hoogbejaarde longines van 97 jaar - het olie proces

Mooi verslag, heb vooral de plaatjes gekeken!

1 like

Dit klopt iig niet. Halfwaardetijd van radium is 1600 jaar.
Dus ondanks dat er 0 licht meer vanaf komt is het nog steeds net zo dodelijk om veel aan te likken als in 1929.

Tritium uit de 60s kan je denk ik inmiddels wel aan likken.

4 likes

Radium werd pas in 1968 verboden! En likken lijkt me zowieso geen goed idee! Inademen ook niet trouwens. Ik ben er toch voorzichtig mee sinds ik van de gevaren op de hoogte ben. Radiumhoudende uurwerken gaan enkel nog open bij zomers weer en buiten met mondkapje en handschoenen en m’n materiaal wordt grondig gereinigd. Of het werkelijk zo’n paniek waard is weet ik niet maar voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnwinkel.Baat het niet dan schaadt het zeker niet!

1 like

Klopt. Maar je ziet wel dat het radium gebruik flink afneemt na de mid 50’s.

Nope. Ik bleef even in taalgebruik van mn citaat :stuck_out_tongue:

1 like

Radium… halfwaardetijd 1200 jaar meen ik… Dus dat klopt niet. Het spul geeft vermoedelijk geen licht meer omdat de fosforhoudende delen beschadigd zijn.

3 likes

Het is ook leuk om te lezen welke smeermiddelen je gebruikt, maar er bestaat misschien een olie die een leven lang goed blijft. :thinking:
Zo’n jaartje of tien geleden las ik op de website van Dr. Tillwich , de fabrikant van klok en horloge olie, dat ze in het laboratorium een flesje oude Elgin olie hadden getest.
De test was zo verrassend goed, dat ze nog twintig oude flesjes in diverse landen opkochten en ook aan een test onderworpen en allemaal met het zelfde uitstekende resultaat.
Daarna hebben ze uitgezocht wie de fabricagerechten bezat en het overgenomen.
In de technische gegevens stond toen bij levensduur: mogelijk levenslang.
Ik heb de olie nog nooit gekocht, want het is moeilijk te vinden, volgens mij wel te koop bij Flume.

2 likes

Er zijn verschillende halfwaardetijden naargelang het isotoop dat gebruikt wordt:

De kortstlevende isotoop van radium is 199 Ra, met een halfwaardetijd van ongeveer 2,6 milliseconden . De langstlevende is 226 Ra, met een halfwaardetijd van 1600 jaar. Het is deze isotoop, die in de vervalreeks van uranium-238 voorkomt, die in 1898 werd ontdekt door Marie Curie en haar man Pierre Curie.

lijkt me dat ze nu niet die lange genomen hebben voor in die wijzers

nog nooit van gehoord, ga ik later op de dag eens op google :slight_smile: Maar zelfs als je olie een leven lang goed blijft, kan je niet voorkomen dat er vuiltjes en stofjes je horloge in kruipen, dus periodiek onderhoud blijft nodig

2 likes

Dat hebben ze wel. Maar de fluoriserende/oplichtende delen van de lume zijn kapot, niet de radium zelf. Daarom heb je geen licht meer.

Dit.

3 likes

Zo’n flesje inderdaad!
Mysterie opgelost! :joy::joy:

2 likes

Mijn beste,

Mijn complimenten!!
Ziet er weer formidabel uit!!
Dank voor het delen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Volgens mij juist wel…
Het is gewoonlijk de fosforlaag die sneuvelt. De radium is ook 60+ jaar na dato nog hoogst actief.

Dit, terwijl op 2 of 3 na alle variëteiten halfwaardetijden van nanosecondes tot enige dagen hebben. Die zouden dus na 60+ jaar niks meer doen.

Ik geef je op een briefje dat de meest stabiele en meest voorkomende variant - die met 1600 jaar halfwaardetijd - prevalent is in de lichtgevende verf.

1 like

Precies. Seiko minimaliseert het door de desbetreffende delen in het uurwerk van de GS quartzen te sealen. Dan zou het 50 jaar zonder onderhoud moeten kunnen.

1 like

ik zag net dat ik vergeten was de timing in de kast op foto te zetten. gezien de rado nu in het kuismachien zit, snel even de timing in de kast op foto gezet. Ziet er ook mooi uit

7 likes

Radium in Vintage Horloges - Tijdloos Uurwerken

zoals het hier omschreven staat heb ik het ook aangeleerd gekregen in de uurwermakersschool. Ik ga er dus niet van eten, noch aan lekken, daarnaast kuis ik mijn bank proper als ik oude lumen verwijderde en that’s it. Elk zijn goesting en methode.

4 likes

Zou ook wat onlogisch zijn, epilaam zelf smeert niet. Maar ik vond het ook weer een leerzame post!

2 likes

Duidelijke uitleg :+1:t2:.
Ik doe het op dezelfde manier, behalve dat ik 9020 gebruik voor zowel haakjes als lagers.

D5 heb ik niet, wel HP1300. Volgens mij zijn die twee wel uitwisselbaar, waarbij D5 op mineraalbasis is en HP1300 synthetisch.

1 like

Helemaal eens.
De verwarring zat bij mij omdat ik de associatie epilaam en automaatraderen had.
De foto van @BMWX6M van diet flesje lubeta maakte het helemaal duidelijk.

Weer veel geleerd vandaag :man_student:

3 likes

En je ziet op mijn flesjes een datum… dat is de datum dat het product in de flesjes moet vervangen worden wegens vervallen.

Staat op de flesjes waarin ze geleverd worden, maar die zijn reeds weg, dus vermeld ik het op deze.

Weet ook dat er een bv een verschil zit in hoeveelheid olie geven aan anker als deze wel of niet met Epilame behandeld is. :sunglasses:

2 likes

op die van mij staat geen datum, heb ze nochtans ook nieuw gekocht, ik draai ze om, om te kijken of ze nog goed zijn. Zijn ze slecht dan vormt zich op de bodem een witte laag al dan niet met brokjes in die je duidelijk ziet als je de onderkant van de flesjes bekijkt

Ik zag dat op mijn flesjes vet voor de automaatveren wel een datum staat, die heb ik dan ook pas een jaar geleden gekocht toen het grafietvet op was. Nou ja dan kan ik nu al mijn automaten opnieuw gaan doen. Nee toch maar niet :wink:

Ik ben trouwens niet kapot van die moebius vetten voor automaatveren, dus terug aan het zoeken naar het oude vertrouwde grafietvet.

2 likes