Horloge "kapot" maar valt het onder garantie

Ik heb in oktober 2007 heb ik een tw steel horloge gekocht bij een juwelier.

Afgelopen woensdag is het bandje bij 1 van de pinnetjes losgeschoten en daardoor is het horloge gevallen op een plavuizen vloer. Ik kwam erachter dat de grote wijzer die nog wel bevestigd is op het draaipunt. Nu gewoon zijn eigen gang kan gaan in de kast. Ook als ik de tijd wil aan passen draait de grote wijzer niet of nauwelijks maar de kleine wijzer draait wel gewoon.

Gister ben ik zonder horloge even na diezelfde juwelier geweest om het probleem even uit te leggen. Het eerste wat die persoon mij vertelde was: Schade van/door buitenaf (ik zelf dus) valt niet onder de garantie.

Daar was ik niet zo blij mee omdat ik mag verwachten dat een horloge van die prijsklasse (240 euro) op die punten niet zomaar los mag schieten. En als het gebeurd heb ik daar geen invloed op. Ik heb al verschillende horloges gehad en dit is mij nog nooit overkomen.

Wat voor een rechten heb ik als ik de volgende keer met mijn horloge daar naar toe ga. En er blijkt dat het horloge gemaakt moet worden waarvoor kosten in rekening gebracht wordt? Moet ik die betalen?

In dit geval zou het helemaal niet over rechten en/of garantie moeten gaan maar over service!
De verkoper heeft wellicht gelijk maar jij zal er als klant nooit meer teruggaan.
Jur

Het valt niet onder garantie, want je kan net zo goed met je band achter een tak o.i.d. zijn blijven hangen.
Maar de reparatie is dermate simpel dat een beetje juwelier dat voor je zou doen zonder kosten. Misschien alleen de kosten van een nieuwe wijzer als dat nodig is.

Bah, wat een vreselijk nare reactie van zo’n verkoper. Direct alle verantwoordelijkheid afschuiven. Nog afgezien van het al dan niet gelijk hebben. Bah !!
Daarnaast, als zomaar het pinnetje los schiet, dan is er absoluut geen sprake van schade van buitenaf.
Ik zou dat bij die meneer neerleggen en als hij het er niet mee eens is, laat hem dan maar met een schaderapport komen waaruit blijkt dat het wel schade is die van buitenaf veroorzaakt is. Het gat in de kast moet dan toch helemaal uitgelubberd zijn, of de pin moet volledig krom getrokken zijn.
Gewoon om te zieken en voor persoonlijke bevrediging zou ik op een zaterdag middag als de zaak goed vol is eens flink wat stennis gaan lopen schoppen.

en daarna inderdaad gewoon naar een echte horlogemaker, want een wijzer er terug opzetten is een klusje van niets dat een goede vakman graag even voor je doet.

Succes, en laat het je hobbie niet bederven !!

Bas

Jirure Schreef:

Afgelopen woensdag is het bandje bij 1 van de
pinnetjes losgeschoten en daardoor is het horloge
gevallen op een plavuizen vloer. Ik kwam erachter
dat de grote wijzer die nog wel bevestigd is op
het draaipunt.

Daar was ik niet zo blij mee omdat ik mag
verwachten dat een horloge van die prijsklasse
(240 euro) op die punten niet zomaar los mag
schieten.

Je stelt dat de wijzer zomaar los schiet, dat is echter niet wat er gebeurd is. Immers: het horloge is beschadigd door een val. Mij dunkt dat je als koper niet mag verwachten dat een twee jaar oude klok dit kan hebben. Het valt dan ook niet onder de garantie, denk ik.

Ook een nieuwe kan dat soms niet hebben. Wijzers zijn rotdingen, zeker de secondenwijzer.

robbie409 Schreef:

… Wijzers
zijn rotdingen, …

Die horen dan ook niet op horloges thuis:D:D

Dit valt zeker niet onder de garantie, het is gewoon kapot gevallen. Helaas.
En die prijs betaal je voor de merknaam, niet voor de kwaliteit. De prijs/kwaliteit verhouding is bij TW Steel wel even anders als bv. Seiko.
Zeker jammer van je horloge, maar ik geef de juwelier geen ongelijk.

Ik hoop voor je dat de kosten meevallen

Misschien kan je verzekering uitkomst bieden? Kan zijn dat je verzekering de schade vergoed.
En anders zijn er misschien nog meer “alternatieve manieren” om een vergoeding te zoeken.

