Horloge en Rolex mythes

He forumleden!
Ik heb eens een lijstje opgesteld met een tiental horlogemythes en was benieuwd of jullie nog aanvulling hadden.

Myth 1: Horloges lopen op hartslag
Totale onzin. In principe zijn er 3 mogelijkheden waar de meeste uurwerken onder vallen. (uitgezondert bijv. Stemvork van Bulova, hybrid dingen etc). Quartz uurwerken die werken op batterij en mechanische uurwerken die opgedeeld zijn in handopwinders en automaten die de beweging van de pols omzetten in energie.

Myth 2: Rolex horloges tikken niet
Jullie kennen vast wel de “Sweeping seconds” waarbij het lijkt dat de seconde wijzer heel smooth zweeft. Echter maakt het wel kleine pauses afhankelijk van hoevel BPH het uurwerk heeft. Bij 28000BPH maakt het toch 8 hele kleine tikjes per seconde.

Daarnaast heeft Rolex ook quartz horloges gemaakt waarbij de seconde wijzer 1 tik per seconde geeft, iets wat de mechanische horloges niet doen. Met 1 uitzondering: De rolex tru-beat referentie 6556 heeft een ingenieus caliber waardoor het automatische uurwerk toch per seconde tikt. Reden hiervan is omdat het makkelijker was voor dokters om de hartslag op te meten.

Myth 3: Rolex gebruikte alleen in-house uurwerken.
Alhoewel Rolex de uurwerken zelf nog afwerkte en afstelde hebben ze bij hun chronographen wel degelijk uurwerken gebruikt van andere makkelij. Eerst de Valjouxs die we ook vinden in de allerduurste Rolex ter wereld. Daarna het uurwerk van de Zenith El Primero die vanaf de 16520 werd gebruikt in de Daytonas. Daarnaast off Aegler verhaal.

Myth 4: Steve McQueen droeg Rolex Explorer II 1655 “Steve McQueen”.
Steve McQueen is de king of cool en droeg natuurlijk ook een Rolex. Echter is het horloge met nickname “de steve mcqueen” nooit om zijn pols gespot en heeft hij dus waarschijnlijk ook nooit gedragen. Meestal koos hij voor de Submariner 5512 maar is ook het gezicht voor de Heuer Monaco die hij droeg in de film “Le Mans”.

Myth 5: Rolex horloges met “exotische landcodes” op de papieren moet je vermijden.
Als niet fan van doos en papieren troep hoop ik dat iemand mij kan uitleggen waarom er meer voor betaald wordt als de papieren Europees zijn? (LC100 Duitsland als voorbeeld) en minder uit landen als China etc.

Myth 6: Eisenhower droeg Rolex Day-Date
De bijnaam voor dit vlaggenschip model is natuurlijk de President. Hetzelfde geld voor de kenmerkende band. Deze naam was om aan te geven wat een status object dit is, niet omdat Eisenhower hem droeg. Eerlijk gezegd dacht ik zelf ook altijd, maar hij droeg een gouden Rolex Datejust. Echter zijn er een hoop Presidenten die hem droegen, beginnend bij Lyndin B Johnson. En ja Trump heeft er ook een.

Myth 7: Mt. Everest werd beklommen met de Rolex Explorer om
Toen Sir Edmund Hillary en Tenzing Norgay de mount Everest beklommen in 1953, bestond de Explorer nog niet. Ze droegen wel een Rolex, namelijk een Oyster perpetual met witte wijzerplaat. In het jaar daarna zag de Explorer voor het eerst licht, geinspireerd op deze historische gebeurtenis. Dus het was een homage aan de beklimming. Omdat de Explorer ook altijd gemarketed werd met fotos van de beklimming namen de mensen aan dit ze deze droegen.

Myth 8: Waarom horloges altijd om 10:10 worden gefotograveerd
Heeft niets te maken met de sterftijd van JFK, Abraham Lincoln of martin luther king. En ook niets met de atoombommen die insloegen in Nagasaki en Hiroshima waardoor de horloges stil bleven staan om deze tijd. Was ook een andere tijd.
Het is simpelweg omdat het zodoende mooi uitgebalanceerd is en meestal niet voor tekst staat of het logo van het merk. Tevens lijkt het op een smiley waardoor je eerder geneigd bent er vrolijk van te worden. Als er gebruik gemaakt wordt van een datumfunctie zien we dat de laatste decennia’s telkens van een 3 of 8 gebruik gemaakt wordt. Ik vermoed omdat dit geluksgetallen zijn in zie, kan iemand dit bevestigen?

