Raad het uurwerk, onderdeel en de functie!
Gifs, foto’s, videos via youtube geüpload. Het kan allemaal.
Regels;
De winnaar van de vorige vraag, bedenkt een nieuwe.
Bij een visueel vraagstuk, horen vragen. Deel een plaatje, video, gif, en stel hierbij vragen. De vorm, is ieder voor zich, maar 4 vragen lijkt me het maximale.
*Houd rekening met de haalbaarheid. Je kunt weinig laten zien met een bekend en veel gebruikt uurwerk, maar niche uurwerken en manufactuur hebben meer zicht nodig ;).
De eerste dan maar!
Waar kijken we naar (welk kaliber en onderdeel)?
Waarom is dit kijkgat relevant?
Waar moet je rekening mee houden, voordat je de plantine (brug) plaatst, waarin dit kijkgat zich bevind?
1- ETA 7750,
2- chronograaf meeneem rondsel voor diepte afstelling van de vertanding
3- Dat de tappen in de lagers zitten, koppelingsveer pas na montage van de kloof monteren
Ik kwam ook op het idee voor dit topic, toen ik aan ‘het spelen’ was met de diepte afstelling om het uurwerk goed onder de knie te krijgen nadat de docent deze had gemanipuleerd. Niet heel ingewikkeld, maar je moet het even leren “zien” en de gevoeligheid in de vingertoppen krijgen.
Ps; Zo’n vergulding en perlage doet meer voor het oog dan ik dacht. Best mooi zo.
ESA 9210, ken de technische term niet helemaal, maar dit zijn de stenen die aan de stemvork verbonden zijn en tegen het indexwiel aandrukken. De stemvork trilt, deze 2 stenen duwen het indexwiel vooruit en zo loopt het raderwerk.
Dit is het mechanisme dat de centrale secondenwijzer aandrijft…
We zien een aandrijving die niet vast is, maar door het spiraalveertje wat “vrije speling” heeft.
Rechts zien we het kleine stervormige aandrijfrad dat op de verlengde tap zit van het 3e rad.
Die drijft het grotere stervormig “kruisrad” aan. Die drijft op zijn beurt weer het rad met de spiraalveer. En dat rad drijft uiteindelijk het secondenrondsel aan.
Hopelijk helpt dit om dit bijzonder uurwerk te identificeren.
Is het een ‘dead second’ ofwel seconde morte? Het stervormig rondsel zou mogelijk kunnen zorgen voor een voortstuwing op de seconden, waarbij de spiraalveer de speling eruit haalt om een mooie en strakke seconden weer te geven?
Heb nog nooit een dergelijk uurwerk in het echt mogen zien, maar dit is de enige reden die ik met beperkte kennis kan bedenken . Misschien zit ik er helemaal naast en pis ik naast de pot. Maar niet geschoten is sowieso mis.