Mijn eerste echte post op dit forum bestaat uit twee delen. Een korte inleiding met de introductie van mijn vraag en een wat meer persoonlijke context om het geheel wat jus te geven.
Introductie
Bij ons aller zoektocht naar een horloge letten we ongetwijfeld op heel veel dingen. Zo letten denk ik de meeste liefhebbers in meer of mindere mate op de techniek, de esthetiek en of het horloge een aanvulling zal zijn op de overige horloges in de collectie. Uiteraard zijn ook prijs en goedkeuring of onwetendheid van de partner van doorslaggevend belang.
Aanvullend vraag ik mij af: Houden jullie bij de aanschaf van een nieuw horloge ook rekening met de werkomgeving?
Context
Ik ben nu een paar weken wat actiever aan het rondneuzen op Chrono24, het forum en de webshops van enkele verkopers. Dat is een bijzondere reis. Een reis waar je langzaamaan bepaalde bedragen ânormaalâ gaat vinden en je relatie tot geld herdefinieert. Misschien durf ik zelfs zo ver te gaan dat de zoektocht naar een horloge je enorm veel leert over wie je werkelijk bent - of: hoe je eigenlijk op andere wil overkomen.
Zo ontdek ik dat ik, hoe mooi ik de grootte en de statuur van een Rolex 1601/16014 ook vind, het niet mijn eerste âechteâ horloge kan zijn. Ik vind het horloge minder schreeuwen dan sommige andere modellen, maar nog altijd geld en status communiceren. Dat kroontje alleen doet al veel met de beeldvorming. Een Jaeger LeCoultre dan? Verfijnd, subtiel, elegant - maar ook formeel en gearriveerd.
Wat is een gepaste uitstraling? En in hoeverre houd je daarbij rekening met de ander? Immers, respect kent twee partijen en een oordeel is soms snel geveld.
Zelf ben ik werkzaam in de non-profit sector (HBO+). Korte broeken zijn er bij warm weer meer regel dan uitzondering. Een uitleg over linnen wordt argwanend en onwetend ontweken. Een chino met overhemd en (kalfsleren) schoenen vindt men behoorlijk gesoigneerd. Het dragen van een tweedelig kostuum mag rekenen op onzekere opmerkingen over ambities en sollicitatiegesprekken. Ik manoeuvreer mij met respect en vooral humor door dat soort situaties heen. Aan de andere kant zijn er complimenten. Complimenten over een verzorgde uitstraling, over professionaliteit en het bieden van inspiratie. Het geheel geeft natuurlijk wel stof tot nadenken. Ik ben benieuwd hoe men reageert als er een Rolex of een JLC om de pols wordt gedragen. Al moet gezegd dat ik aan snel oordelende collegaâs ook niet veel zal missen Ik verwacht niet snel dat ik mijn zoektocht er al te veel op zal aanpassenâŠ
Herkennen jullie dergelijke situaties - reacties op je horloge of je algehele voorkomen - op de werkvloer? Zo ja, hoe gaan jullie daarmee om?
In een zakelijke context? Gelukkig niet⊠Whats next? Teenslippers en zelf je plee rol meenemen naar het werk?
Maar goed, als antwoord op je vraag. Ik heb er lang wel bij stil gestaan, maar inmiddels niet meer en draag wat ik zelf wil.
Er is niets veranderd, nog steeds weinig mensen die er wat over zeggen. Al moet ik wel zeggen dat je mij niet snel een duik horloge onder een overhemd zal gaan zien dragen (als voorbeeld), dat heurt gewoon niet.
Ik ga er nu ook van uit dat SvanE werkzaam is bij een Landall oidâŠ
Wij zijn er als hobbyisten erg druk mee. Buiten ons zijn er maar heel weinig mensen die het boeit wat je op je pols draagt. Reacties zijn er dus ook maar weinig.
Ik heb diverse Rolexen gehad waar niemand op reageerde. Paar keer een Meistersinger daar reageerden meer mensen op, want âhuh 1 wijzer, wat is datâ?
In de woorden van Teddy Balthazar: ânobody cares what you are wearingâ. Enkel horloge liefhebbers zullen het verschil tussen een JLC, een Tissot en een PP zien. En dat is juist het publiek waar je je ook geen zorgen over hoeft te maken
Same here. Ik vind het sowieso belachelijk dat er alom nog sprake is van een âkorte broeken op werk-discussieâ. Net als taal is kledij zo dynamisch als wat (kijk maar naar hoe men er 100 jaar terug bij liep), maar de korte broek op werk blijft een taboe.
Rijksoverheid hier. In de zomer lopen alle dames hier met korte rokjes/jurkjes, schouders bloot etc. Maar mannen mogen blij zijn met een t-shirt. Suf en achterhaald concept dit.