Horloge caseback graveren en markeren met Fiber laser

Voor de belangstellenden hier een leuke video van een 2D Calormark Fiber laser welke op casebacks van horloges aan het markeren en graveren is.

Pas geleden had ik hier op het forum gevraagd of er iemand nog wat casebacks over had.
Een forumlid, Magni80 had er nog een aantal en heeft deze geheel kosteloos naar mij opgestuurd waarvoor nogmaals dank @Magni80 :ok_hand:
Ik heb hiermee op mijn werk een aantal testjes op gedaan om kennis en ervaring op te doen van de machines die wij verkopen en wat het materiaal doet en wat natuurlijk het eindresultaat wordt.

Hieronder een impressie hoe dit in zijn werk gaat en hoe het eindresultaat eruit komt te zien.

Groeten, Leo

21 likes

Wow vette shit. Heel gaaf.

1 like

Ja is heel gaaf idd. :joy:
Als je diep aan het laseren bent dan geeft het ook een heel apart geluid. :ok_hand:
Hij knettert erover heen als het ware.

Knap hoor, ik zie een kleine bijverdienste in jouw onmiddellijke toekomst … :grin::+1:

1 like

Wat is precies het verschil met die graveermachines van 100 euro die je nu kan krijgen? Die werken met hele krachtige leds…

1 like

In ieder geval de prijs :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ken die van € 100,00 niet maar kan volgens mij nooit veel zijn.
Zal meer voor de hobbymarkt zijn.
Heb je een link?

Jaja, wie weet :joy:
Nee, gaat niet lukken gezien de tijd, investering, etc.

Ik heb er eenje, geweldig ding, perfect voor graveren van leer en hout…

https://nl-m.banggood.com/3000mW-USB-Laser-Engraver-Desktop-DIY-Logo-Mark-Printer-Carver-Laser-Engraving-Machine-p-1338648.html?rmmds=categories

Ja das een co2 voor hout, leer, kunststoffen etc.
Niet voor metalen.
Is een hele andere laserbron en Chinees.

Laser uit de video is een Fiber en die is speciaal voor verschillende metalen en sommige kunststoffen.
Normaal krijg je geen contrast te zien met een co2 laser, met een Galvo fiber laser kan je wel een contrast krijgen. (Is dan wel afhankelijk van het soort kunststof.)

Op metaal krijg je met een co2 ook niks te zien mits je een spray, pasta of speciale tape gebruikt.
Is het geanodiseerd aluminium dan kan je wel weer met een co2 laser de coating eraf laseren waardoor je wel weer iets te zien krijgt.
Met een fiber kan je natuurlijk ook op aluminium zowel gecoat als ongecoat.

Heel gaaf!

1 like

dus ik zou een selfie in de caseback van mn black bay kunnen laten laseren? :face_with_hand_over_mouth::grin:

3 likes

En t voordeel is dat je t er zo uit polijst als je t ding verkoopt…

Nee het is geen CO2 die heb ik hier ook staan, dat werkt met een watergekoelde buis. Dit is volgens mij gewoon een hele sterke led. Wat is het werkingsprincipe van een ‘fibre’ laser?

Voor gravures zou ik zelf een diamantfrees nemen. Ik heb een oude Gravograph. Die werkt perfect voor casebacks en kronen.

1 like

De Gravograph is mechanisch inderdaad en prima om mee te graveren in verschillende sierraden.
Je kan alleen niet echt een contrast krijgen hiermee.

Co2 kan met een glasbuis en watergekoeld zijn maar we hebben ze ook luchtgekoeld en dan met een metal tube laserbron van Synrad.

Met de fiber kan je wel een contrast verkrijgen en met een Mopa fiber laser zelfs verschillende kleuren zoals wit, blauw, zwart etc.
Het metaal gaat oxideren waardoor je die verkleuring krijgt.
Kleuren zijn wel weer afhankelijk van welke metaalsoort er gemarkeerd wordt.

Een galvo fiber laser heeft een stationaire laserkop.
De laserstraal wordt door middel van spiegels gestuurd om het metaal te bewerken.
Dit maakt deze techniek razendsnel en produceert een zeer gedetailleerde markering in hoog contrast.

Het principe van de LED ken ik niet en hebben wij niet in ons leveringsprogramma zitten.
Zal daar eens naar kijken ook.

Wel hebben we ook UV lasers welke dan ook weer op glas kunnen laseren net zoals een co2 laser.
Gaat stukken sneller en ziet er veel mooier uit.
In een poep en een scheet staat je gravure op je glas.

1 like

Vet!!

Hoe gebeurt dat? Door met vermogen/golflengte te varieren?

1 like

Ja.
Het is Power, Speed, Frequentie, Puls width en de Hatch/Cross Hatch (Line distance)
Door deze parameters te veranderen krijg je verschillende kleuren dieptes etc.
Er valt heel veel in te stellen waardoor je verschillende resultaten kan krijgen en dat zal per metaalsoort weer anders zijn.

En wat ook heel interessant is is dat je met een 3D fiber laser ook de vorm kan volgen van het object wat je wilt gaan markeren.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een computer muis van kunststof die je wil markeren, of een rond/bol object, etc.
D.m.v een 3D scanner of een stl file kan je het object in je software zetten.
Hierna kan je ofwel automatisch of handmatig de tekst of logo op het object leggen waardoor die de vormen volgt.

1 like

Heel gaaf Leo! :+1:t2:

1 like

Heel gaaf! :astonished:

1 like

Uit nieuwsgierigheid, hoe diep is de gravure van bijvoorbeeld de tekst uit het filmpje? @Leo

1 like

Goedemorgen Valentijn,
De zwarte markering voel je niet en de gravure zit iets dieper.
Kan zo niet zeggen hoe diep dit zit omdat ik niet de meetinstrumenten daarvoor heb.
Door de verschillende parameters aan te passen kan je wat dieper of minder dieper graveren.

Zo even weg polijsten zal lastig worden omdat het er niet zo af te krijgen is.

Groeten, Leo

1 like