Horloge luchtdicht sealen

:thinking: 
 20 reacties zonder concreet antwoord maar mĂ©t de gebruikelijke “Waarom?” vragen en “Wat een onzin!” berichten. Het lijkt wel een forum! :sunglasses:

Ps ik weet het antwoord niet. Sorry.

11 likes

Beste Rob,
Dat is prima de Rolex is gewoon goed water en dus lucht dicht. De controle voor waterdichtheid is eigenlijk een controle voor luchtdichtheid omdat lucht ook vocht bevat en als het horloge alleen waterdicht was dan zou er dus verschil in luchtvochtigheid kunnen optreden.
Het commentaar hier over het wel of niet zelf dragen is jou besluit en gaat niemand verder aan.
Als je het horloge 20 jaar voor je kind bewaard moet je er tegen de tijd dat je het kado wil geven sowieso een revisie laten uitvoeren.
Jeroen

12 likes

Stel je niet aan man. Ik wou je alleen welkom heten aangezien je hier nieuw bent.

OT: als ik dan toch iets mag zeggen. Dragen dat ding. Hoe cool is het als je zoon kan zeggen “kijk op deze foto had mijn pa mijn Rolex om”.

11 likes

Neen, er zit tenslotte een horlogekast omheen. Zoals eerder genoemd verdrogen de pakkingen en verlept de olie.

“Kiekes, mijn 30 jaar oude GMT. Voor jou. Ligt al 20 jaar in de urn van onze Bonzo in de achtertuin vacuĂŒmverpakt op dit moment te wachten. Ik heb hem net uitgegraven, nog geluk gehad dat ik meteen de juiste plek vond. Kijk eens hoe mooi hij er uit ziet. Oh ja, hij loopt voor geen meter want hij moet nog een service krijgen. Kost ongeveer 800 euro. Alsjeblieft!”

Ik kan niet wachten tot hij zijn NA hier presenteert :sweat_smile:

23 likes

Ik denk dat vacumeren van het horloge niet veel zin heeft Rob. Je verwijderd de lucht maar oliën en vetten verouderen toch wel en wanneer je de kroon tijdens hebt wegleggen dicht houdt, komt er ook geen vocht en vuil in het horloge. Gewoon wegleggen is dus ruim voldoende en een beurtje voordat hij naar je zoon gaat.:+1:

Toffe gedachte trouwens voor je zoon, like it!:ok_hand:

5 likes

Dankjewel jero1 hier heb ik wat aan

1 like

Over 20 jaar misschien wel het tienvoudige. Zou ook maar een spaarrekening openen. :joy:

1 like

Trouwens, zijn Rolexen unterdruckssicher? :grin: Ik zou erg moeten achen als een Sinn of Damasko beter uit de zak kwam, maar het zou zonde zijn als de GMT vernaggeld werd.

Zeker wel de reguliere test is over en onderdruk :+1:

Ik denk dat het een beetje van de ingestelde onderdruk afhangt, bij bijvoorbeeld 10 mBar absolute omgeving druk, ben ik niet zo zeker dat het glas er niet uitkomt
:thinking:

1 like

Ik heb nog wel een goed idee, waarvan ik weet dat zeer weinig mensen het doen.

:drum::drum::drum:On your f***ing wrist

Hoi Rob,

Leuk dat je een Rolex voor je zoon wilt bewaren. Ik heb een compleet afgedragen Omega van mijn opa. De grootste waarde voor mij is, dat hij ‘m altijd droeg en het dus echt een stukje van hem is, dat goede herinneringen oproept. Mijn idee: Als je ‘m voor je zoon hebt, draag ‘m dan vooral, zodat hij straks een herinnering aan zijn pa heeft. Dat is zoveel meer waard dan een nieuwig horloge!
VacuĂŒm verpakken lijkt me niet nodig bij een Rolex.

5 likes

:arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up:

Hallo Rob, welkom hier.

Volgens mij voegt het luchtdicht sealen niet veel toe, tenzij je het over de doos en papieren hebt.

Als je hem ergens gaat verstoppen, zorg je wel dat je niet de enige bent die de plek kent?

Ik vind het een prima idee, vacuĂŒm verpakken en inmetselen :grin::+1:

1 like

Een patek philippe horloge word ook deels vacuum verpakt, dus als je dat wil kan dat prima. Ga gewoon even naar een slagerij en vraag of 'm willen VacuĂŒmeren. Het mooiste is het vacuĂŒmeer process vroegtijdig te stoppen zodat 't wel geseald is en meeste lucht eruit is maar niet moker strak om het horloge zit. In de tijd dat ik werkzaam ben geweest in de horeca heb ik wel eens waardevolle spullen voor mensen gevacumeerd, zoals munten en boeken.

Ik zou dat hele vacuum idee overslaan.

En het horloge in een vezeldoekje rollen waarbij het doekje tussen band en kast doorloopt om krasjes op het achterdeksel te voorkomen. En daarna gewoon in een sealbag stoppen en de sealbag met weinig lucht in de zak plat oprollen.

Op die manier kan je het horloge er af en toe uithalen om even op te winden, zodat het uurwerk een beetje in beweging blijft.

2 likes

Gewoon in een koekblik stoppen en in de tuin begraven

1 like

Tegen de tijd dat de kleine t horloge om kan doen zou ik wel twijfelen aan die waterdichtheid :joy:

Zonder gekheid, wat is het voordeel dat je van vacumeren verwacht, want ik zie het niet. Als je t horloge droog wilt houden zou ik meer aan een sealbag met absorbtiekorrels denken.

Bepaalde dingen verouderen sowieso, smeermiddelen, glaspakking, hoofdveer. Dat lijkt me niet beter met een gevacumeerd horloge.

Je draait de zaken volgens mij om. Een horloge wordt getest op waterdichtheid en niet om het ook op luchtdichtheid te controleren. Er wordt lucht (onder druk) gebruikt om de waterdichtheidtest uit te voeren, mocht het horloge niet waterdicht zijn dan zie je belletjes verschijnen. maar dit komt alleen door het drukverschil dat er heerst tijdens de test (de druk wordt langzaam onderuit gebracht.

Welkom op dit forum Rob33. Je kunt het bewuste.horloge gewoon op een droge plaats niet in de zon (verkleuring wijzerplaat) bewaren. Echt aparte zaken behoeven niet te worden uitgevoerd.
Mocht deze periode 18 jaar of meer bedragen, zou een onderhoudsbeurt gewenst zijn.

4 likes