Als je mijn topic had gevolgd toen ik naar America ging. Zou je je daar geen zorgen over hoeven maken. Timexjes zijn niet zo heftig waardevol. En de Bulova mocht ik niet kopen van de baas…
Als het dan maar geen deep sea dweller is…….hoe moet dat ding er ooit uit
Vanuit mijn ervaring hier mee kan ik stellen dat Schiphol enige vliegveld is tot nu toe die ik ben tegengekomen waar je hem om kan houden. Ben piloot en kom op genoeg vliegvelden om hier helaas te vaak mee te maken te hebben.
Eindhoven geen idee, maar op Schiphol meerdere malen aan de kant gezet omdat ik nogal een opzichtig gouden swatch droeg.
En telkens werd er serieus om een aankoop bewijs gevraagd. Ook na nadrukkelijk aangegeven te hebben en het horloge af te hebben gedaan om aan te tonen dat het een Swatch was.
Of terugvliegen met een Nederlandse collega die al jaren als expat woonde in Genève die ook doodleuk aan de kant wordt gezet vanwege zijn Rolex en doodleuk het spelletje meespeelde maar toen hij zijn adres moest opgeven de douane beambte nogal “bijzonder” reageerde toen hij erachter kwam dat mijn collega niet belastingplichtig is in Nederland.
Tja als je er niet naar vraagt
Maar fact is de kans dat je aan de kant wordt getrokken door de douane op een luchthaven is reeel een bewijs van aankoop (als foto op je telefoon) kan je een hoop tijd / gedoe schelen.
Waar ga je heen, Lourdes?
Het was de spijkerbroek opmerking
Guilty as charged.
Gewoon in het bakkie doen of omhouden en je lekker laten fouilleren
Röntgen straling heeft geen negatief effect op een horloge.
of gewoon niks om doen. achter de douane ligt bij gassan de etalage toch vol met nieuwe rolexen?
Ik kan je zeggen dat ik niet discussieer. Ik zeg ik houdt het horloge om en dan is het prima.
Verder kan ik je zeggen dat ik zonder enige twijfel sneller door de beveiliging kom dan gemiddeld.
En zeker op de terugweg …
Oeh spannend😎
Wat gebeurd er als ik een Rolex om heb maar geen aankoopbewijs kan laten zien aan de douane op Schiphol (i.e. via het forum bemachtigd)? Klinkt als hoofdpijn
Dan moet je, om zo min mogelijk risico te nemen, voor je bij de douane bent, het horloge verstoppen in de bruine kluis.
Helemaal niks. Zolang je niet ook de doos, aankooppapieren, tags, etc. in je tas/koffer hebt zitten (alsof je ‘m op je buitenlandbestemming zojuist hebt gekocht)
Eén horloge mee zou geen probleem zijn. Bij voorkeur dan wel bij je c.q. om de pols.
Fratello heeft dit ontwerp behandeld in een podcast. Wellicht wel interessant voor jou om die aflevering eens te luisteren.
Edit: Even opgezocht. Dit is de aflevering:
Fratello Talks: How To Travel With Your Watches
2 mrt.
Via Bremen naar Tenerife heen en terug met Batman gewoon aan de pols. Niet één keer naar gekeken. Maar niet dat ik er helemaal op gerust was vooraf en google/hf geeft verschillende ervaringen.
Ik denk volgende keer toch maar gewoon n Seikootje…
Mensen nemen hun horloge echt veel te serieus. Op Schiphol hoef je hem niet eens af te doen en op andere luchthavens kan je even een case meenemen om hem in je tas te doen, tas door de scanner, Japie kan weer naar huis hoor.
Precies! Wanneer je gewoon je Rolex, Breitling of Omega aan de pols hebt en geen verdere gerelateerde zaken in je bagage is er niets aan de hand. Ik heb vele jaren zo rond gereisd en nog nooit problemen gehad; ook niet naar en van verre bestemmingen.
Mocht er toch interne geestelijke onrust over zijn is het raadzaam om vóór vertrek thuis een foto met je mobieltje van het horloge te maken aan de pols. Daarmee kan je altijd aantonen ter plekke dat je het horloge al had voordat je vertrok.
Beter thuis een foto maken van de aankoopnota.
Maar niemand gaat vragen naar de herkomst van het horloge om je pols, of naar de aankoopnota.
Bedankt voor de reacties, vooral die met de bruine kluis . Zo te lezen maak ik mij druk om niks, alhoewel dit soort artikelen niet helpen: