Horloge loopt te snel NA demagnetiseren

Hoezo is de titel van het topic niet goed?

Kan ik dat verhelpen?

Er staat “horloge loopt niet meer” dat is dus niet juist, het loopt nog wel, alleen veel te snel. :wink:

3 likes

Ok dit is misschien mosterd na de maaltijd, maar als het horloge voor het demagnetiseren niet snel liep, waarom heb je het dan geprobeerd te demagnetiseren?

3 likes

Voor werk aan de balansveer heb je toch wel een echte horlogemaker nodig.

1 like

Ah zo. Klopt. Het loopt inderdaad, alleen te snel.

1 like

Weet je zeker dat hij wel gemagnetiseerd was ?
Heb gehoord dat als hij niet gemagnetiseerd is, je meer ‘harm than good’ doet met zo’n apperaat.

Ja, dat heb ik vantevoren gecontroleerd.

Tijdens het demagnetiseren, trillen (!), kan de balansveer uit de regulator zijn geschoten. Dan krijg je vreemd gedrag


1 like

Wow, wat een oplossingen allemaal, om van te duizelen.
Wel, alleen maar iets roepen zonder te weten wat er nu aan de hand is niet direct de juiste oplossing voor de vraagsteller.
Het enige is om het horloge open maken en kijken wat er o.a.met de spiraal aan de hand is.
De veer is alleen voor het opwinden van het uurwerk en heeft niets met de balans te maken.
Zoals ik lees wat hier is geschreven, zal het kompas moeten worden bijgesteld, dus kalibreren van de stand van de pinnen waar de spiraal tussen beweegt op het kompas.
En dat zou inderdaad het beste zijn omdat te kalibreren op de timegrapher.

Dan aan de vraagsteller, wat was nu de reden dat u het horloge ging demagnetiseren.
Liep het te langzaam of normaal, en als dat zo is, waarom dan demagnetiseren.
Met name als het ineens sneller ging lopen.
Vele raadsels.
Welnu, we lezen het hier misschien wel weer.

5 likes

Een spiraal is ook een veer. Niemand heeft het gehad over een (opwind)veer.

3 likes

Precies, dus jouw suggesties dragen ook niet verder bij tot de probleem determinatie. En opwindveren is door niemand genoemd


2 likes

Demagnatiseren kan natuurlijk nooit kwaad en kan soms de oplossing zijn, alleen dan moet je wel zeker zijn dat je apparaat niet de boel magnetiseerd.
Dus eerst dat maar eens even uitsluiten, als die zeker gedemagnetiseerd is en loopt nog steeds te snel dan na laten kijken door een horlogemaker.

Met wijzerplaat naar beneden geprobeerd i.pv. met deksel naar beneden ?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je zo’n apparaatje aanschaft de gedachte is ‘laat ik ze allemaal maar even doen, want kan geen kwaad’

Het is wel vrij vreemd dat je horloge (wat -redelijk- goed liep?) nu ineens veel te snel loopt. Het gedrag dat gemagnetiseerde uurwerkjes nog wel eens willen vertonen.

Dat blijkt, maar ik ben nu ook nieuwschierig geworden waarom. Ipv gedemagnetiseerd, gemagnetiseerd?
En gebeurd dit vaker met die simpele demagnetiseerders?

Een kompasnaald is iig handig om eea uit te sluiten, succes

2 likes

Een spiraal heeft weliswaar de vorm van een veer, maar is zeker niet bedoeld om iets op te winden.
In horlogetermen heet dit dan ook spiraal.
Overigens moet men dat niet verwarren met zo’n ding die door sommige dames wordt gedragen, dat heeft een totaal andere functie. Die informatie heb ik uit een goede bron.
Hetzelfde geldt ook bij de, op dit forum veel gebruikte, term klok, ik lees hier regelmatig dat er leden zijn die een klok dragen, wel, ik heb die leden nooit ergens zien lopen met een pendule of andersoortige Friese klok om de pols, zelfs niet op de rikketik beurs.

Wel, beste rtjans, je slaat de spijker niet een klein beetje mis maar volgens mij heb je geen idee waar die spijker zit.
Om in jouw termen te blijven van determinatie, is het juist nodig om het horloge open te maken om het probleem te kunnen vaststellen. Dit schrijf ik hier dan ook in begrijpelijk Nederlands.
Onzinnige en uit de lucht gegrepen veronderstellingen lezen al we hier al genoeg.

En misschien aardig om even te vermelden dat de functie van een veer is om het uurwerk op te winden.
Op de balans zit een spiraal, de functie hiervan is het best te omschrijven als slingermechanisme.
Het zou voor veel quasi horloge kenners misschien verstandig zijn om de juiste taal te gebruiken, en als men de juiste termen niet kent, en al helemaal geen idee hebben waarover het gaat, geen onzinnige bladvulling toevoegen, met onzinnige veronderstellingen, aan topics waar vraagstellers een serieus antwoord op verwachten.
De serieuze forumleden onder ons zullen vermoedelijk denken dat er veel grapjassen en/of onkundige onbenullen op dit forum zijn die kennelijk denken dat hun teksten enige bijdrage hebben.
dixi

Beste Vinwat,
Je belerende en onzinnige reactie geeft me de indruk dat je met wat issues worstelt.
Wat is nu precies je bijdrage hier?

Beste rjans,
Kennelijk is mijn technische uitleg bij jou in het onkundige horloge keelgat geschoten.
Ik zou eerst maar eens bij jezelf beginnen, met name jouw opmerking dat ik belerende onzinnige reacties geef.
De enige onzinnige en zeer ondeskundige idioterie reactie komt met name van jezelf.
Als je domme opmerkingen maakt zoals:
“tijdens het demagnetiseren, trillen(!),kan de balansveer uit de regulator zijn geschoten”,
dan weten de technische horloge kenners, waarvan er ook een aantal hier op dit forum meekijken dat we hier hebben te maken met een dwarrelfiguur zonder enige uurwerkkennis en die maar wat in het wilde weg zit te roepen zonder te weten waarover het gaat.

Daarbij ben ik zeker niet belerend, maar wil je vanwege jouw eigen issue problemen hier gratis enige technische uurwerktechniek resp. horloge kennis bijbrengen;

De spiraal zit met name geborgd tussen een flinterdunne pin op het kompas waarbij een andere stelpin met een miniem plaatje over die pin heen wordt gedraaid zo dat de spiraal altijd achter de pin blijft zitten en aldus nooit uit het kompas kan wegschieten. En als dat wel is gebeurd, dan is dat zeker niet door een demagnetiseer apparaat gekomen.

Kortom wie zit hier met nu een issue. En over welke bijdrage hebben we het hier nu feitelijk.
Jouw ongelooflijk onzin verhaal zoals je hier dus hebt geschreven is met name geen interessante bijdrage maar een kennisloos kul verhaal en heeft totaal geen waarde, ergo je zet horloge liefhebbers die geen technische kennis hebben maar een duidelijke vraag stellen, en graag dan ook een serieus antwoord verwachten, totaal op het verkeerde been.

Neem een goed advies aan, als je niet weet waar het over gaat, hou dan je mond en probeer wat te leren van de leden die er wel verstand van hebben.
dixi

1 like

Je hebt echt issues en je kent me niet dat is duidelijk. Ik ga verder hier geen energie meer instoppen.

Dit is jouw eerste verstandige opmerking.
Dan heb je toch nog wat geleerd vandaag.