Horloge glaasjes/crystals

Hi leden!

Ik ben net nieuw in dit forum. Voornamelijk om wat ervaring op te doen in de horloge wereld. Ik ben zelf al een tijdje bezig met het openhalen van horloge’s en het ‘opmaken’ van de case. Af en toe haal ik eens wat schroefjes los en elke keer een stapje verder.

Nu heb ik enkele vintage horloges liggen thuis die ik graag zo repareren. Kunnen jullie me wat tips geven over hoe ik te werk ga met bepaalde crystals of glasjes. Ik heb bijvoorbeeld een ERY en Pontiac horloge waarvan ik een typenummer heb maar online geen glas kan vinden. Hoe pak ik dit best aan? Ik vindt wel universele glazen maar hoe doe ik dit best aangezien er een bepaalde ‘bolling in zit’.

Raden jullie bepaalde winkels aan? Webshops? Alle tips zijn welkom!

Groetjes
Jokke

2 likes

3 likes

Rond plexi kun je altijd opmeten als je het glas eruit drukt. Meet de binnendiameter waar het glas in valt. Dan moet je 0.2mm erbij optellen (zonder spanring). Als er een spanring inzit wordt vaak gezegd er 0.1mm bij op te tellen. Daarom dus altijd de nonius aflezen van je schuifmaat. Deze ronde glazen kunnen allemaal gewoon besteld worden. Vierkanten glazen heb ik geen ervaring mee.

Hier heb je wel een glaspers voor nodig. Vele varianten zijn te vinden op het internet. Ik gebruik zelf de bergeon 5500. Je hebt ook de vigor, deze gebruik ik alleen bij frontloaders.

3 likes

De Pontiac lijkt mij nog wel te redden. Zoek maar even op het forum, er zijn verschillende voorbeelden te vinden.

3 likes

Persoonlijk merk ik dat je met polywatch achtige dingen het nooit zo mooi krijgt als een nieuw glaasje. En heel duur zijn glaasjes niet, vooral niet als je een voorraadje opbouwt.

1 like

Ik heb Polywatch nog. Iet genoemd :face_with_peeking_eye:
Eerst schuren, grof naar fijn en dan pas polijstpasta. Is vooral van belang bij originele glaasjes :+1:

5 likes

Welke gebruik je hiervoor dan? :slightly_smiling_face:

3 likes

Tot nu toe polywatch gebruikt maar heb inmiddels ook plexirevive. Commandant ga ik ook eens proberen.

3 likes

Persoonlijk heb ik ‘prima’ resultaat met schuren met opbouwende korrel, ik eindig ergens rond 600. Daarna inderdaad polywatch-ish spullen gebruiken maar ik eindig altijd met een lichte waas die je met een nieuw glaasje helemaal niet hebt. Dit is puur mijn eigen ervaring en ligt mijn voorkeur dus bij het glas vervangen. Puur omdat het 0 inspanning kost, binnen een paar seconde vervangen is als je het uurwerk er toch al uit hebt en dat een glaasje steeds goedkoper wordt naarmate je meer uit je verzameling gaat gebruiken.

Voor die Pontiac zou je inderdaad dat trucje kunnen gebruiken bij gebrek aan een glaspers. Ook zijn de glaasjes wat prijzig als je ze los moet gaan bestellen.

De bolling is trouwens niet heel belangrijk als je een kleine seconde wijzer hebt. Bij een centrale seconde wijzer moet je erop letten dat de dome hoog genoeg is dat deze niet tegen het glas aankomt. ‘High domed’ of hoe ze het ook noemen zal altijd wel volstaan.

2 likes

Is die Ery niet verdacht op Radium?

1 like

Voor een mooi resultaat moet je verder: 2000 en dan polijstpasta

1 like

Meten is weten maar ik denk het niet (meer) de cijfers zijn nog heel mooi (zelfs met de slechte kwaliteit aardappel foto :wink:
De wijzers zouden dan ook Ra moeten hebben en dat is niet zo. Tenzij een en ander is vervangen natuurlijk.

1 like

Ik dacht het te zien aan de 234 waar deels het “groen” nog opzat. En het vele ontbreken ervan.

1 like

toch een hoop werk op het moment dat een glaasje nog geen euro kost. Maar ik begrijp wat je bedoeld, resultaat valt vast en zeker wel te behalen. :smiley:

Zolang het glaasje geen omega logo in het centrum verstopt heeft o.i.d., vind ik dat niet de moeite.

1 like

Top, fijn dit te horen alvast. Ik ben wel van plan om nog extra gereedschap aan te schaffen. Het interesseert me meer en meer en vandaar begin ik me er ook meer in te verdiepen. :slight_smile: En ik heb bijvoorbeeld bij de ERY 25mm gemeten dan zou ik moeten kijken naar 25,2mm?

1 like

Als ik mij niet vergis kan een origineel Pontiac glaasje een P bevatten en dan is het idd de moeite waard.

Daar zit mijn twijfel ook, maar het kan ook spiegeling zijn. Luxe opgemaakte cijfers zie je wel vaker. Zoals gezegd: maten is weten. Een betere kwaliteit foto ook.

Lijkt me het proberen waard? Zelf wel onervaren hier in maar zeker haalbaar denk ik? Naja worst case is het een wijze les haha

1 like

Kan je een P in het centrum van het glas zien?

Ja als het een glas zonder spanring is en je meet exact 25.0mm (Let op de nonius). Ik heb nog wel is dat ik er dan naast zit maar misschien zit dat een beetje aan de inklimming van het glas. Over het algemeen pak ik dan glas 252.

Nee, heb zonet met de loupe op verschillende lichtinvallen gekeken maar kan nergens een P zien, dus misschien ooit al vervangen?

1 like