Well done, Helemaal goed!
Aan jou de beurt een leuke uitdaging nu hier te plaatsen.
Well done, Helemaal goed!
Aan jou de beurt een leuke uitdaging nu hier te plaatsen.
Die stond laatst een op Marktplaats. Maar net de unit van de seconden- morte was er niet meer bij.
Hij staat er nog. Doxa…
Vind de onderdelen maar eens. Ik heb mijn incomplete Chezard 7400 versie aan @HorloG “gegeven” (geruild met veel spullen) omdat hij hem compleet kon maken. Vond ik leuker dan 10 jaar naar een niet werkend horloge te kijken.
…en nog steeds dankbaar voor. Het is zo moeilijk om een Chezard compleet te krijgen.
Wat is een knutelselaar? Even een paar letters verwijderd. Als je het bewust verkeerd spelde (heb zelfs opgezocht of het een bestaande spelling was), @Nash, voeg ze maar weer toe.
Heb die “dead second” net voor het eerst in het blauw mogen aanschouwen, dit is een beetje worst of both worlds? De onnauwkeurigheid van een mechanisch horloge met het tikken van een quartz
Wel een bijzondere complicatie.
. Dank voor de correctie. Niets bewust aan
Haha tegenwoordig wel. Vroeger was het in sommige beroepen een handige complicatie, om echt gemakkelijk de seconden bij te houden. Bijvoorbeeld als arts bij het meten van bloeddruk.
Ik zal morgen een nieuwe vraag bedenken
Ah true! Daar had ik nog niet over nagedacht
De hierboven gebruikte foto”s zijn van mijn nog complete Doxa 115, is gelijk aan de Chezard. Ze zijn er dus nog wel, maar niet in overvloed.
Doxa was inderdaad één van de merken die de uurwerken van Chezard hebben gebruikt, maar bijvoorbeeld ook Moser, Werba, Arsa, Candino en mijn Olma. Chezard heeft drie uurwerken gemaakt met seconde morte complicatie de Chezard 115, 116 en 7400.
4700 = 7400
Aangepast…
Het heeft iets langer geduurd, maar hier is eindelijk de nieuwe vraag…
Vraag 1: Welk uurwerk en complicatie wordt hier getoond?
Vraag 2: Wat is de functie van deze veer?
Vraag 3: Waarom mist dit onderdeel tanden?
Vraag 4: Wat zien we hier en hoe werkt het?
Niemand?
Eerste hint; We kijken naar de wijzerplaat kant van het uurwerk. Na het demonteren van de wijzerplaat, kom je een brug tegen die het geheel afdekt. Daaronder, zie je hetgeen getoond op de foto’s.
Lijkt mij een uurwerk met jaarkalender.
Op de eerste foto een rad dat helpt met de afwijking bij een schrikkeljaar.
Op de 2e foto een rad met 12 punten, dat zullen dus de maanden zijn.
Vraag 2: ik vermoed dat de veer iets hoger moet staan, dan rastert hij mooi het “maanden sterrad”.
Vraag 3: mist geen tanden, maar verzorgt de afwijking in het schrikkeljaar.
Vraag 4: Hij zal in jaar 1 t/m 3 de februari maand na 28 dagen doos schakelen naar Maart, in jaar 4 pas na 29 dagen.
Gezien de afwerking geen Patek, IWC of of een Lange met een jaar complicatie maar wat het dan wel is, daar ben ik nog niet uit.
Leuk beredeneerd maar helaas helemaal fout.
Vond vooral je antwoord op vraag 3 goed gevonden.
Maar het is een totaal andere complicatie.
Hier nog een hint;
Het is dus een dubbel rad. Aan de onderkant van dit asymmetrische rad, zit de aansluiting op het minutenrad. Het wordt dus door het minuten rad aangedreven en sluit vervolgens aan op het 12 vingerige rad, via het asymmetrische rad dat goed zichtbaar is.
Het 12 tandige rad bevind zich dus in het center van het uurwerk, aan de wijzerplaat kant. Mogelijk helpt dit.
5 tandjes, misschien voor 5 stippen. Is dat voor 5 minuten aftellen bij zo’n zeilhorloge?
1 no clue
2 om te voorkomen dat dat 12 tandige wieltje niks doet. Soort alternatieve slip?
3 nou ja, voor die 5 stippen
4 soort start stop denk ik
Maar ik kan er totaal naast zitten.
Regatta functie?