Momenteel ben ik bezig met mijn masterscriptie. Hiervoor doe ik onderzoek naar het merk Rolex. Vanwege uw interesse in horloges (zowel Rolex of andere merken) zou ik uw hulp hierbij erg goed kunnen gebruiken! Graag zou ik u daarom willen uitnodigen mee te werken door de volgende vragenlijst in te vullen:
Ik weet niet wat je precies wil onderzoeken, maar ik neem aan dat je door hebt dat de doelgroep op deze site antwoorden gaat geven die niet representatief zijn voor de gemiddelde mens
Verder was het bij maandinkomen beter geweest als aangegeven was of het bruto of netto was, dat scheelt nog wel eens een categorie.
Slim van je om dit forum te kiezen. Voor het merk Rolex kan je ook eens je vragenlijst droppen op het Rolexforum. Vragenlijst ingevuld. Succes met het verwerken, het maken van conclusies en het doen van aanbevelingen.
Ik weet niet wat je precies wil onderzoeken, maar
ik neem aan dat je door hebt dat de doelgroep op
deze site antwoorden gaat geven die niet
representatief zijn voor de gemiddelde mens
Verder was het bij maandinkomen beter geweest als
aangegeven was of het bruto of netto was, dat
scheelt nog wel eens een categorie.
+1
[b]Het is natuurlijk geheel afhankelijk van je vraagstelling.
Als je onderzoekspopulatie “De gehele Nederlandse Maatschappij” is, dan is een sample via horlogefora een voorbeeld van Selection Bias.
De mening over horloges (en specifiek Rolex) wijkt hier nogal af van de tendens in “de buitenwereld” en met een groot aantal horlogefanaten, danwel Rolex fanaten in je sample loop je vrijwel zeker het risico dat je effect estimates niet representatief zijn.[/b]
halverwege de vragenlijst weer teruggegaan naar “af"
vragen waar ik mij moet uitlaten over dat ik”: het er MEE ON-eens ben, beantwoord ik niet. Je bent het er mee eens of je bent het er NIET mee eens, klaar.
Je kunt dat een rare stelling vinden, prima, dan ben je het dan maar mee oneens…(
Ingevuld. Ik ben het echter wel eens met de kanttekeningen hierboven. Zeker het merk Rolex heeft juist onder horlogeliefhebbers ook nog eens een haat/liefde effect dat nog wel eens rare resultaten op kan leveren. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de achterliggende stelling voor dit onderzoek. Ik neem aan dat er een verwachte uitkomst c.q. correlatie is en dat er niet zomaar wat vragen zijn bedacht.
Ik weet niet wat je precies wil onderzoeken,
maar
ik neem aan dat je door hebt dat de doelgroep
op
deze site antwoorden gaat geven die niet
representatief zijn voor de gemiddelde mens
Verder was het bij maandinkomen beter geweest
als
aangegeven was of het bruto of netto was, dat
scheelt nog wel eens een categorie.
+1
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van je
vraagstelling.
Als je onderzoekspopulatie “De gehele Nederlandse
Maatschappij” is, dan is een sample via
horlogefora een voorbeeld van Selection Bias.
De mening over horloges (en specifiek Rolex) wijkt
hier nogal af van de tendens in "de buitenwereld"
en met een groot aantal horlogefanaten, danwel
Rolex fanaten in je sample loop je vrijwel zeker
het risico dat je effect estimates niet
representatief zijn.
edits: typo’s
Over het algemeen zou ik zeggen dat een merk vooral wil weten hoe het in de doelgroep ligt. “De gehele Nederlandse maatschappij” lijkt mij niet de doelgroep van Rolex.
Aardige aan deze vragen is ook dat je conditioneel kunt kijken naar hoe, bijvoorbeeld, Rolex-liefhebbers (onder horlogeliefhebbers) reageren op het ‘nieuwe’ model en hoe niet-Rolex-liefhebbers reageren. Met op die manier te conditioneren ondervang je een deel van eventuele ‘bias’.
Bovendien zal het er hier wel om gaan even ‘snel’ te laten zien dat je een onderzoek kunt doen. Als ze in de scriptie deze, al dan niet, haken en ogen identificeert is het, lijkt mij, meer dan genoeg. We hebben niet allemaal een database zoals Intomart waar we even een paar vragen op kunnen afvuren.