Horloge aanbod Berlijn II

In het vorige draadje over Berlijn ging het vooral over hetgeen er niet was te vinden op horloge gebied.

Geheel onverwachts kwam ik in een van de Hackischen Höfe het 100% Berlijnse horlogemerk Askania tegen, een Uhrenmanifaktur opgericht in 1871.

Op de begane grond tref je de verkoop ruimte met displays vol met horloges.

Alsof je in een museum loopt. Heerlijk. Op de eerste etage is de Manifaktur waar de horloges geassembleerd worden.

De namen van de horloges refereren telkens aan een bekend model gevechtsvliegtuig waarvan de Askania boord uurwerken de inspiratie vormden voor het design van de wijzerplaten.

Werd uiterst vriendelijk te woord gestaan. Naast het reguliere portfolio aan horloges zoals deze ook bij de AD’s liggen, kun je hier ook de zogenaamde Sonderausgaben verkrijgen. Waaronder een horloge met het bekende Wehrmachtswerk AS 1130.

Hierbij een weergave van de folder die ik mocht meenemen.

NB. Heb verder geen connecties met dit merk. Wilde dit alleen met jullie delen. Dat is immers een belangrijk deel van onze horlogehobby en dit forum :stuck_out_tongue_winking_eye:.

26 likes

Best geinige horloges, maar jesus wat een lelijk logo! De hele plaat gaat eraan door dat ding.

2 likes

Ik kan je geen ongelijk geven :rofl:.

1 like

Ik had er nog nooit van gehoord. Thanks for sharing!

2 likes

:point_up_2:t2:Wat hij zegt! Leuk!

1 like

Dank voor het delen. Leuke horloge historie uit Berlijn. Kende het merk niet, dus dank voor de introductie

1 like

De prominente A doet mij denken aan Lemania :slightly_smiling_face:

3 likes

Askania maakte in de Tweede Wereldoorlog optische materialen voor de Duitse Wehrmacht. Onder andere filmcamera’s, gyroscopen, hoogtemeters, kompassen en horloges voor de Luftwaffe, etc…

ww2-1937-1945-german-optical_360_7031644554c1d2971cbf79a5cfea0117 (1)

2 likes

Logo is nog hetzelfde als tijdens de 2e wereldoorlog en ligt volledig in lijn met Duitse bedrijfslogo’s uit die periode. Historisch noemen we dat dan ipv ‘lelijk’.

4 likes

Had nog nooit van het merk gehoord maar ze maken wel prachtige horloges :ok_hand:t2:

1 like

Zeker mooi. Niets aangeschaft? :pleading_face:
Gelukkig heb ik er één :grinning:

En idd in de Hackesche Höfe gekocht.

3 likes