Beste forumleden, als eerste de beste wensen voor 2025. Een mooi horloge jaar in goede gezondheid.
Ik heb een vraag. Ik kijk regelmatig naar horloges die aangeboden worden in Japan. Door de koers van de yen kun je soms een leuke deal maken. Wat opvalt is dat het bandje, van exotisch leer bv alligator, vaak niet meegezonden wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er toch een manier om het bandje er bij te krijgen? Ben benieuwd !
Klopt omdat je als verzender geen exotisch leder mag exporteren als je geen CITES certificering hebt.
via Chrono24 zijn alligator banden ook wel apart verstuurd vanuit Japan, de koers van de Yen is trouwens niet meer zo gunstig als een half jaar geleden bijvoorbeeld, en vanuit Japan betaal je de volle mep aan BTW extra.
Dat idee had ik al. Als je hem daar koopt heb je dit probleem dus niet.
Klopt, wel even rekenen…
Ik heb een horloge uit Japan gekregen met de bijbehorende alligator band, verkoper was erg meedenkend.
Dat is een goede verkoper
Misschien is het ook een overweging om er bewust voor te kiezen om geen bandje zonder CITES verklaring in te voeren. Die CITES afspraken zijn er ook om bedreigde flora en fauna te beschermen, niet direct een slecht idee zeg maar.
Hulde.
Wat ik zou doen is verifiëren of er een gesp / sluiting op zit die merk- of model-gebonden is, de verkoper het horloge + gesp / sluiting laten versturen, en dan gewoon hier even kijken of je een mooi bandje bij kunt scoren.
Eerlijk is eerlijk, ik vind alligator of hagedis gewoon vaak erg kut, ik draag dat spul nooit, maar als je dat wel wilt zijn er prima alternatieven te vinden.
Dan zet je je gesp / sluiting om, en klaar is kees.
Bijzondere is dat het bij nieuwe GS of Zwitserse horloges exact dezelfde banden zijn als wanneer je het horloge in Europa zou kopen.
Dat was ook mijn idee. Vouwsluiting is meestal duurder dan een vervangend bandje.
En als ze de croco niet meeleveren vraag dan om of een vervangend bandje of korting, de OEM croco’s zijn meestal prijzig…
Die flikker ik sowieso vaak in de kliko, moet ik bekennen.
Banden die niet van metaal zijn hebben in mijn wereld een gesp, gesp, gesp, of gesp.
Het gaat uiteraard niet om de band, het gaat om de bewijsvoering van herkomst gekoppeld aan een vergunning om bepaalde dingen te importeren. Grand Seiko zal de juiste vergunningen zeker hebben, maar Yioshi de Verkoper uit Shubbukuttuveen-u op het platteland van Japan niet.
Dank, daar ging de koffie.
Tokyo
Die grap over de locatie was niet het primaire argument in de post. Het gaat meer over de grootte van de organisatie en de waarschijnlijkheid dat ze duizenden Euros uitgeven aan certificering en compliance.
en invoer kosten.
Vermenigvuldigen met 1,216 is alles dekkend. Op een horloge is invoer max. 80 cent maar de voorschot provisie voor de koerier komt er bovenop de btw bij .
ga maar uit van 21% btw en 0 - 4,5% invoerrechten.
dus voor het gemak uitgaan van 21+4,5 = Vermenigvuldigen met 1,255 is mijn advies.
Mijn koop kwam uit op 21,6% die ik bovenop de aankoopprijs moest aftikken, een koop van een ander KF lid kwam ook precies op dat percentage uit. 25,5% is echt teveel aangezien invoerrechten zoals gezegd maar tussen 30 en 80 cent is voor een horloge en koerier (FedEx) berekent 2,5% als fee.