Oeps! Laat @Kaneda dat maar niet lezen .
Ik vind het zo vreemd…waar blijven die extra procenten? Gaat die leverancier ze netjes naar de belastingdienst in Nederland over maken? En het hoeft ook niet. Er is btw betaald in de eu… daarmes is de kous af want er is vrijheid van goederen. Ps, ik zoek de discussie niet en dit alles is op vriendelijke toon.
Die opent er gewoon een topic over.
Die winkel moet die btw storten naar land van bestemming:
En om administratieve redenen zetten ze een minimum bedrag, zodat enkel grotere winkels onderhevig zijn.
Duidelijlk, Dus goederen uit een ander eu land mogen niet doorverkocht worden.
Hmmm, die logica begrijp ik niet.
B2B is zonder BTW (er zijn uitzonderingen)
B2C is btw plichtig in land van verkoop (online is dat dus land van koper)
C2C is ze ook zonder BTW
De eerste alinea, u koopt iets in de winkel in een ander eu land etc… Denk dat ik 2 dingen door elkaar gooi.
Ja, C2C wordt ontmoedigd. Je mag enkel voor eigen gebruik in buitenland gaan kopen.
Kwam uit Duitsland. Ik stuurde nog een email met de vraag waarom het horloge ineens duurder was en kreeg als reactie dat ze NL btw hanteerden bij bestellingen uit Nederland.
Ah, ok. Ik heb die ervaring nog niet gehad. Maar wel dat ze vroegen uit welk land je komt, dus daar kan de verrekening plaatsvinden.
Het is even rijden maar volgend weekend een afspraak gepland om het horloge daar op te halen, en de vrouw ook blij met een dagje uit
Kortom:
Als je als particulier (ter plaatse) in een ander EU land koopt van een winkelier, betaal je de aldaar geldende BTW.
Koop je als particulier online een item bij een winkelier in een ander EU land, is het een afstandsverkoop.
Dan is het inderdaad afhankelijk van een door het bestemmingsplan ingesteld drempelbedrag (of een vooraf door de winkelier gemaakte keuze), welk BTW tarief van toepassing is.
Blijft het totaal aan verkopen door die winkelier naar ‘jouw’ EU land onder dat drempelbedrag, dan geldt het oorsprongslandbeginsel en wordt BTW berekend uit het land van de winkelier.
Is het totaal van leveringen door die winkelier hoger (in het huidige jaar of het voorgaande jaar) dan het drempelbedrag van ‘jouw’ EU land, dan geldt het bestemmingslandbeginsel en wordt BTW berekend uit het land van de koper.
De winkelier moet in die tweede situatie dus BTW innen voor dat andere EU land.
Heineken bashen? Dacht dat dat iets uit de zero’s was om er bij te horen….
Voor een avondje doorzakken prima biertje, sowieso beter dan menig Belgisch pilsje. Als t om echte bieren van t vat gaat dan val ik al snel terug op de Belgische varianten, I agree…
Een Griekse Euro doet het ook, hoor.
Heineken vind ik echt een flutbier en het is nu niet dat de internationale bekendheid het daarom een beter bier maakt. Het zelfde voor enkele belgische pils, vind ik ook niet te zuipen.
Aan de andere kant hebben jullie in Nederland wel enkele heel goede pilsjes, net zoals wij hier er hebben die totaal niet bekend zijn maar van betere kwaliteit dan de grote merken.
Niet alleen pilsjes hoor, probeer de grand prestige van Hertog Jan maar eens…
Sowieso zijn de Belgische bieren/pils op z’n retour hier net aan de andere kant vd grens. Jupiler en Palm was jarenlang niet aan te slepen op een gemiddeld feestje maar ik zie nu alleen nog maar Nederlandse pilsjes voorbij komen. Daarnaast zijn de IPA’s behoorlijk hot, al vind ik t vaak niet te zuipen.
Zegt mij eigenlijk niet veel, nog niet geprobeerd. Ben dan zelf ook meer een lambiek en geuze liefhebber.
Ik weet niet waar in Nederland jij woont, maar bij ons wordt er uitsluitend tripel karmeliet, jupke’s en andere Belgische bieren gedronken…
Er zijn prima NL’se bieren maar de Belgische bieren op zijn retour als ik mij niet vergis is de export juist gestegen in België
In de zuidwesthoek. Juup wordt bijna nergens meer gedronken net zoals Palm of Koninck. Een jaar of tien, twintig geleden was dat mainstream. Kerstpalm moest je hebben met de feestdagen.
Leffe blond en Affligem wordt veel gedronken maar dat is geen pils.
Qua pils zie ik heel veel Hertog Jan voorbij komen de laatste tijd. Ook Paulaner is hot en zoals ik al zei de IPA’s.