Horloge en Rolex mythes

Leuk dingetje waar ik recent tegen aan ben gelopen/geleerd heb, is dat een uurwerk (oke geen horloge maar wel een uurwerk) op lucht kan lopen. Zie deze link bij JLC https://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/watches/atmos/atmos-classique/5102208.html

1 like

Alleen waarschijnlijk bij iemand anders om de pols voordat je afgekoeld bent :wink:

2 likes

Yep
en in 2015 voor $1,6 miljoen van eigenaar gewisseld


2 likes

Mythe 14: Rolex is hét luxe-merk.

Er zijn andere vergelijkbare luxe merken (namen ga ik hier maar niet noemen, anders volgt er een hier al eindeloos gevoerde discussie :wink: ) en luxere merken als AP, PP en VC. Een lijstje maken over horlogemythes en dan specifiek Rolex houdt dit natuurlijk wel in stand.

Ook dit houdt zichzelf enigszins in stand. Omdat iedereen dat denkt, is het zo. Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je met EU-papieren bij de grens kan aantonen dat het horloge al netjes geĂŻmporteerd is.

1 like

Ik ken iemand die dit serieus gelooft over zijn Seamaster :frowning: Volgens hem is je horloge laten servicen alleen maar geldklopperij :angry:

Hij heeft al zo’n vijftien jaar gelijk nu 


4 likes

Niet het enige merk, wel het belangrijkste :slight_smile:

2 likes

Mythe 15: Nomos is niet f#kking cool

5 likes

Je hebt ook nog de mythes waarvan we niet weten of ze waar zijn, omdat Rolex nooit antwoord zal geven op dit soort dingen:

“De kostprijs van een Submariner is maar $500, de rest van de prijs is marketing.”

4 likes

Klopt jouw uitleg bij myth 7 ?

Er waren Rolex’en mee op die expeditie, maar niet bij de geslaagde beklimming. Dacht dat sir Hillary wel een Smiths horloge droeg.

:joy:

2 likes

5 likes

Daar mag wel een wat meer lachende smiley bij :joy:

2 likes

Het horloge zegt heel veel over de mens die m draagt
:grin:

1 like

Mythe? Nasa koos de Speedmaster (handopwinder) omdat ze dachten dat een automaat niet zou opwinden in gewichtsloosheid. Later bewezen dat dit wel kan door o.a. Fortis en Sinn. Middelpunt vliedende kracht heeft dus niets met gewichtsloosheid te maken.

Groeten
Rutger

4 likes

Is de kostprijs van een Rolex bandje € 400?
:sob:

2 likes

Geen idee of dit echt mythes zijn, maar wat ik op het web tegen kwam:

  • Rolex zou worden opgekocht door Warren Buffett
  • Rolex heeft zijn productie volledig gemachineerd
  • Rolex heeft zijn eigen brug gebouwd
  • Rolex maakte met zijn Oyster het eerste waterdichte horloge
  • Een Rolex is altijd een goede investering

En iets over dat Rolex uitvinder van het automatisch uurwerk zou zijn en dat Rolex staal harder is dan dat van andere,


2 likes

Dat staal van Damasko en de Tegiment behandeling door Sinn, daar kan Rolex echt niet tegen op. Gelukkig voor Rolex dat het staal van die concullega’s minder blinkt, anders was Rolex echt minderwaardig. :grinning:

Gemachineerd is het voltooid deelwoord van machineren :wink:

https://www.encyclo.nl/begrip/machineren

1 like

:joy:

Myth 18. De Oyster kast is gemaakt voor waterdichtheid.
De Oyster kast is ontwikkeld om stof buiten te houden en dat deze waterdicht was. Was mooi meegenomen. Later is dat natuurlijk een verkoopargument geworden en verder ontwikkeld.

1 like

Technisch gezien niet op lucht maar op de beweging die wordt gecreëerd door het (hoogst temperatuurgevoelige) gasmengsel binnen de Atmos, dat namelijk krimpt en uitzet wanneer er het minste briesje langs waait en daarmee het mechanisme aandrijft.

2 likes