hoogbejaarde longines van 97 jaar - het olie proces

Is dat geen radium op de wijzerplaat?

Respect hoor. Ik blijf het steeds weer een wonder vinden dat mensen de kennis (maar dat is te leren natuurlijk) maar vooral het geduld hebben om die kleine deeltjes te bewerken.
Ik zou na 25 seconden knetter worden.
Als ik iets kleiner moet gebruiken dan ringsleutel 9/16" dan begint het al te kriebelen. :wink:
Ik lees iedere keer weer met bewondering de topics van mensen die hun “operatie” hier delen.
Schitterend resultaat en weer mooi om te zien en lezen.
Kudo’s. :+1:

1 like

die is niet meer te verkrijgen, ik heb die ooit eens van ebay afgeplukt

3 likes

ik ben begonnen met 2dehands automatische oliegevers, die naalden en buisjes en tippen van de buisjes kan je immers nog altijd kopen en alles past op die oude oleigevers behalve de naalden van de groene passen niet meer op een oude groene oliegever, dus heb ik de groene allemaal vervangen. De rode die je ziet is nog steeds een oude. de zwarte is een nieuwe, maar op de andere tafel is de zwarte ook nog een oude, ik had een zwarte te kort om er 2 setjes van te maken. 1 setje is ingesteld voor polshorloges, de andere voor zakhorloges. Dus die oude zijn perfect bruikbaar op de groene na want alles van naalden en buisjes en tippen is nog verkrijgbaar en passend op die oude.

Kwestie prijs, ik heb het me nog geen seconde beklaagd die oliegevers. Als je de moeite neemt ze goed in te stellen, dan geef je ontzettend zuiver en in de juiste hoeveelheid olie.

Er zijn ook chinese oliegevers, heb ze getest, dat was het niet.

dat is een goede houding. eens je dat vlot kan dan weet je ook op welke grootte je automaat in te stellen.

1 like

die zal toen nog niet bestaan hebben, maar ik heb hier een boekje van longines uit de jaren 40 “how to repair a longines watch” en daar staat de epilame al in, dus zo jong is epilame ook niet

1 like

epilame smeert niet, het herstelt enkel de capillariteit. Tenzij er ondertussen nieuwe epilame is die wel smeert, maar dat lijkt me sterk

dat zou kunnen. Ik lees hier vaak radium gerelateerde topics, maar moei er me nooit in. De radium van 100 jaar geleden geeft geen licht meer, halfwaardetijd een paar keer verstreken, als je die radium nu niet gaat op eten of van de plaat af likken, kan dat nog niet te veel kwaad.

2 likes

Jij bedoeld Lubeta V105, die wordt gebruikt om omkeerraderen te smeren. Dat is een vlucgtige stof met olie in, de Lubeta loopt tussen alle radertjes en de vluchtige stof verdampt, zo blijft alles gesmeerd achter.

Sommige horlogemerken raden echt aan bijna alles in fixodrop te steken behalve de balans, ankerbrug, veer en veertrommel.

Maar enkel anker, ankerrad en dekstenen is voor de meeste prima.

Heb er ook mijn bedenkingen bij… :wink:

Hier net hetzelfde, zou niet meer zonder kunnen!

1 like

straks of morgen mijn kerstkadootje, heb ik er toch eentje onder de kerstboom, had ik niet op gerekend gezien de geschatte levertijden van de troep die ik kocht. Een rado diastar 1 die echt naar de kl*ten is mechanisch gezien

1 like

Geweldig en duidelijk verslag.
Dank daarvoor, nu kan ik het ook!
:sunglasses:

geintje :tongue:

p.s. die wijzerplaat, lijkt wel nieuw…

1 like

ja idd, ik gebruik dat niet, dus ik kwam er ook even niet op wat het zou kunnen zijn dat boris bedoelde

dat zijn hedendaagse horlogemerken en dat heb ik ook gehoord, blijf het nog steeds zinloos vinden … :wink:
Maar voor die oude zooi die ik doe, praktisch alles is hier van voor 1960 is het sowieso zinloos om platines of automaat wielen in epilame te steken.

een keer goed kijken, er zit een dikke breuklijn in, niet gebroken maar een haarlijn van de 8 naar het midden en vandaar naar de 3. Is gebeurd doordat iemand niet geweten heeft dat deze wijzerplaat met 3 wijzerplaatschroefjes vast gezet is ipv de gebruikelijke 2 en dan 2 schroefjes los gezet heeft en dan is beginnen wrikken. Maar idd ze ziet er verders nog heel goed uit.

1 like

en nog even een update: normaal doe ik bij slapengaan horloges uit. Deze heeft echter de nacht doorgebracht om de pols, kwestie van de oplossing met de dubbelzijdige wijzerplaatfix plakkertjes een keer goed uit te testen. Alles prima in orde toen ik opstond, dus goeie oplossing en makkelijk te verwijderen als er ooit een horlogemaker-zilversmid zich wil wagen aan het herstellen van de bezel-klikrand :slight_smile:

2 likes

Mooi horloge en verhaal, ook echt nice dat je dit allemaal kan echt waar. Ik heb echt veel respect gekregen voor de KUNST van het horlogemaken en ben hier pas veel te laat op gekomen. Vroeger das een horloge een mooi iets voor mij maar intreseerde de binnenkant mij niets. Sinds ik hier mee lees is mijn intresse in de techniek echt heel hard toegenomen. Heb de moed niet om het echt zelf te gaan leren maar ik geniet echt van dit soort projecten en verslagen ervan. Danku voor het mooie verhaal ik heb er echt van genoten :wink:. En heel veel respect :muscle:

3 likes

Geweldig! Wat een kennis, kunde en vakmanschap!!!

1 like

Heel mooi verslag en foto’s, bedankt! :+1:

1 like

Gaaf verslag! Thanks! :hugs::pray:t3:

1 like

Zou kunnen.
Het werd gebruikt op de cursus en zat in een flesje waarin een zeefje zit waar je de raderen in kan doen en onderdompelt in de vloeistof. Kan geen plaatje vinden ter verduidelijking.
Het werd epilaam genoemd.
Mijn excuses voor de eventuele verwarring…

1 like

Dat was weer een bijzonder leerzaam verhaal. Ik kijk alweer uit naar het volgende topic.

1 like

Niet zou kunnen… heel zeker! :grin:

Epilam wordt in net hetzelfde flesje gebruikt, vandaar jou verwarring denk ik.

4 likes