Begin december heb ik een horloge twv EUR 1000 verkocht aan een Duitser. Na zijn betaling heb ik het horloge volledig verzekerd verstuurd via PostNL. Direct na ontvangst van het pakketje stuurde de koper een bericht dat hij een lege horlogedoos ontvangen had. Het gewicht van het pakketje dat hij ontvangen had, was volgens hem lager dan het gewicht dat op het verzendbewijs staat. Ik heb als verzender vervolgens de verzekering van PostNL aangesproken. Kort na het indienen van de claim verzocht de koper om in het kader van âgedeelde smartâ alvast EUR 500 aan hem over te maken. Na de uitbetaling van de verzekering aan mij zou ik dan EUR 500 zelf houden. Dit heb ik niet gedaan.
Na veel mailcontact met PostNL en de koper en ook telefonisch contact met PostNL kwam zojuist het âoordeelâ van PostNL. Hun letterlijke reactie luidt:
"Zoals telefonisch afgesproken stuur ik u hierbij een e-mail.
Ik heb helaas een zeer spijtige mededeling voor u. De schadevergoeding is afgewezen om de volgende reden:
Er is tussen de aanname en de aflevering van uw zending geen gewichtsverlies geconstateerd. Onze partner in het buitenland geeft ook aan dat uw zending niet zichtbaar beschadigd was en in goede staat is afgeleverd bij de geadresseerde.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geĂŻnformeerd en sluit hierbij het onderzoek."
Volgens mij mag je hieruit concluderen dat PostNL de koper ervan verdenkt dat hij het horloge zelf achterover heeft gedrukt. De koper heeft meerdere positieve beoordelingen op Uhrforum. De partner van PostNL in Duitsland is Hermes, als de bezorger het horloge achterover gedrukt heeft, is het logisch dat hij zegt dat het pakket onbeschadigd en âop gewichtâ was.
Wat zouden jullie nu doen? De koper (deels) vergoeden? Hem het uit laten zoeken met Hermes? Is er eigenlijk een soort van beroep mogelijk tegen een dergelijke beslissing?
Een heel vreemd verhaal. Eerste gevoel is toch echt dat je ontvanger een spelletje speelt.
Mijn advies is in ieder geval om de koper geen vergoeding te geven, het is niet voor niks dat er op alle advertenties hier op het forum staat dat verzenden op eigen risico is.
Ja, dat is ook mijn eerste gedachte. Ik heb hem nog niet geĂŻnformeerd over de reactie van PostNL. Dat wil ik zo meteen doen. Ik denk dat ik hem het bericht doorstuur zonder commentaar van min kant en dan zie ik wel hoe hij reageert.
Ufff⊠gelukkig is mij zoiets nog nooit overkomen. Ondanks veelvuldig en jarenlang via Ebay zaken doen - ging dan niet om horloges maar om oldtimer-onderdelen - heb ik dit (afkloppen!) nog niet aan de hand gehad.
Bewijslast is wel lastig hier⊠Ik heb geen enkele reden om die koeriers âblindâ te vertrouwen. Tegelijk vind ik de vraag van de koper âverdachtâ om de schade alvast te delen voordat er een oordeel is van de verzekeraar. Dat gezegd hebbende; hij had natuurlijk al 1000 Euro betaald, dus het gaat ook niet om âoplichtingâ van zijn kant.
Ik denk eerlijk gezegd dat de koeriers hun eigen straatje schoonvegen - en niet eens ECHT goed onderzoek doen. Hebben zij âbewijsâ dat het pakket gewogen en intact was bij afgifte?
Ik snap ook niet dat er niets aan het pakket te zien is geweest. Aan te bevelen is m.i. altijd het pakket te inspecteren voor ontvangst. Zou de dief het pakket dan weer helemaal correct hebben verpakt? Ik vind het maar raar.
De koper zegt inderdaad dat hij bij ontvangst niets bijzonders heeft gezien aan het pakket. Ik heb vrij standaard plakband gebruikt en de doos was al eerder gebruikt (dus onder mijn plakband zat reeds opengesneden plakband).
Bij ons wordt het pakket altijd bij de buren afgegeven, als wij er niet zijn. Stel je voor iemand onderschept het pakketje bij hem in de buurt en die haalt het eruit.
Is het bevestigd dat hij hem zelf in ontvangst heeft genomen?
Wat een rotsituatie! Ik heb het helaas ook een keer meegemaakt. Toen heb ik - via de koper - van de pakkettendienst ter plaatse een getekende verklaring gekregen over de beschadigingen en het gewichtsverschil. In mijn geval waren die gelukkig wel aantoonbaar.
Gewoonlijk ben ik erg voorstander van het nemen van je verkopersverantwoordelijkheid, maar nu is het eigenlijk het woord van de ontvanger tegen het woord van twee postbedrijven. Ik zou jou aanraden om nog even niks terug te betalen. Ik weet dat jij juridisch aansprakelijk bent, maar in principe is er nu een dispuut tussen de verzekeraar die jij hebt ingeschakeld (PostNL) en de ontvanger. Ik zou de bewijslast bij hen leggen. Laat PostNL maar zwart op wit krijgen dat het pakket goed bezorgd is. Als de koper het daar niet mee eens is, kan hij contact met Hermes opnemen voor tekst en uitleg.
Zoals Jaap zegt: als PostNL geen goede zaak heeft, betalen ze uiteindelijk echt wel uit. Het kan lang duren en veel moeite kosten, maar dat is helaas bijkomend risico bij onze hobby.
Dat is balen.
Even los van het vertrouwen in de koper, ben je niet voor niets verzekerd.
Op deze manier kan PostNL er altijd onderuit komen zolang de bezorger er maar voor zorgt dat het gewicht gelijk blijft en de doos er netjes uitziet. En wie controleert dat op welk moment?
Je bent haast verplicht om een foto van het pakket naar de ontvanger te sturen en deze het pakket laten weigeren als deze er anders uit ziet.
Zoals SuperC al aangeeft, rechtsbijstand inschakelen en het er niet bij laten zitten.
Inmiddels doe ik dat nav deze kwestie dus ook⊠Zelfs met een rode zekerheidstape om de doos. Als die losgehaald wordt, blijf je dat duidelijk zien. Maar ja, in dit geval mosterd na de maaltijd.
ik heb het al vaker gezegd
jij bent de verkoper, jij bent de verzekerde en jij loopt dus het risico ?
Je zult er idd harder voor moeten werken om e.e.a. vergoed te krijgen maar daar heeft de koper toch eigenlijk geen boodschap aan ?
als jij je reputatie als verkoper hoog wilt houden zul je de koper moeten terugbetalen en zelf dan achter je centjes aan moeten
Ik weet niet of je daar in alle gevallen gelijk in hebt. Als de post een bewijs kan overleggen dat het pakket âop gewichtâ is afgeleverd bijvoorbeeld?
Interessant artikel met verwijzingen naar de Nederlandse Wet. Hoe het nou weer internationaal zit, en de Duitse wet, geen idee. Ingewikkelde toestand vrees ik.