🇨🇭 horloge industrie cijfers

Ferrari verkoopt ook liever 5 auto’s aan 1 klant dan aan 5 individuele klanten. Het is een beproeft concept. Want het is lekker makkelijk verkopen en je houd je product exclusiever. Je kan immers maar in 1 auto tegelijk rijden de, andere 4 staan in een garage stof te happen.
En je product is voor vele lastig te krijgen en een select groepje zal consistent bovenaan het bel-lijstje staan.

Bij Rolex vernietigen ze 9 van de 10 horloges direct al in de fabriek.
Zodat ze exclusiviteit kunnen waarborgen.

1 like

Daarom zijn ze actief in sponsoring van pauper sporten.
En daarom maken ze reclame in binnensteden en luchthavens.
Dan lijkt het net een merk voor sociale huur volk.

En dat is het geniale van hun strategie.

1 like

:joy:

Waar komt toch al die opgekropte frustratie vandaan dan? :joy::rofl: Aan de ene kant lopen janken dat ieder topic door Rolex gekaapt wordt om vervolgens alle topics vol te spuiten met anti-Rolex propaganda. Het is af en toe net een dierentuin.

5 likes

Op basis van je beschrijving van een stereotype Rolex drager + hoe ik je inschat op basis van je bijdrages op dit forum, denk ik dat het tijd wordt dat je gaat sparen voor een Rolex en er zelf een gaat dragen.

9 likes

Dat klopt. Maar het tekent wel voor de producent.

Vaak worden inderdaad te grote horloges gemaakt met een te klein uurwerk.

Ook grote huizen doen daar wel eens aan mee. Het is helaas toch een goedkope manier van iets willen ontwerpen puur voor de verkoop.

Van de andere kant. Veel horlogeshuizen kopen hun uurwerken in en dan gaat het soms niet anders.

Maar mooier is als het op elkaar is afgestemd. Ik volg @Fate_Amenable_To_Change niet vaak maar hier heeft hij een punt.

Ook wat betreft de loensende speedy. Ik roep dat ook al jaren.

1 like

Truer words have never been spoken, zal ik maar zeggen.

Pffffff… Ik begrijp het wanneer mensen een mening hebben over een bepaald merk, en ik heb zelf ook wel eens een mening bij Rolex. Maar dit soort onzin gaat alle perken natuurlijk te buiten.

Yup. Zelfs een Max Bill met datum van inmiddels 1400 Euro vind ik een moeilijke propositie. Die hadden het beter bij de vintage 34mm kunnen houden of een 36mm kast kunnen ontwerpen voor dat uurwerk.

Dus ook “design forward” merken maken zich daar schuldig aan. Ik vraag me wel eens af waarom er geen uurwerkmaker in dat gat is gesprongen. Sellita heeft de SW261-1 ook ontwikkeld met de kleine seconde lager op de wijzerplaat, waarom is er geen… Eh… Wacht…

Ze bestaan gewoon. 13 ligne uurwerken als vervanger van de 11 ligne uurwerken die god jan en iedereen in grote kasten prakt. In 2014 al op de markt gebracht om dienst te doen in wat grotere horloges.

Ik vraag me wel eens af of die ontwerpers zitten te slapen achter het stuur, of dat ze gewoon een pakhuis met 11 ligne uurwerken hebben liggen die op moeten.

2 likes

Het zou me niks verbazen als het goedkoper is en dus beter voor de marge, om dit te doen

1 like

De echte verrassing lijkt me hier dat Franck Muller blijkbaar nog 32k horloges per jaar verkoopt.

2 likes

Zouden ze niet gewoon hebben opgemerkt dat de gemiddelde koper het niet interesseert? Of misschien vindt de gemiddelde koper zo’n dikke rand met een zichtbodem wel robuuster ogen dan bijna helemaal glas of zo? :point_down: Als ‘average Joe’ liever met een knoepert van een duiker loopt dan met een smaakvolle dresser zou het kunnen toch? Vermoedelijk zouden de fabrikanten die Sellita’s etc. in hun kasten lepelen vrij makkelijk overstappen als het beter verkoopt.

Is er een reden dat je op een willekeurige maandag midden in de nacht dit soort ‘bijdragen’ levert? :man_shrugging:

5 likes

Ik denk dat veel “standaard” gangwerken iets beter zijn voor de marge dan kleinere hoeveelheden van verschillende typen speciallekes.

Ik begrijp vooral niet waarom zo weinig voor de SW300 / 2892 gekozen wordt.
Wie zit op de extra dikte van de SW200 / 2824 te wachten?

2 likes

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden. :rofl:

2 likes

Duurder. Ik hoor wel wat je zegt, ik had ook liever dat Seiko gewoon standaard 6L uurwerken leverde en ophield met alles wat dikker is dan 11mm, 12,5 in het geval van een duiker. Evenzo weet ik de 2892 op waarde te schatten.

Als jij een forecast hebt om 5000 horloges te verkopen waarvan het allergrootste gros 40 - 42mm is kun je toch gewoon bij dezelfde leverancier 4000 grotere uurwerken kopen, en 1000 kleinere?

Je CNC machines / kastenboeren hebben sowieso drie programma’s nodig voor 38 - 40 - 42mm kasten, dan kun je net zo goed een 13 ligne uurwerk ruimte in je grotere kasten frezen. Het ontwerp wordt een tandje duurder omdat je over één extra uitsparing na moet denken voor je 38mm kast, dat wel.

Ik kan me niet voorstellen dat het de hele wereld kost om dat gewoon goed te regelen. Je neemt nog steeds 5000 uurwerken af (of maakt ze), dus de voorwaarden worden niet wezenlijk anders, maar je moet wel extra SKU’s/onderdelen toevoegen in al je systemen om die uurwerken te adminstreren. Dat lijkt me nog het duurste deel van het verhaal: voorraadbeheer en admin.

En zoals gezegd, een budget boer die ze voor 300-800 Euro maakt, prima, daar begrijp ik dat iedere cent telt. Maar boven de 1000 Euro? Erger, boven de 10.000 Euro? Kom op. Als je daar op dit soort processen bespaart terwijl je horloges vijf of zes keer over de kop gaan moet je je ogen uit je kop schamen.

Uit mijn manufactuur zou dit soort shortcut niet op deze manier naar buiten rollen, zeg maar.

Goudbruin kan ook nog.

5 likes

Hoeveel kan dat écht schelen op een horloge boven €1500?

1 like

Honderd euro en dan ben ik gul.

1 like

Dat is eigenlijk precies wat ik al die tijd beoogde te stellen. Ik vermoed dat de meeste mensen (inclusief mezelf dus) het geen vereiste vinden dat het uurwerk precies in de kast past. Waarschijnlijk is dat een dingetje voor de ultieme horlogefreaks. En wellicht voor mensen met een licht autistische neiging?

2 likes

image

3 likes

Dat mag ik hopen. :sweat_smile:

Perfectionisten zijn nogal “speciaal”.
Uitgerekend Zwitserse organisaties hebben het dan ook over “ nutteloze vreters”.