Ik kan je verzekeren dat als je een hublot of patek op een vloer laat vallen dat er ook vanalles kapot kan gaan, dat heeft niks met merk of iets anders te maken.
Ik vind in deze discussie het rare dat een juwelier maar even uitkomst moet bieden omdat jij zo onhandig en onvoorzichtig was met je horloge.
Ik denk dat als je had gezegt dat je stom was geweest en het horloge hebt laten vallen en of de juwelier iets voor je had kunnen doen je een andere reactie had gehad dan de houding die je nu laat zien.

Een pushpin kan er nu eenmaal uitschieten, of een horloge nu 1 maand of 10 jaar oud is.
Ik heb een klant die iedere maand op de stoep staat.
De sterkste stalen pennen weet hij er nog met regelmaat uit te breken.
De juwelier is hier niet voor aansprakelijk in mijn ogen.

Lijkt me ook heel kort door de bocht om dan maar de juwelier aansprakelijk te stellen voor een domme fout van jezelf of een ander.

nee maar je kunt wel samen een oplossing proberen te zoeken zodat je de klant tevreden houd en bij je terug komt.
Ik zie alleen niet in waarom de juwelier alles moet ophoesten qua kosten, in dit geval zou ik de kosten delen.
Ook ik heb ooit een dergelijk geval gehad met een push pin en een tw steel, glas was stuk, wijzer stuk enz.
Nu kan ik zeggen niet onze schuld punt maar dan ben ik de klant kwijt, we hebben toen een gulden middenweg gevonden en een vaste klant behouden.

Hallo Jirure e.v. forumleden,

Van een nieuw horloge verwacht je niet dat hij na enige tijd van je pols valt.
Zelfs verwacht je dat nog niet al is ie ook 10 jaar oud.
Wie van de forumleden controleert elke morgen of alles op/aan de klok in orde is?

Ga na de juwelier met het klokje en vertel hem dat het van je pols is gevallen en vraag hem om de oplossing.
Laat hem bewijzen dat het klokje door jouw schuld van je pols is gevallen.
Ik verwacht dat het wel op garantie gemaakt kan worden.

Echter zo als Robbie409 al schreef, de kosten zijn waarschijnlijk niet eens zo hoog.

Met vriendelijke groeten,

Inca

bewijs jij maar dat het horloge zomaar van je pols is gevallen, dat word een welles nietes verhaal waar niemand wat aan heeft, de juwelier staat veel sterker in zijn/ haar schoenen dan jij denkt.
Vraag een klant vriendelijke oplossing waar je samen uit kan komen en zodat iedereen tevrden is.
Als jij bij mij in de winkel komt met je bewijs maar dat ik hem heb stuk gemaakt verhaal ik me op de garantie voorwaarden en kun je rechtsomkeer maken daar heb jij en ik niks aan.

Volgens mij (maar dat weet ik niet 100% zeker) ligt de bewijslast bij de juwelier.
Hij/zij moet aantonen dat jij veroorzaker bent van het feit dat de pen los is gekomen, bijvoorbeeld doordat je een keer bent blijven hangen en dat daarom de pen eruit is gekomen. (b.v. licht verbogen push-pin)
Ook als je het horloge b.v. erg los om de pols draagt kan ervoor zorgen dat er eerder slijtage plaatsvindt op de pennen/bussen met als gevolg dat deze eruit lopen.

Kan hij dit niet aantonen dan kun je spreken van een ondeugdelijke constructie met als gevolg snel slijtende pennen en/of bussen.
Dan hebben we het dus over garantie.

lees de garantie voorwaarden maar er zit geen garantie op push pinnen, glas enz alleen op het uurwerk.

johan195 Schreef:

lees de garantie voorwaarden maar er zit geen
garantie op push pinnen, glas enz alleen op het
uurwerk.

Oké moet ik het even nuanceren :
Mocht het hier gaan om bandpennen dan denk ik dat je over garantie kan praten, gaat het over pushpinnen dan heb je denk ik gelijk.

IK snap je wel hoor maar je krijgt zo een ja nee verhaal en daar schieten beidde partijen niks mee op, ondertussen ligt het horloge stuk in de kast.
Geen garantie juridisch gezien betekend nog niet dat je je klant niet kunt helpen dat bedoel ik juist.

Beste Ropa,

Bij deze; de juwelier hoeft 100% zeker weten niet te bewijzen dat je het horloge zelf stuk hebt gemaakt.

Als het horloge niet goed zou zijn geconstrueerd of geproduceerd zal de consument dit nog altijd aan moeten vechten.

Zou wat zijn zeg, bij elk kapot horloge de juwelier laten bewijzen dat het niet aan het horloge ligt… blijven er weinig juweliers (of überhaupt winkels) over.