Kopen jullie wel eens een horloge zonder deze in het echt gezien te hebben? Bijvoorbeeld een vintage klok of een merk dat vooral via internet verkoopt zoals div Duitse merken of Japanners?
Ik heb bij mijn onverwachte aankoop van de SARX017 gemerkt dat ik het toch wel enorm fijn vind een horloge in het echt te zien én te passen. Ik kwam aanvankelijk voor de SARW019, maar deze viel in het echt tegen ivm de SARX017. Deze laatste klok kon me op foto’s niet extreem boeien, maar trok me in het echt direct aan en paste bovendien perfect.
Toch zie je ook hier op het forum veel mensen horloges kopen op basis van foto’s en/of reviews. Waarom doe jij dit wel of niet? Waar let je in dat geval op? Wel eens een miskleun gehad? Hoe voorkom je dit? Stuur je wel eens wat terug?
Zelf heb ik nooit moeite met internetaankopen, maar heb in dus gemerkt dat een horloge vaak op foto’s geen recht doet aan zijn ware uiterlijk. Ik vind zelf de amateurfoto’s ook mooier dan de officiele foto’s, die wat flets en gekunsteld overkomen.
Jahoor…Mijn eerste sub nd gekocht in Duitsland (ebay) zonder ooit een sub irl vast gehad te hebben.
Ook de Pelagos zo gekocht echter die was ik binnen een week beu en dus gelijk weer verkocht.
Echter nu weet ik wel ondertussen dat de kreet “nieuwstaat” zeer discutabel is en dus tweedehands klokjes nu wel graag eerst zie voordat ik ze koop.
Nieuwe online kopen is geen enkel probleem.
Ik heb al mijn horloges online gekocht zonder ze in het echt gezien te hebben. Maar ze waren wel allemaal nieuw. Meestal als ik een horloge zie die ik wil, zoek ik het hele internet af en kijk ik reviews zodat ik weet wat ik kan verwachten. Heb nog niet echt een misser gehad, wel horloges die ik niet genoeg draag, maar dat komt meestal doordat ik de andere horloges gewoon mooier/fijner vind.
Ik wil een horloge altijd eerst om de pols hebben gehad. Een foto kan vertekenen en om de pols komt een horloge altijd anders over.
Als je het model kent en je hebt goede foto’s, dan zou ik het wel aandurven mits de verkoper een goede reputatie heeft. Het zou m’n voorkeur echter nooit hebben.
Nou @TomA, dat is precies wat ik bedoel. Bij een model dat je nooit hebt gezien in het echt, vind ik het lastig inschatten. Kwaliteit en afwerking is in veel reviews wel te lezen, maar pasvorm en gevoel bij een horloge bemerk je pas als echt als je 'm in je handen hebt.
Bij twijfel niet doen. Bij een Casio of Seiko van een paar tientjes maakt het minder uit, dan is het jammer maar helaas als ie niet helemaal voldoet. Maar honderden of duizenden euro’s zou ik het risico niet lopen. Ook niet als je het gemakkelijk weer kunt doorverkopen, ook daar moet je maar net zin in hebben.
Na eerdere goede ervaring met verkoper (niet van forum) biedt hij een tweede aan die dezlfde kwaliteit zou zijn.
Summiere foto’s en toch vanwege eerdere ervaring gekocht. Helaas niet erg goed maar you win some and you loose some.
Ik heb al m’n horloges ongezien online gekocht dus geen problemen mee. Overigens heb ik geen horloges van duizenden Euro’s.
Zoals hierboven al genoemd zijn de “fabrieksfoto’s” vaak wat gekunsteld, dus zoek ik in het geval van een nieuw horloge wel vaak naar extra foto’s om een betere indruk te krijgen.
Tot nu toe alleen nog maar horloges aangeschaft obv (internet) foto’s. Betreft prijsklasse tot eur 1.000.
Nog nooit een horloge in het echie gezien om daarna aan te schaffen. Blijft misschien een gok, maar imo een zeer geringe omdat er vaak zo’n enorme hoeveelheid aan ‘echte’ foto’s te vinden is op internet en binnen de diverse forums. En ondertussen na zo’n 6 jaar intensief met horloges bezig te zijn geweest, heb ik er wel een redelijke neus voor gekregen
Ik heb slechts 1x achteraf meteen spijt gehad en dat was de aankoop van een Deep Blue Sea Ram (gele dial, model SRQBE)…die zag er in het echt toch een heel stuk minder en vooral goedkoper uit dan op de foto’s…dus flipperen die hap
70% van mijn aankopen heb ik vooraf niet in handen gehad, van Seiko tot JLC Reverso. Uiteindelijk is alles vroeger of later weer de deur uit gegaan, nergens spijt van gehad, waarschijnlijk altijd mazzel gehad