Volgens ParcelPro, een zelfstandig onderdeel van UPS dat postverzekeringen verzorgt, is dit een “huge red flag” en niet aan te bevelen. Wat zij aanbevelen is een dubbele verpakking: buitenste verpakking dient zo neutraal mogelijk te zijn, daarin een (tevens geaddreseerde) kleinere doos met het item. Daar zou je eventueel dat soort tape om kunnen doen.
Maar zoals ook elders opgemerkt: de postbode gaat echt niet lopen wachten tot je een verpakking op inhoud hebt gecontroleerd. Dit is m.i. ook een dodelijke maas in de wet die enkel de vervoerders ten goede komt: geaccepteerd en handtekening gezet? Dan zijn wij van het gezeur af en is de verantwoordelijkheid doorgeschoven. Duidelijke beschadigingen aan de doos of het overeenkomen van het gewicht zijn dan de enige houvast. Maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje knullig om naar een koper te moeten sturen: “Als de postbode bij je voor de deur staat, even controleren met de keukenweegschaal of het pakketje 350 gram weegt aub!”. En dan nog, stel dat er iets niet klopt aan het pakketje volgens de ontvanger, en deze weigert de zending. Paar dagen later krijg je een zwaar gemangeld pakketje terug zonder inhoud. Wat dan?
Zoals in mijn openingsbericht aangegeven heb ik van PostNL de volgende reactie ontvangen:
Er is tussen de aanname en de aflevering van uw zending geen gewichtsverlies geconstateerd. Onze partner in het buitenland geeft ook aan dat uw zending niet zichtbaar beschadigd was en in goede staat is afgeleverd bij de geadresseerde.
Op basis van de tips in het draadje heb ik de koper verzocht om bij de Duitse partner (Hermes) de geconstateerde gewichten en verklaringen op te vragen. Hermes heeft hier doodleuk op gereageerd dat ze geen gewichten van de pakketten bijhoudt. De mail van Hermes heb ik doorgestuurd aan PostNL samen met de mededeling dat bij het uitblijven van een vergoeding ik rechtsbijstand in zal schakelen. Een week later ontving ik bericht dat deze claim opnieuw bij de verzekering van PostNL is ingediend. De reactie hierop moet ik nog ontvangen.
Ik hou het forum op de hoogte van de ontwikkelingen!
Bovenstaande heeft geholpen! PostNL heeft vandaag laten weten alsnog tot vergoeding van de schade over te zullen gaan. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen!
Gefeliciteerd !
Mooi resultaat. Jij je geld niet kwijt en een Duitser met een gratis horloge !
Je topic heeft mij heel voorzichtig gemaakt recent met het versturen van mijn Jorg Schauer naar Stowa. Geprobeerd de voorwaarden van de ‘verzekering’ boven water te krijgen, bv de dagwaarde bepaling, ook echt kansloos bij PostNL… En nog mooier, het lieve meisje bij de supermarkt zet doodleuk 0 gram bij het gewicht. Pakket is wel ontvangen bij Stowa hoor, maar toch even met de billetjes geknepen.
Bedankt. Ja, ik ben hierdoor ook een stuk voorzichtiger geworden. Nog beter verpakken en een speciale rode tape gebruiken waarvan je het onmiddellijk ziet als het los is gemaakt.
"Er is tussen de aanname en de aflevering van uw zending geen gewichtsverlies geconstateerd. Onze partner in het buitenland geeft ook aan dat uw zending niet zichtbaar beschadigd was en in goede staat is afgeleverd bij de geadresseerde.
Op basis van de tips in het draadje heb ik de koper verzocht om bij de Duitse partner (Hermes) de geconstateerde gewichten en verklaringen op te vragen. Hermes heeft hier doodleuk op gereageerd dat ze geen gewichten van de pakketten bijhoudt."
Dus er is geen gewichtsverlies geconstateerd omdat er niet is gewogen? Is misschien juridisch gezien niet gelogen, maar de leek zal het toch zo kwalificeren.
Het zou kunnen dan hun proces Is dat ze het pakket wegen en bij geen verschil verder gaan. Pas bij een verschil gaan ze het onderzoeken, dingen registreren, etc.
Ik denk dat een pakket bij binnenkomst in het distributiecentrum wordt gewogen en dan nog een keer als het weer naar buiten gaat als een beveiligingsmechanisme, eenmaal in de bezorgwagen is het jammer dan. Maar goed, ik acht de kans dat de koper niet zuiver is toch aanmerkelijk groter…
Gebruikt die ook niet gewoon de lokale postmarkt (dus wederom Hemnes)?
Ik had laatst bij een internationale zending naar een UPS of DHL variant gekeken, bleek achteraf exact hetzelfde te zijn als via PostNL alleen dan duurder…
Ik denk dat ik voortaan maar de regel toevoeg:
“Afhalers krijgen voorrang, ook als ze later reageren.”
Als ik bepaalde reacties hier moet geloven en vinden dat de TS direct moet betalen.
Ik probeer altijd wie het eerst komt, die het eerst maalt te hanteren en ook al verzend ik liever niet, toch met de eerste eruit te komen…
Mijn gevoel zegt namelijk: Pas uitbetalen wanneer PostNL je heeft betaald. Overigens zou ik een waarde van 1000 euro ook ALTIJD voor minimaal 1000 verzekeren bij verzenden en geen stuiver minder…