Horloge-knutselaar Quiz

@Nash komen er nog extra hints? :sweat_smile:

1 like

Ik slaap al meer dan een week niet meer hiervan, Doe nog eens een hint aub.

1 like

Helemaal ontschoten :sweat_smile:. Een paar hints dan.

Eerste hint;

negeer het aantal tanden (vraag 3) betreffende functionaliteit. Voor de werking, zou een enkele verspringing ook werken. Het mechanisme dat in totaal getoont wordt geeft 12 verspringingen per dag. De hoeveelheid tanden waarmee dit bijzonder asymmetrische rad verspringt, is enkel voor een ‘ludieke weergave’ en heeft verder geen enkele functie. Maar, zonder deze ludieke weergave was de hele complicatie waardeloos. Het gehele zooitje is juist voor die weergave verzonnen. Kunst, volgens sommige. Onzin volgens anderen.

Volgende hint;
Exemplaren van complete horloges beginnen bij chrono24 vanaf Zo’n 7,8K

Laatste; Ik gok dat er geen of bizar weinig mensen op HF een horloge van dit merk hebben.

Toch niet van zo’n lelijk clownshorloge van Konstatin nogiets?

2 likes

Ahh, Dan zal het wel een jump hour zijn., vraag 2 zal een veertje zijn dat voorkomt dat het uurrad terug kan draaien, 3 en 4 geen idee :sweat_smile:

1 like

Gerald Genta, Jumping hours?

Check🥳.

Vraag 1 is deels beantwoord;
Jumping hour.

Vraag 2;

klopt. En tevens om de speling eruit te halen zodat je een mooie sprong krijgt die strak stopt.

Nu nog;

Eigenlijk deels beantwoord. Ik zal straks de onderkant zoeken en posten, zodat het een duidelijker beeld geeft.

Toch mooi dat jullie tot deze conclusie gekomen zijn. Erg niche en ongebruikelijke complicatie, vooral in deze vorm.

Gevonden, denk ik: een Franck Muller Crazy Hours!

2 likes

Klopt helemaal! :clap:. Dan kun je vraag 3 ook beantwoorden. Hint; kijk naar de wijzerplaat.

Natuurlijk! Elk volgende uur staat 5 stapjes verder op de wijzerplaat, ogenschijnlijk totaal willekeurig…

1 like

Ok ik heb er -tijdens het ophangen van de was-nog eens over nagedacht en ik denk dat ik misschien het antwoord op de laatste vraag ook weet. Het rad met de vijf tanden heeft dus maar over een kleine lengte tanden, maar genoeg om gedurende enkele minuten de verkeerde tijd aan te geven. Je wil eigenlijk dat hij in één keer door die vijf tandje gaat. Ik vermoed dat die hendel en die veer op een nokje zitten onder dat rad om dat te bewerkstelligen. Een klein beetje vrijloop op het rad met de vijf tanden doet dan de rest. Snijdt dit hout?

1 like

Ik keur hem helemaal goed​:clap::partying_face:.
Aan de Onderkant van het asymetrische rad, zit inderdaad een nokje (eivormig). Er word gedurende het uur spanning opgebouwd, die vervolgens ‘loskomt’ en hier door inderdaad in 1 abrupte beweging de wijzer 5 plaatsen verder gaat, uiteraard zonder speling of trilling aan het eind.

Erg goed.

Je mag de volgende doen :grin:

2 likes

Aanvulling voor geïnteresseerden;

3 likes

Nieuwe dan maar. Ik ben geen knutselaar, dus een foto geleend van het internet.

Waar kijken we naar en welk uurwerk/horloge is dit?

Belangrijk: de grijze buitenring is bedrukt, maar ik heb de bedrukking er af gephotoshopt omdat dit anders te veel weg geeft…