Horloge kantelt om pols

Hi Allemaal,

Nog niet zo lang geleden ben ik lid van dit forum geworden, en ik heb een vraagje over het kantelen/schuiven van mijn horloge.

Ik ben momenteel trotse eigenaar van een Tag Heuer Calibre 5 die ook via dit forum aangeschaft heb, mijn dank! :smile:

Sinds een paar dagen draag ik het horloge nu en ik merk dat het naar 1 kant van mijn pols kantelt waardoor ik het iedere keer weer recht moet draaien.

Gekantelde positie:

Gewenste positie:

Nu dacht ik zelf misschien is dit op te lossen door een schakel van de ene naar de andere kant te plaatsen? Maar ik weet dit niet zeker, en moet deze dan juist aan de hangende kant of niet? De band telt nu aan beide kanten even veel schakels.

Hopelijk kunnen jullie mij vertellen wat, en of hier iets aan te doen is. Alvast bedankt! :slight_smile:

6 likes

Hij moet strakker.
Misschien zijn er halve schakels verkrijgbaar?
(…en anders over op leer)

1 like

Vaak is het deel onder de 6 korter dan het bovendeel van de band. Strakker is sowieso aan te bevelen, heeft de sluiting microverstelling (3 van die gaatjes naast elkaar)?

3 likes

Beschikt het horloge bij de sluiting over een micro-afstelling? Ik weet niet wat de officiële benaming is, maar wellicht kan daar nog winst worden behaald.

Great minds think alike!

1 like

Ietsbstrakker evt.
Ja, de ene kant wat inkorten, dus daar aan de slag en je bent er.

Een schakel van de ene aar de andere kant verhelpt dit inderdaad

2 likes

Bedankt voor alle snelle reacties. De sluiting heeft geen extra gaatjese om te stellen, maar ik heb nog wel twee halve schakels over.

Op leer dragen, kan je m precies afstellen en schuift minder :+1: mocht er geen micro verstelling zitten op deze band.

Je hoeft alleen schakels van de ene naar de andere kant te verplaatsen als je de sluiting niet mooi in het midden van je pols vindt zitten. Maar dat heeft niet met het te los zitten te maken. Idd een hele voor een halve schakel wisselen (als dat bestaat) of van de micro afstelling in de sluiting gebruik maken (als dat kan). De huidige stalen Omega Speedmaster band heeft hetzelfde probleem. Snap niet dat fabrikanten hier beter over nadenken.

Beetje vogelen met die halve schakels. Maar ik denk dat ook een beetje bij het dragen van staal hoort. Die zit nooit zo gegoten als een leer of silicone band.

Correct maar Victoroytje heeft een normale platte pols dus het horloges hoort niet zoveel te kantelen. Of meer patat en frikandellen eten, dan lost het probleem vanzelf op.

2 likes

Truck is om de sluiting precies in het midden van de binnenkant van je pols te houden. Vervolgens je horloge precies in het midden aan de buitenkant. Dan zie je vanzelf aan welke kant het bandje ingekort moet worden. Succes!

1 like

Haha, meer patat en frikandellen gaat hem niet worden. Maar goed om te horen dat het niet persé aan mijn pols ligt :smile:

Een oplossing zou dus zijn om te proberen aan de 6 kant een hele schakel weg te halen en aan de 12 kant een halve schakel bij te voegen?

Het probleem is, dat ik dit helaas niet zelf kan dus moet ik er mee naar de juwelier, waar ik ook niet zo blij van wordt ivm eventuele nieuwe krasjes…

Bedankt voor je reactie. Ja dat dacht ik inderdaad ook. Zodra het horloge kantelt zit de sluiting namelijk precies in het midden van de binnenkant. Dat betekend in mijn geval dus dat de 6 kant korter moet worden en de 12 kant langer.

2 likes

Wat je ook zou kunnen proberen is om de band “andersom” te dragen. Soms zit dat een stuk beter ivm de vorm van de band/sluiting en de vorm van je pols. Je kan gewoon even het horloge oo z’n kop dragen om te kijken of dat beter werkt voor je. Als dat zo is zou je de band kunnen omdraaien.

1 like

Het is hier al een paar keer geschreven, inderdaad moet de kant van de 6 minder schakels bevatten dan de 12 kant. Over het algemeen dan, het gaat niet altijd op heb ik gemerkt.

Super bedankt voor de reacties. Dan weet ik wat ik kan gaan proberen met de band!

Is zoiets trouwens makkelijk zelf te doen met het juiste gereedschap? En zo ja, zijn daar dan setjes voor te verkrijgen? Of raden jullie toch aan dit door een juwelier te laten doen.

1 like

Gewoon zelf doen. Bij de juwelier betaal je al gauw 15 euro alleen voor het verstellen en je leest vaak dat ze het vlug doen en af en toe je horloge beschadigen. Op YouTube staan genoeg filmpjes met instructies. Ik zou een setje bestellen via internet en het zelf doen.

Dat is inderdaad ook mijn angst bij de juwelier, daar de rekening nog weggelaten.
Aangezien ik echt een leek ben op dit gebied vroeg ik mij af welk setje jullie mij aanraden? Alvast bedankt!