Horloge loopt te snel

Ahum
…ehm. die mogelijkheid bestaat.
Ik wacht nu op 2 quartz uurwerken voor twee andere projectjes. Horloge van mijn 16 jarige ik en horloge van mijn vader.

1 like

Ik kraai victorie.

Demagnetiseer kastje besteld. Vandaag bezorgd, paar keer gedaan, pielen met het sneller/langzamer palletje.

Daarna bandje gerepareerd met een paperclip, platte koppen aan geslagen met de hamer.

Voor het eerst stift en kroon uit het uurwerk gehaald.
Gedemagnetiseers.
Uurwerk uit de kast en alles schoongemaakt en gepolijst met zilverdoekje.

Langzaam beginnen.

En de afgelopen weken dus diverse knutsels begonnen (in afwachting van onderdelen van de een of de ander, gereedschap etc.)

En nu is de eerste af🥳
@TKH bedankt voor je hulp !

3 likes

8 likes

Graag gedaan, veel succes met de nieuwe verslaving :see_no_evil:

2 likes

Bedankt! Aan de pols, in de arm? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Hoi Derk,

Nog een tip voor de toekomst mocht je meer oude horloges open gaan maken: controleer m.b.v. een Geiger Müller teller (GM) of het horloge geen radiumverf bevat. Dit is regelmatig het geval bij horloges uit de jaren 60 of ouder.

Op een onverantwoorde manier met radiumverf omgaan kan flinke gezondheid risico’s met zich meebrengen. (Botkanker)

Ik verwijs je even naar dit topic:

Veel plezier met horloges opknappen! Heel leuke hobby!

Groeten,

Folkert

1 like

Wat een tof horloge is het geworden!

1 like

Bedankt!
Dankzij dit forum en aangehaald artikel mijn ‘nieuwe’ Zentra uit 1940 ook niet opengemaakt. Daar zit wel radium op de plaat volgens mij.

Bedankt voor de zorgen!

1 like

Een GM teller koop je voordelig op AliExpress, zie het bovengenoemde topic. Dan weet je het zeker al is het inderdaad vaak al te zien.

Graag gedaan, ik ben beroepsmatig radiologisch werker en geef maandelijks practica met radioactieve bronnen en vertel altijd hoe gevaarlijk radiumverf is. Het af en toe dragen is geen enkel probleem als het horloge in tact is.

1 like

Gefeliciteerd! Leuk hè als het horloge weer functioneert!
Veel succes met het vervolg!

2 likes

Dan is nu uiteraard wel de vraag: hoor groot is de afwijking nu nog? :grin:

1 like

Ik hoop dat ik die put nog even dicht kan laten :sweat_smile::rofl:

1 like

Hmm, loopt toch nog iets te snel. Zwakt dan weer af… Kiertje put…

1 like

Succes met de aankoop! :joy:

Ha. Wie weet…

Ik moet mijn victorie kraai inslikken.

Hij liep een avond goed en op tijd. Ik blij.
Volgende dag kleine afwijking, a la.
Daarna en nu nog steeds weer belachelijk te snel.

Is er nog iets dat ik kan doen?

Je legt het horloge toch toevallig niet elke avond op je nachtkastje in de buurt van iets magnetisch? :sweat_smile:

Ik was gelukkig al wel zo ver dat ik zag dat ik de stift weer met een magnetische schroevendraaier had vastgezet.
Dat hielp niet,.zeg maar.

Dus opnieuw gedemagnetiseerd maar nog steeds problemen …

Meestal is niet magnetisme de oorzaak is mijn ervaring. Meestal plakken de windingen van de balansveer aan elkaar door vuil en vettigheid. Een keer goed ontvetten heeft meestal meer effect dan 10 x demagnetiseren.

Bedankt. Dus alles uit elkaar?

In ieder geval de balans goed ontvetten.
Natuurlijk helpt het niet als de windingen door vervorming van de veer sowieso al tegen elkaar liggen.