Horloge loopt te snel NA demagnetiseren

Misschien is het een letterlijke vertaling van “hairspring”. Toch een geaccepteerde term in de horlogerie. Ik moet zeggen dat ik de term “balansveer” toch erg vaak gebruik. Nog nooit commentaar op gehad. Maar ik ben ook maar een amateur, dus ik maak me geen illusies :slight_smile:

Pathetic, heb bijna medelijden met je!

Hierbij een link waar de “Silicon” hairspring wordt beschreven.
[0003]
It is known to manufacture a portion of a timepiece of silicon based material. Indeed, the use of a micro-machinable material such as silicon has advantages in terms of manufacturing precision with advanced existing processes particularly in the field of electronics. It also allows to benefit from its low sensitivity to magnetism and temperature change. However, parties to perform must be flat, it is currently not possible to produce silicon parts at several levels.

In paragraaf 0003 wordt aangegeven dat Silicon minder gevoelig is voor magnetisme.
In mijn bijdrage:
Eens gelezen dat de balansveren van de moderne uurwerken (blauwachtige kleur) niet met deze apparaten zijn te demagnetiseren. Men heeft daarvoor elektronische (?) demagnetiseerapparaten, heb ik een vraagteken geplaatst, achter elektronisch. Die staat er natuurlijk niet voor niets.
Ik zou graag willen weten hoe anders een elektronische demagnetiseerapparaat werkt ten opzichte van een eenvoudige spoel waar wat wisselstroom op gezet wordt.

Bij een elektronisch (geregeld) demagnetiseer apparaat kunnen zowel frequentie als (afnemende) intensiteit in verschillende cycli gegenereerd worden.

1 like

Ik heb het horloge inderdaad gedemagnetiseerd omdat ik nou eenmaal toch zo een apparaat had aangeschaft. Feit is wel dat ik van tevoren heb gechecked of er sprake was van magnetisme. Dat was het geval. Dus vervolgens op de demagnetiseerder gelegd en vervolgens had ik het probleem. Inmiddels heb ik elders op het forum gelezen dat je een tikje op de onderkant kan geven en dat het probleem daarmee wellicht kan worden verholpen. Het leek een vreemd advies maar onder het motto; baat het niet dan schaadt het niet, heb ik dat gedaan. Inmiddels loopt het horloge al weer bijna een hele dag prima!

Dank voor alle mensen die hebben meegedacht en tot slot: vooral geen ruzie maken op het forum! Nergens voor nodig.

5 likes

Ik heb dit draadje (nog) niet helemaal doorgelezen (zag wel ene rjans nogal tekeer gaan :open_mouth:), maar wil toch toevoegen wat ik net gehoord heb: voor je het horloge in de buurt van een (‘goed’) demagnetiseerapparaat brengt: eerst de kroon uittrekken; het horloge (de balansveer) moet stilstaan!

(Waarschijnlijk zeg ik het allemaal fout, maar . . . afijn.)

Ik ben er niet me bekend dat het horloge eerst stil zou moeten staan.
Er is nog iets wat ik niet begrijp: Kan je ook uitleggen hoe de balans ineens stilstaat als je de kroon uittrekt? Bij mij werkt dat namelijk niet volgens mij.

1 like

Dan zit er waarschijnlijk geen secondenstop op je caliber. Is bij oudere calibers gebruikelijk dat dit er niet op zit.

Misschien zeg ik iets heel doms maar in mijn hoofd zet je alleen de wijzers stil, niet de balans. Ik zou ook geen idee hebben hoe je technisch uitvoert dat je de balans stopzet door aan de kroon te trekken zonder daarbij nodeloos slijtage te veroorzaken, terwijl het stilzetten van de wijzers betrekkelijk eenvoudig is en het horloge dan ongestoord en zonder schade verder mag tikken.

edit: Ik zie nu wel voor me hoe de balans tot stilstand komt als je een rem in de energietoevoer vanaf de opwindveer aanbrengt maar dat lijkt me toch een nodeloos slijtagegevoelig mechanisme in verhouding tot een mechanisme dat de wijzers stopt.

Het is anders best wel een nogal veel voorkomend mechanisme hoor :slight_smile:http://blog.watchdoctor.biz/2017/08/27/what-is-a-hacking-mechanism/
https://en.wikipedia.org/wiki/Hack_watch

2 likes

Hartstikke heldere reactie Martijn, mijn likes zijn helaas op. Ik ken het begrip hacking natuurlijk, maar ik werd op het verkeerde been gezet door het feit dat over het algemeen wordt geschreven “hacking is a mechanism that stops the seconds hand” terwijl het dus eigenlijk “a mechanism that stops the balance wheel” is. Ach, misschien dacht ik ook wel te lezen wat paste in het plaatje dat ik al in mijn hoofd had. :man_shrugging: Gave link naar het artikel op watchdoctor. :slight_smile:

Gerelateerde anekdote: Ik heb wel eens een horloge langs zien komen (ik denk een horloge dat veel gedragen is door militairen in de Vietnamoorlog) waar de hacking functie gewoon op de wijzerplaat zat en de secondewijzer tegenhield op de 60-index, maar dat is natuurlijk wel héél atypisch.

1 like

Jij zal toch zeker moeten weten dat er veel horloges zijn waarvan het uurwerk stopt met functioneren als de kroon wordt uitgetrokken.
Veel ETA uurwerk hebben dat ook.

Glycine airman toch?

Ja precies!

Als de wijzers worden stil gezet en het uurwerk loopt nog door, dan krijg je verruiming, dus minder wrijving, op centrale as die in de schacht van minutenwijzer zit, en dat is iets wat je zeker niet wil.
Immers als dat gebeurd,dan zullen de wijzers niet meer worden aangedreven en loopt het dus helemaal niet meer.

1 like

Zoals ik het voor me zag zouden de wijzers (en alle complicaties…) helemaal ontkoppeld worden van het uurwerk zodat er geen wrijving ontstond. Maar nu ik er eens rustig over nadenk en de link van @MartijnV gevolgd heb realiseer ik me dat dat allemaal nodeloos complex en kwetsbaar is in verhouding tot een remmetje op het balanswiel. :joy: Leerzaam middagje. :slight_smile:

1 like