Myth 9: Rolex had een deal voor de James Bond film betreffende het dragen van de Submariner
Rolex werd benaderd voor een sponsor deal maar weigerde, echter was De boekenschrijver Ian Fleming was zelf groot fan van Rolex en heeft zodoende zelf gekozen voor de 6538, zonder weet van Rolex. Leuk ook dat Daniel Craig gewoon in zijn vrije tijd voor Rolex kiest.

Myth 10: Het eerste horloge in de ruimte was de Speedmaster
Nasa koos zeker voor de Speedmaster als horloge voor de astronauten van de Apollo XI toen ze in 1969 op de maan landde. De Breitling Cosmonaute 809 van Scott Carpenter was de Speedy voorgeweest in de ruimte, maar de allereerste uurwerken buiten de ozonlaag waren van Russische makkelij gezien de soviet unie pionierde in de ruimte.
Rolex is ook naar de maan geweest. Dr. Edgar Mitchel, bemanningslid van Apollo 14, droeg op zijn missie maar liefst 2 GMTs onder zijn pak, 1 om elke pols. Ondanks dat de Speedy het officiele horloge was van Nasa.

Wat mis ik nog?!

51 likes

Myth 11: er is een submariner te koop bij de AD

58 likes

HAHAHA top! Zo kan ik ook er nog makkelijk 5 aan bijvoegen :wink:

Een nieuwe, staal, bij een AD in Nederland

1 like

Myth 12.
Een Rolex is zo goed, die heeft nooit service nodig.
Rolexen worden ook gewoon van metaal gemaakt en niet van pixie dust. De wetten van de natuurkunde zijn ook op Rolexen van toepassing.

6 likes

Mooi topic👍

1 like

Mythe 11: het is op Horlogeforum mogelijk om een discussie te hebben zonder dat er een Rolex-controverse bijgehaald wordt.

14 likes

Nee, mythe 13 al :wink:

1 like

Haha I like where this is going; Lekker cynisch allemaal.

3 likes

8 is het Chinese geluksgetal!

De true second van JLC tikt ook!

:beers:

5 likes

Amen



https://instagram.com/p/BfETJnqFUq7/

Deze is/was van jou trouwens @AmsterdamVintageWatches :wink:

4 likes

Myth 15: er heerst een vloek over Rolex. Het schijnt, zodra je er Ă©Ă©n draagt de rest van de merken uit je geheugen verdwijnt.

6 likes

Mythe 13: William Reid Pogue was een Amerikaans ruimtevaarder. Pogue vloog aan boord van Skylab-4. Hij werd op 16 november 1973 gelanceerd met een Saturnus IB-raket. Tijdens de missie werden er experimenten uitgevoerd aan boord van het ruimtestation Skylab. Hij droeg tijdens zijn vlucht een Seiko 6139-6002 met een geel/goudkleurige wijzerplaat. Alleen dat model is dus de ‘Pogue’ en niet alle andere kleurvarianten.

1 like

Is er werkelijk iemand die denk dat een Rolex op hartslag loopt?

wel accuraat want ze doen mijn hart in ieder geval niet harder slaan

Nou niet per se een Rolex en voor horlogeliefhebber is t natuurlijk niet voor te stellen maar ik hoor zeker eens in de zoveel tijd iemand dit opperen.

2 likes

Myth 10.1: de Omega Speedmaster is het enige horloge dat ooit op de maan is geweest. In 1971 droeg Dave Scott een Bulova tijdens de Apollo 15 missie met maanlanding


7 likes

U was mij voor :hugs:

1 like

Meen je? Wist ik niet, Goeie!

Leuk lijstje Jasper!

1 like

Nou ja, het is niet helemaal onwaar. Als je hart stopt is het een kwestie van tijd voordat ook de automaat om je pols ermee kapt.

12 likes