat belooft niet veel goeds. Nu ja daar ga ik me pas op het einde mee bezig houden.
Het klikdeksel achteraan klikt niet meer en valt open. Dat heb ik wel terstond opgelost door 2 punten te zetten op de nog goed zijnde klikrand, gevolg nu klikt ie weer wel. Ik zie op de foto nog maar 1 punt, de andere punt zit ongeveer op dezelfde plek maar dan aan de andere kant van de kroontube.
De serials komen overeen, dus deze mechaniek hoort origineel in deze kast en dateert uit 1926
Alles in de pot en de balans gelijk in de wasbenzinepot
de veerhaak is afgebroken. Het was een t-veer, die heb ik helaas niet liggen. Ik heb wel de exact goede veer kwestie maatvoering maar dan met het gewone tong-uiteinde ipv een t-uiteinde. Dus voor ik alles in de kuismachine steek, maken we een haakje in de veertonwand zodat straks de nieuwe veer met standaard tong kan geplaatst worden.
!
Dan is alles de kuismachine in gegaan en gaan we opbouwen
Als eerste doe ik de dekplaten en het anker in een potje fixodrop om de capillariteit van de dekstenen en paletten zo dicht mogelijk bij 100% te brengen. Platines steek je normalerwijze nooit in de fixodrop, enkel dekplaten / incablocs en ankers
ik laat dat daar enkele minuten inzetten, ondertussen prepareren we de veer en veerton. 3 druppels moebius 8200 op veertonwand en -vloer. Dan plaatsen we de veer en de veertonas, na plaatsing van de veertonas voorzie je ook weer 3 druppels 8200 op de veerwindingen. dan vliegt het deksel erop en geef je de veertonas lagering in het deksel aan biede kanten een druppeltje moebius D5. Ik gebruik al jaar en dag de automatische oliegevers voor lageringen, maar het kan net zo goed met de standaard oliegevertjes
Dan gaan we terug naar de balanslagering. We halen de dekplaten en anker uit de fixodrop pot en dan leggen we een druppeltje moebius 9010 op de dekplaten. Doe ik standaard met de automatische oliegever want dan kan het gebeuren vanaf de achterzijde. Je kan dan de dekplaten monteren en langs achter geef je dan olie en zo is er geen enkel risico op verschuiven / uitlopen van de olie wat wel zo is als je handmatig olie geeft op de dekplaten en ze dan pas plaatst.
Dan gaan we naar het raderwerk
Kroonrad: D5
Veerton en middenrad: moebius D5
Tussenrad: moebius 9020
Secondenrad en ankerrad: moebius 9010
Aan de wijzerplaatzijde geef je dezelfde olie aan de lagers als aan de balanszijde. En dan ga ik ook altijd verder met het wijzer en opwindwerk vooraleer ik het anker plaats en dit om alles even goed te kunnen laten ronddraaien voor de oliezetting van de lagers
wrijvingspunten: 8200
pinions + vijs tirette: D5
De tige geef ik op dit moment geen olie omdat die nog uit het werk moet voor plaatsing in de kast. En dan ga ik naar het anker. Vooraleer ik het anker olie geef controleer ik de wijzerspanning en de tictac van het anker. Pas als de wijzerspanning ok is en de tic tac van het anker in verticale positie is ok dan pas ga ik olie geven aan de ankerpallet. Het anker krijgt moebius 941
1 druppeltje 941 op de uitgaande palet, dan 5 keer tictac doen, dan weer een druppeltje 941 op de uitgaande pallet, dan weer 5 keer tic tac doen, dan weer een druppeltje 941 op de uitgaande pallet en dan weer 5 keer tic tac doen. En dan controleren of de olie mooi op uitgaande en ingaande palet zit bij het raken van de ankerradtand.
Nu monteren we de balans en kijken we naar de timing met halfopgewonden veer. de timing die hieronder staat is al met vol opgewonden veer. Dus ik doe de timing in principe altijd 2 maal, de eerste keer met halfopgeownden veer en dan met vol opgewonden veer en doorgaans ook nog een derde keer op het laatste als ie in de kast zit.
Ziet er deftig uit denk ik
Dan steken we er de plaat en de wijzers op
En dan gaan we de kast fatsoeneren, de mechaniek plaatsen, de tige olie geven en naar de bezel vooraan kijken want dat is boechtwerk geweest van een voorganger
de tige krijgt moebius 8200 en dan alles de kast in - de 4 zijden van het rechthoekige deel elk, de inham voor de tirette, het ronde deel voor plaatsing opwindrondsel en het uiteinde van de tige 2 druppeltjes diametraal tegenover mekaar - alles met moebius 8200
Ja en dan de bezel he, dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet meer hersteld. Een vriend-zilversmid zag het ook niet meer om er aan te beginnen, dus nadenken, hoe lossen we dat op. Er is een uitsparing in de kast, daar heeft vermeodelijk een onderdeeltje gezeten, maar dat ontbreekgt. gevolg de bezelf klikt niet meer. Een voorganger heeft dat willen oplossen door punten te zetten zoals ik achteraan deed, maar dat is niet goed gekomen want de klikrand is daardoor onherstelbaar beschadigd geraakt, vandaar ook de bergen secondenlijm die ik heb moeten verwijderen. In the end zijn er 2 mogelijke oplossingen
1 ik plaats ook secondenlijm maar dat doe ik nooit, dat is het moeilijk maken voor een volgende die aan het horloge ooit op een dag misschien gaat werken
2 de dubbelzijdige wijzerplaatfix plakkertjes gebruiken - dat is het enige dat ik kan bedenken, dus dat is het geworden
Ik heb op 4 plekken van die ronde dubbelzijdige wijzerplaatherstelplakkertjes geplaatst en dan de bezel geplaatst en goed stevig aangedrukt. Heb hem al de hele dag aan en hij doet wat moet en zit stevig vast en kan toch los gemaakt worden zonder alles krom te trekken wat je wel zou hebben als je met secondenlijm plakt.
Vlak voor begin topic schrijven eventjes fotootjes genomen van het eindresultaat en dit is ie nu
vanochtend is er al 1 horloge geleverd van de 4 die ik maar pas in januari verwachtte, dus morgen moet de diastar 1 er aan geloven en dat zal ook wel wat worden want hij loopt wel, maar het machientje registreert niets. Het is een automaat, misschien dat olieproces ook een keertje op foto zetten
In elk geval de longines is klaar en ben er eigenlijk wel heel content mee.
Voor wat betreft het olieproces, ik volg nog steeds het olieproces dat ik jaren geleden aangeleerd heb, te meer omdat alles wat ik open gooi een zekere leeftijd heeft. De nieuwe oliën en vetten van hedentendage bestonden niet ten tijde van de vintage en antieke horloges die ik meesleep van op rommelmarkten en dergelijke, daarom blijf ik bij de oliën en vetten die ik nu gebruik. Anderen zullen misschien anders olie geven, voor mij is deze methode een reeds 15 jaar beproefde methode en ik blijf er dus bij, maar dat neemt niet weg dat er verschillen kunnen zijn van hersteller tot hersteller.
Nog een laatste prentje van de hoogbejaarde longines
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer