Horloge Carel Godin de Beaufort

Careltje, de Nederlandse coureur die als eerste landgenoot WK-punten scoorde in de F1, droeg naar alle waarschijnlijkheid een horloge van een Nederlands merk uit de jaren 50. Ik ben er nooit achter gekomen welk horlogemerk dat was en of dat Neerlands fabricaat klopte.

Hij droeg het horloge sowieso zichtbaar toen hij in het Grand-Prix circus meedraaide en de beste foto’s zijn uit de jaren 1962-1964. Maar ook in 1959 spot ik hetzelfde horloge, al is de kwaliteit van die foto’s minder.

Het horloge is naar mijn weten mee zijn kist in gegaan.

Nu ik hier een tijdje rondloop ben ik nog altijd niet tot de ontdekking gekomen om welk merk het nou gaat en dus tot de conclusie gekomen om dit vraagstuk eens in de groep te gooien. Bij dezen!

Hint: Careltje was eigenlijk alles behalve een kleine Karel. Dus zijn polsmaat zal niet smal geweest zijn. Geen klein horloge dus. Dat zie je ook wel aan de lange lugs.

Het zal een 18kt gouden kast geweest kunnen zijn, met zwarte wijzerplaat, centrale secondewijzer en numerals.

300-port-de-beaufort

1959

8 likes

Het lijkt zelfs een chronograaf. De pushers zitten alleen aan de ‘verkeerde’ kant omdat het horloge rechts gedragen wordt.

Voor de rest lijkt het me een erg moeilijke opgave. :sweat_smile:

2 likes

Het spookt pas een jaar of 20 door mijn hoofd… :wink:

4 likes

Een Lasita chronograaf was wat ik vroeger altijd dacht. Veel meer Nederlandse merken kende ik toen niet.

1 like

Een chronograaf zie ik nu duidelijk ook terug - dat helpt me toch weer in de juiste richting @SwissToni

1 like

Maar goed, het kan net zo goed een Angelus zijn.

Mocht iemand de lugvorm herkennen… Die lijkt sprekend op mijn Royce, haha, nee hoor, dat is het niet.

Doet een beetje denken aan breguet type 20. Die zijn er uit de 1950s.

Beetje zenith el primero case.

5 likes

Ik vermoed gewoon een stalen 765 avi van Breitling. Die gouden ketting ernaast is namelijk van een andere kleur.

Door de kleuren van die oude foto’s lijkt het goud.

1 like

Ik zie drie sub dials. Dat scheelt een hoop met zoeken tussen de '50’s chrono’s. Aan de dikte van de kast te zien zou ik zeggen handopwinder nog, maar niet zeker natuurlijk. Ik zie verder dikke arabische cijfers met waarschijnlijk lume, ook op de wijzers. Mooie scherpe lugs en kastvorm, opvallend zelfs voor die tijd. Mooi bol glaasje met een brede vlakke lunette… Ik zou kijken bij de duurdere merken in die tijd. Ook eens zoeken naar pre-speedmaster Omega chrono’s, cal. 321 misschien. En een custom dial is ook niet ondenkbaar voor een coureur in die tijd. Verder zou ik de sportieve merken van die tijd eens doorbladeren (Heuer, Breitling, Longines, Zenith)

1 like

https://www.vintagegoldwatches.com/product/lemania-black-dial-chronograph-18ct-pink-gold-1968/?srsltid=AfmBOoqryNpn4hV6tsZZNiqmlGsdOZiPae9yxkOgDdtZIWcfYniLaSED

Kast lijkt hier op, dial is wel anders.

1 like

Met deze dial misschien?

2 likes

Misschien eens contact opnemen met het Louwman museum?

Als u op zoek bent naar details over specifieke memorabilia of de tentoonstelling rondom zijn leven, kunt u wellicht contact opnemen met het Louwman Museum, waar zijn originele race-uitrusting, helm en Porsche 718 permanent worden bewaard. [1]

2 likes

Disclaimer: ik kan hier maar weinig kennis brengen - maar die periode, autosport, chrono en die lugs doen mij denken aan Heuer

Deze laatste heeft die scherpe lugs. Dan skip ik wel even volledig je opmerking over een Nederlands fabrikaat…

1 like

Ik zit ook eens te kijken…Nederlandse Chronograven ken ik alleen ELKA.

Maar met Valjoux 72 en zwarte wijzerplaat kom ik op deze.

Wakmann Radium Chronograph Valjoux 72 - Amsterdam Vintage Watches Wakmann Radium Chronograph Valjoux 72 - Amsterdam Vintage Watches

1 like

Daar heb ik destijds mijn halve fotocollectie beschikbaar gesteld die sindsdien de achterwand vult en ik heb ontdekt dat zij de auto hebben staan waarmee hij niet gecrasht is - ik weet er meer van dan zij, durf ik wel te stellen. :wink:

2 likes

Goede aanvullingen! Hier kan ik al wel weer mee verder speuren.

Elka, verrek. @basvg zie jij iets herkenbaars?

Dat is helemaal niet erg. Dat Nederlandse is gebaseerd op een gerucht of vermoeden van iemand, ± 15 jaar terug. Ik sluit niets uit, maar kan me wel goed voorstellen dat Carel een Nederlands merk droeg, maar Breitling, Lemania, Angelus, ook die zouden prima bij hem gepast hebben.

Al zoekende brengt internet mij dit.

‘Racende jonkheer’ Carel Godin de Beaufort, een reus in zijn Porsche | de Volkskrant https://share.google/X7cNdusYizqXrtFQu

Keer koffiedrinken op het kasteel. Is vast iets bekend​:wink::grin:

1 like

Helaas is zijn zus al overleden en we hebben wel contact gehad. Er bestaan drie plekken met stukken uit Carel’s persoonlijke collectie; op het kasteel, het Louwman en bij mij.

3 likes

Ook bizar dat je met zo’n postuur succesvol autocoureur kon zijn.
De autosport van toen is natuurlijk op geen enkel vlak te vergelijken met die van nu maar toch.

1 like