Horloge loopt te snel NA demagnetiseren

Ik kocht onlangs een demagnetiseerapparaat voor horloges. Een van mijn horloges (een Wittnauer Chronograaf uit jaren 50) loopt enorm voor sinds ik het horloge heb gedemagnetiseerd. Weet iemand raad?

Mogelijk heb je het niet goed gedaan en het horloge juist gemagnetiseerd?
Hoe heb je het demagnetiseren uitgevoerd?

4 likes

:arrow_up: dit dus

Dank voor het snelle antwoord. Ik heb het gedaan zoals het staat voorgeschreven: Horoge op het blauwe vlak, 10 seconden rode knop en vervolgens langzaam omhoog tillen terwijl je de knop ingedrukt houdt tot ongeveer 30 cm. En dat twee keer.

1 like

Dat is in principe de juiste methode.
Heb je het achterdeksel verwijderd voor het demagnetiseren? Zo niet dan zou ik het nog eens zonder achterdeksel proberen.

Probeer het demagnetiseren met het apparaat eens uit op een stukje ijzer (een spijker bijvoorbeeld).
Als het tijdens het indrukken van de knop begint te trillen dan wordt het gedemagnetiseerd.
Als dat niet gebeurt wordt het blijkbaar gemagnetiseerd.

1 like

Gekocht op aliexpress? :roll_eyes:

Ja. Op Aliexpress.

Hij trilt. Bij andere horloges die ik heb gedemagnetiseerd werkt het prima.

Heb achter deksel erop laten zitten. Zoals de filmpjes op Youtube ook laten zien.

Eens gelezen dat de balansveren van de moderne uurwerken (blauwachtige kleur) niet met deze apparaten zijn te demagnetiseren. Men heeft daarvoor elektronische (?) demagnetiseerapparaten.

Klopt. Die zijn gemaakt van silicoon.

Zal hier geen sprake van zijn, gaat om een jaren 50 chrono. :grin:

Maar daar kan wel een nieuwe balansveer in zitten.
Edit: Maar het blijft natuurlijk vreemd dat het na het demagnetiseren niet meer wil tikken.

1 like

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan zou je hem waarschijnlijk ook niet met dit apparaatje kunnen magnetiseren. :thinking:

Hij tikt juist heel goed. Zo goed dat hij enorm voorloopt! Hij lijkt helemaal op hol te zijn geslagen.

1 like

Hoeveel loopt hij te snel?

Misschien heeft de spiraal bewegen en aan iets blijven hangen…

De balans kan ook te snel lopen doordat de windingen van de spiraal aan elkaar vastplakken door olie of vet.
Of de spiraal is gewoon verbogen en komen er daardoor windingen tegen elkaar?

1 like

Dan is de titel van dit topic (thema) niet juist.